همایش بین المللی میر سید علی همدانی عصرامروز با معرفی مقالات واثار برتردر همدان به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از 140 مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش بین المللی 10 مقاله برتر معرفی واز صاحبان آثار برتر تجلیل شد.
 
در مراسم پایانی همایش بین المللی میر سید علی همدانی از دکتر محمد جواد قنواتی و حجت الاسلام مصطفی رستمی بعنوان صاحبان مقالات کامل برتر ، و مقاله های دکتر تیمور مالمیر، دکتر محمد رضا نجاریان ، دکتر قاسم صافی ، دکتر سید احمد پارسا، دکتر مجید منصوری و دکتر ذبیح مطهری خواه به عنوان صاحبان مقالات برتر معرفی شدند. مقالات برتر در کتابی به نام پور مادستان و پیر هندوستان به چاپ رسید. 

همچنین از دکتر علی اشرف مجتهد شبستری رییس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان ، دکتر پرویز اذکایی ادیب همدانی و استاد دانشگاه ، دکتر حکیمه دبیران استاد دانشگاه/ مهمانان و سخنرانان ویژه ی همایش تجلیل شد.

از دستاوردهای این همایش بین المللی پیشنهاد تاسیس بنیاد بین المللی میر سید علی همدانی/ رونمایی از تندیس میر سیدعلی همدانی در بلوار ارم شهرهمدان، نامگذاری یک خیابان به نام این چهره علمی و رونمایی از کتاب میر سیدعلی همدانی بود.
 
امیر سیدعلی‎بن‎شهاب معروف به میر سید علی همدانی عارف، عالم، شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان اسلام در کشمیر هند بود. که بیش از 110 اثر به وی منسوب است. وی به سال 713 ه . ق در همدان متولد شد و در73 سالگی بتاریخ 786 قمری در شهر کولاب تاجیکستان درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

میر سید علی همدانی یکی از نوابغ و شخصیت‌های طراز اول ایرانی بود که در سفر به شبه قاره هند و پاکستان، ماورالنهر، شام و بلاد عربی به فعالیت‌های گوناگون دینی و فرهنگی پرداخت به اعتقاد محققان رواج و گسترش دین مبین اسلام و زبان ادبیات فارسی در میان مردم «کشمیر»، مرهون سعی و تلاش وی بود.

فضلا و دانشمندان او را «سلطان العارفین» و مردم کشمیر وی را بانی اسلام (علی ثانی) و ارادتمندان و مریدانش او را «شاه همدان» لقب داده‌اند و در تاجیکستان به عنوان «حضرت امیرجان» نیز معروف است.

همایش بین المللی میر سید علی همدانی روزهای بیستم وبیست ویکم آبان به مدت دو روز در شهر همدان برگزار شد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.