در نشست خبری مجموعه تلویزیونی «نفس گرم»؛

تم اصلی «نفس گرم» خیانت نیست/ گلچین: قصد داشتم مخاطب را بار دیگر غافلگیر کنم

مرجانه گلچین در نشست خبری مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» گفت: من با طنز هموطنانم را غافل‌گیر کردم و این بار هم قصد داشتم آن ها را غافل گیر کنم که فکر می‌کنم موفق شدم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» چهارشنبه شب 21 آبان با حضور جمعی از خبرنگاران و علاقمندان در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

محمدی مهدی عسگرپور کارگردان سریال گفت: تاکنون کمتر از یک‌سوم سریال پخش شده و بخش قابل توجهی از آن باقی مانده است که در هفته های آتی با آن مواجه خواهیم شد.
 
وی ادامه داد:طرح و ایده اولیه این سریال و جسارت آمیز بودن آن مانند طرح‌هایی دیگری که ممکن است در ذهن باشد شکل گرفت. البته  در ابتدا شخصیت اصلی قصه مرد بود و جذابیت های خاص خود را داشت ما در زندگی روزمره با شخصیت های کاریزماتیک و مذهبی روبرو می‌شویم که خصوصیات خاص خود را دارد و  در سینما و تلویزیون کمتر به آن پرداخت شده است. شاید هنگامی که این داستان‌ها را برای مخاطب تعریف کنیم فکر می‌کنند که قصه کلیشه‌ای است بنابراین چگونه می‌توان طوری به این داستان‌ها پرداخت که شعار نبوده و بار نمایشی پیدا کند. البته در این رابطه بحث های محتوایی زیادی وجود دارد که ترجیح می‌دهم که بعد از دیده شدن سریال به آن بپردازیم زیرا این مسائل از نظر ما  مهم است.

عسگرپور تصریح کرد: اهدای عضو و مسائل  مربوط به آن هنگامی کلید زده می‌شود که شخص بیمار در بیمارستان امیدی به بازگشتش نباشد اما در «نفس گرم» ناامیدی برای ملیحه زود است اگر در داستان این اتفاق رخ دهد دیگر تلاش تا لحظه آخر بی‌معنا خواهد بود بنابراین شخصیت اصلی قصه امید خود را از دست نمی‌دهد.
 
وی در مورد موضوع پنهان کاری و خیانت در داستان «نفس گرم» گفت: من تا به حال به این موضوع فکر نکرده بودم در سریال‌های قبلی من نیز موضوع اصلی کارم این نبوده. «نفس گرم» اولین کاری بود که در آن این اتقاق به نمایش درآمد. در جامعه ما اتفاقات رخ می‌دهد که همه ما بازتاب آن را می‌بینیم در اینجا قصد دارم که از کسانی که به این موضوعات می‌پردازند، دفاع کنم. هنگامی که به دایره تنگ سوژه‌ها می‌رسیم بسیاری می‌گویند که چرا راجع به این مسائل کار نمی‌شود کشور ما با این گستردگی چرا باید سوژه کم داشته باشد من به عنوان سازنده فیلم در سینما و تلویزیون می‌گویم شرایط کار برای کار اولی‌ها در کشور ما بسیار ساده است اما هنگامی که وارد پروسه تولید می‌شویم بسیار سخت می‌شود.
 
وی افزود: در کدام قسمت شهر می‌توان بسیار ساده و بی دغدغه کار کرد بنابراین با توجه به نبودن شهرک ما طوری داستان‌ها را می‌نویسیم که امکان ساخت آن وجود داشته باشد. 

کارگردان سریال تلویزیونی «جراحت» در مورد نقش مریم بوبانی اظهار داشت: خانم بوبانی نقش مادربزرگ ناهید را ایفا می‌کند شاید بهتر بود از یک بازیگر مسن‌تر استفاده می‌کردیم اما فراموش نکنید اگر به واقعیت رجوع کنیم در بسیاری از شهرهای ما زنانی با این سن‌و‌سال وجود دارد که به دلیل ازدواج زود هنگام در همچین سنی دارای نوه‌هایی با این سن‌و‌سال هستند.
 
عسگرپور در مورد انتخاب مرجانه گلچین برای نقش اصلی «نفس گرم» عنوان کرد: به طور طبیعی این طور نبود که از قبل تصور کرده باشم که باید تابو شکنی کنم. وقتی وارد انتخاب بازیگر شدیم لیست بازیگران را مرور کرده و با خانم گلچین تماس گرفتیم ایشان از ابتدا برای نقش ملیحه  در ذهنم انتخاب شده بود.

وی در رابطه با فیلم‌سازی در سطح شهر و سختی‌های آن تصریح کرد: من فقط سعی کردم از فیلم‌سازان و همکارانی که به سراغ موضوعات شاید تکراری می‌رود دفاع کنم. من اگر فکر کنم در کارم لازم است میدان،فرودگاه و یا هر چیز دیگری وجود داشته باشد به طور حتم آن را به تصویر خواهم کشید اما لازم است بگویم همه مثل هم نگاه نمی‌کنند. خودم را سعی کردم در اندازه‌های موجود تلویزیون قرار دهم.

وی در پایان گفت: ایده اولیه این کار را نزدیک یک سال و اندی پیش شروع کار نوشته بودم  طرح آن تقریبا به همین شکل بود مایل بودم زاویه دیگر از ملیحه را نشان دهم نگاه و شناخت ما تلویزیون برای نشان دادن این موضوع به ما کمک کرد .
 
** نگاه به کارکترهای خاص برمی‌گردد
سید محمود رضوی تهیه‌کننده مجموعه «نفس گرم» بیان کرد: شاید نگاه ما به کارکترهای خاص برگردد شاید همیشه نتوان به سراغ شخصیت‌های روحانی رفت اما ما در کار قبلی هم یعنی «پرده‌نشین» این کار را کرده‌ بودیم. تاکنون تصور بر این بود فکر می‌کردیم برای رفتن به سراغ این سوژه‌ها دست مان بسته است فارغ از کارکردن این موضوع در تلویزیون تصمیم گرفتیم که نوشتن آن را آغاز کنیم چرا که به این موضوع ها حتی در سینما هم کمتر پرداخته شد بنابراین فرصت را غنیمت شمردیم و کار را آغاز کردیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در این داستان خیانت وجود ندارد پنهان‌کاری خیانت محسوب نمی‌شود. شرایط این داستان ایجاب کرده که ما به این شکل آن را پیش ببریم.
 
**زمان آن رسیده بود به دهه 60 بازگردیم

مرجانه گلچین بازیگر نقش ملیحه در «نفس گرم» گفت: پیشنهاد بازی در این سریال اواسط نوروز امسال به من شد ابتدا تصور کردم مانند 10 سال گذشته نقش طنز به من پیشنهاد شده است اما متوجه شدم با زنی میان سال با روحیه مذهبی و فضایی کاملا متفاوت روبرو هستم و قرار است بازگشتی داشته باشم به دهه شصت که بسیار دلتنگ آن بودم.
 
وی ادامه داد: از آقای عسگرپور سوال کردم چرا من را برای این نقش انتخاب کرده‌اید من در ده سال گذشته کار طنز کرده‌ام عسگرپور هم با من هم نظر بود  و گفت «زمان آن رسیده که به دهه 60 بازگردیم». این نقش ریسک بزرگی بود از زمان گرفتن داستان تا رسیدن به خانه ترسی با من همراه بود زیرا نمی‌دانستم بازخورد از این مجموعه چیست به طور طبیعی برای هر بازیگری متفاوت بودن ایده‌آل است به همین خاطر فکر کردم می‌توانم از نقش‌های قبلی خود فاصله بگیرم و با چهره جدیدی در تلویزیون ظاهر شوم من با طنز هموطنانم را غافل‌گیر کردم و این بار هم قصد داشتم آن ها را غافل گیر کنم که فکر می‌کنم موفق شدم.
 
وی در مورد نقش خود در «نفس گرم» اظهار داشت:زمانی نقش را قبول کردم دچار وسواس شدم اما با اطلاع از ویژگی‌های کل مجموعه با اعتماد و اطمینان و قوت قلب سرکار حاضر شدم. تغییر حضور در یک قاب دیگر برای بازیگر سخت است هنگامی که برخی با دیدن یک قسمت از مجموعه مرا نقد کردن بسیار متاسف شدم.چرا که شاید هر نقش دیگری هم واکنش‌های مربوط به خود را داشت استفاده از عروسک‌های اینستاگرامی بهترین جواب من برای این نقدهای شاید نادرست بود معتقدم باید فرصت دهیم و تا پایان  کار صبر کنیم من به عنوان  بازیگر باید حق انتخاب داشته باشم تا خود را محک بزنم حتی اگر به مزاج دوستان خوش نباشد.
 
** شخصیت اسماعیل برایم جالب بود
حامد کمیلی عنوان کرد: بعد از سریال «پرده نشین» برنامه‌ای برای حضور در تلویزیون نداشتم اما پیشنهاد آقای عسگرپور جزو استثنایی بود که هر کسی می‌توانست داشته باشد. این شخصیت برای من جای کار داشته و کمتر آن را بازی کرده بودم. لایه‌های پنهان این شخصیت،آدم‌ها و داستان خوب باعث شد آن را بپزیرم.
 
وی تاکید کرد: من کار خود را از تلویزیون شروع کردهم و همزمان با پیشنهاد «نفس گرم» یک پیشنهاد سینمایی هم داشتم. اما کار آقای عسگرپور را قبول کرده ام تصمیم من هرگز این نبوده است که در تلویزیون  حضور نداشته باشم  
 
** «نفس گرم» سفر درونی ملیحه است

طلا معتضدی نویسنده «نفس گرم» گفت: این مجموعه داستانی است که کارکترهای زن آن منفعل نیستند زنانی از قشرهای خاص با دغدغه های زنانه، طرح‌ آقای عسگرپور پتانسیل کافی را داشت تمام شخصیت‌پردازی ها انجام  شده بود. کارکتر خانم گلچین کاریزماتیک و درماتیک است که در یک صفر درونی نیازها را به ثمر می‌رساند مابفی کارکترها خورده شخصیت‌هایی بوده است که من به آن‌ها بال وپرداده‌ام.
 
وی ادامه داد: هدف ما در قصه پنهان‌کاری یک آدم نیست بلکه قصه زنی است که از یک جای دیگر می‌رود درس اول فیلمنامه نویسی روبرو با قهرمان است و کنش‌های قهرمان است که ما را با خود همراه می‌کند.  
 
وی بیان کرد: خود قصه بار تلخ و شیرین بودن آن را تعیین می‌کند ساختار قصه  این گونه بود که باید قصه ملیحه را چنین روایت کنیم.

** حضور در «نفس گرم» را چشم بسته پذیرفتم
لیندا کیانی  بیان کرد: یکی از ویژگی‌های «نفس گرم» تک بعدی نبودن نقش‌هاست. این تک بعدی نبودن نقش من و مواجه شدن با اسم کارگردان باعث شد که بدون اینکه فکر کنم خودم را بکار بسپارم.
 
** پیشنهاد کار در«نفس گرم» شانس بزرگی بود
نیلوفر خوش‌خلق اظهار داشت : پیشنهاد این کار به من شانس بزرگی بود نقش من در «نفس گرم» پیچیدگی های خاص خود را داشت. آقای عسگرپور کارگردان بسیار خوبی هستند که خواسته های خود را با آرامش و حال خوب انتقال می‌دادند.
 
** از عسگرپور درس زندگی گرفتم

محمد عمرانی عنوان کرد:خوشحالم تجربه دیگری با عسگرپور داشتم. از عسگرپور درس زندگی گرفتم کسانی که اهل فرهنگ هستند قرار است جامعه را از لحاظ فرهنگی تغییر و ارتقا دهند در نفس گرم با ابعاد گوناگون آدم امروزی آشنا می‌شویم.
 
**پذیرفتن نقشم در «نفس گرم» واجب بود

مریم بوبانی گفت: نقش من در «نفس گرم» هنوز آغاز نشده است اما همه جا گفته ام و باز هم می‌گویم هر گاه آقای عسگرپور برای کار از من دعوت کنند من با افتخار می‌پذیرم اتفاق خوشایند زندگی من کار کردن با عسگرپور و آقای رجبی است کلیات قصه و زنانه بودن آن را  دوست داشتم چرا که به شخصیت‌های زنانه خوب پرداخته شده بود و همین توجه من را جلب کرد.
 
**قصه «نفس گرم» به واقعیت نزدیک است

رامین راستاد بیان کرد: قصه «نفس گرم» بسیار به واقعیت نزدیک بوده و تاثیرگذار است ما در قصه میبینیم که ملیحه هم دروغ می‌گوید و پنهان کاری می‌کند و این موضوعات تاثیرات به سزایی روی تماشاگر خواهد داشت. به طور کل هر بازیگری مایل است در رزومه کاری خود همکاری با چنین کاری را داشته باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار