اجرای «اصل 44 قانون اساسی» و استراتژی کوچک سازی دولت حلقه مفقوده‌ای که باید آن را برنامه توسعه ششم باز یافت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، سند چشم‌انداز ۲۰ساله، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه‎های توسعه، همگی بر خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت تاکید دارند. با همین هدف بحث ادغام وزارت‌خانه‌ها از آغاز اجرای برنامه سوم به‌صورت جدی مطرح شد و الزام آن باعث شد برنامه‌ریزان و کارشناسان اقتصادی نگاه ویژ‌ه‌ای به این موضوع داشته باشند و از آن به‌عنوان یکی از راهکارهای اجرایی طرح افزایش کارایی و کاهش سهم دولت در اقتصاد یاد کنند.

اهمیت این موضوع و نقش آن در توسعه و رشد اقتصادی کشور به حدی بود که مجلس هشتم با الحاق بندی به ماده 55 لایحه برنامه پنجم توسعه، فصل تازه‌ای را در کوچک‌سازی‌ دولت رقم زد. براساس این بند، قوه مجریه مکلف به ادغام یک یا چند وزارتخانه با حفظ اختیارات قانونی ‏و رساندن تعداد وزارتخانه‌ها به 17 وزارتخانه تا پایان برنامه پنجم شد.


پاستور و «اصل 44» در هاله‎ای از ابهام!

با همین رویکرد طبق قانون وزارتخانه‎های مسکن و راه و وزارتخانه‎های بازرگانی و صنایع در هم ادغام شدند که محصول این ادغام وزارتخانه‎های "صنعت، معدن و تجارت" و "راه و شهرسازی" شد. همچنین از ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تأمین، وزارتخانه تعاون، وزارتخانه "کار و رفاه اجتماعی" تشکیل شد.

اما از همان ابتدا کارشناسان اینگونه ادغام‎ها را غیرکارشناسی دانسته و معتقد بودند تصمیمات اینچنینی در روند کار وزارتخانه‎ها خلل ایجاد خواهد کرد و با توجه به اینکه قانون اجازه تفکیک مجدد وزارتخانه‏‎های ادغام شده را نمی‎دهد، نگاه چند بعدی به اینگونه تصمیمات و استفاده از نظرات اندیشمندان این حوزه تنها راهی است که درصد خطا را در اجرای این قانون کاهش خواهد داد.


پاستور و «اصل 44» در هاله‎ای از ابهام!


شهلا میرگلوی‎بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار مجلس  باشگاه خبرنگاران جوان، ادغام دانشگاه‎های علوم پزشکی تهران و ایران نمونه‎ای از این ادغام‎های غیرکارشناسی عنوان می‎کند که هزینه سنگینی را بر بدنه دانشگاه ایران وارد کرد و اظهارداشت: کارهای اینچنینی هم در اجرا شکست خورده و هم خساراتی را به بدنه جامعه وارد می‌کنند و ادغام این دو دانشگاه در حالی صورت گرفت که اساتید و دانشجویان این دانشگاه‎ها بسیار متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‎های دانشگاه ایران بسیار قوی بود، اما در زمان تقسیم شدن بین دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی بخش‎های هزینه‌بر درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایش به شهید بهشتی داده شد و قسمت آموزشی آن به دانشگاه تهران، تصریح کرد: بعد از گذشت چند سال از ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه تهران، هنوز هویت اساتید دانشگاه ایران توسط دانشگاه تهران پذیرفته نشده بود و اختلافات همچنان با وجود ادغام وجود داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه گفت: شاید سالها طول بکشد که دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن سطح قبل از ادغامش، برگردد، زیرا بسیاری از زیرساخت‌ها، مراکز و ساختمان‌هایش را درحین ادغام  از دست داده است.

بیات خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت تاکید می‌ورزند، اما کارایی سیستم پس از اجرای طرح و ضرورت کار کارشناسی پیش از اقدام به هر کاری در این زمینه از ملزوماتی است که در اجرای قوانین باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیم راحمی مشاور وزیر نیرو نیز به خبرنگار ما گفته است که طبق ماده 53 قانون پنجم باید تعداد وزارتخانه به عدد 17 می‎رسید، اما با توجه به رویکرد دولت که اختیارات سازمان برنامه و بودجه را افزایش داده، نتیجه‎گیری می‎شود که دولت به طور کامل موافق اجرایی شدن این قانون نیست.

ابراهیم راحمی افزود:به طور مثال وزارت نیرو و وزارت نفت دو ماموریت مستقل دارند. درست است که وزارت نیرو مسئول تولید برق و انرژی است اما انرژی‎ای که از برق حاصل می‎شود با انرژی‎ای که از نفت ایجاد می‎شود متفاوت است لذا ادغام این دو وزارتخانه میتواند موجب ضعف کارایی در هردو سیستم شود.

به اعتقاد راحمی کم یا زیاد کردن وزارتخانه‎ها اتفاق خاصی را در این خصوص رقم نخواهد زد و چه بسا مشکلات بیشتر شود.

وی رسیدگی لازم به طرح تحول اداری شود را کارآمدتر دانسته و اضافه کرد: ما دولت را گسترش داده ایم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم اما متاسفانه الان معکوس شده و این گسترش دولت باعث افزایش مشکلات مردم در برخی زمینه ها شده است و امیدواریم که مسئولین برای گسترش سازمانی ای که  در رده ها ایجاد کرده اند فکری اساسی کنند.

ناگفته نماند که استراتژی كوچک سازی دولت موید این مطلب است که کاهش هزینه‎های اجرایی، مسیر حرکت دولت به سمت انجام وظایف حاکمیتی هموارتر کرده و کار را برای تحکیم زیرساخت‎ها و تحقق عدالت اجتماعی تسهیل خواهد کرد. که رسیدن به چنین چشم‎اندازی هدف اصلی در قانون اساسی کشور است و در مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ سیاست‎های برنامه ششم توسعه بر "تکیه بر اولویت‌های اساسی آمده در سیاست‌های کلی: «اصل ۴۴»" تاکید ویژه داشتند و آن را از ملزومات رشد و تعالی کشور عنوان کردند. لذا لازم است که دولت و مجلس در تدوین و تصویب سند برنامه توسعه ششم سبک سازی دولت را مورد تاکید قرار دهند. 


گزارش از مریم السادات قوامی
 
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار