مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه آمار و ارقام مصرفی انرژی در کشور دوبرابر دنیا است گفت: برای انتقال برق به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

آمار و ارقام مصرفی درکشور زیبنده نیست /مصرف انرژی در بخش خانگی 1.8 درصد نسبت به کل دنیابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در نشست اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی اظهار داشت: روز به روز وابستگی به صنعت برق از روز قبل بیشتر شده و حضور درعرصه حیات بشر بیشتر خود را نشان می‌دهد چرا که برق نوع برتر انرژی در جهان به شمارمی رود.

وی تصریح کرد: صنعت برق باوجود کمبود نقدینگی 25 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که این امر به خاطر وابستگی زندگی مردم به برق است و شبکه ما از لحاظ حجم وبرد جز شبکه‌های برتر است به طوری که 73 هزار و 700 مگاوات ظرفیت نصب شده دارد.

کردی با اشاره به اینکه 124 هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال توسعه داریم گفت: همچنین 735 هزار مدار خطوط توزیع وجود دارد.

 وی ادامه داد: در سال جاری بیش از 50 هزارمگاوات بار مصرف داشتیم به طوری که در طی یک ماه و نیم روزانه بیش از یک میلیارد کیلووات در ساعت برق در نیروگاه‌ها تولید شده است.

 کردی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهم میزان مصرف انرژی و امورات توسعه آن در کشور است، همچنین رشد بار، وضعیت مصرف، شدت انرژی، بهره‌وری و تجهیزات ازجمله این شاخصه‌ها است.

وی افزود:نیروگاه‌های کشور بیش از 94.6 درصد کل انرژی را در سال 93 تولید کرده به طوری که در سال 94 به همین میزان تولید را شاهد بودیم به طوری که 68 میلیارد لیتر سوخت معادل استفاده شده است همچنین رشد مصرف انرژی 5 درصد بوده است.

 وی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی حدود 58 تا 62 درصد راندمان را ارائه می‌دهد که یک بعد وسیع را از نظر افزایش راندمان را در نیروگاه‌ها را انجام می‌دهد.

کردی ادامه داد: 7 هزار مگاوات از طریق بخش بخار به ظرفیت شبکه اضافه شده بنابراین راندمان نیروگاه‌ها رشد 45 درصد را نشان می‌دهد و برای ارتقای این راندمان نیازمند تکنولوژی نوین هستیم.

وی تصریح کرد: شرکت توانیر برای رسیدن به افق مورد نظر پیش بینی کرده که 3 الی 4 درصد به راندمان فعلی که 39 درصد است اضافه نماید.

کردی گفت: در انرژی تجدید پذیر سالانه هزار مگاوات فعالیت داشتیم و این موضوع وضعیت مطلوبی را برای ذخیره سازی و صرفه جویی را در نیروگاه‌ها نشان می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه برای چشم انداز 1400 ظرفیت نصب شده 100 هزار مگاوات خواهد بود گفت: که 50 هزارمگاوات از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر بادی و خورشیدی است که سالانه هزا ر مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها با کاهش راندمان به روز رسانی افزایش می‌یابد بنابراین اگر یک مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه شود چیزی حدود 3 تا 4 مگاوات ظرفیت انتقال افزوده می‌شود.

کردی اعداد وارقام مصرف را در کشور نگران کننده اعلام کرد وگفت: که در سال 84 کل انرژی عرضه شده به نسبت نفت خام یک و دو میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که درسال 92 به عدد 1 میلیارد بشکه معادل نفت خام رسیده‌ایم اگر همین روند ادامه یابد در سال 1400 باید کل انرژی استحصاری را در داخل مصرف کنیم.

وی تاکید کرد: باید برای کاهش مصرف و توسعه  انرژی باید برنامه‌هایی را در نظر داشته باشیم تا به سمت بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف در کشور حرکت نماییم.

مدیرعامل شرکت توانیر به تلفات انرژی در شبکه توزیع برق اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته تلفات حدود 18 تا 21 درصد عنوان می‌شد و اقداماتی که از سال گذشته در جهت کاهش تلفات انجام شده است این رقم به 15.5 درصد تلفات نقطه به نقطه رسیده است به طوری که پیش بینی بر این است که درسال 94 میران تلفات تک رقمی شود، هم اکنون میزان تلفات 10.5 درصد است.

 وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام در بخش مصرف زیبنده کشور نیست گفت: ما در بخش کشاورزی میزان شدت انرژی  درجهان 3.2 درصد خانگی، 1.8 درصد عمومی، 1.8 درصد و تجاری 1.5 درصد برابر دنیا به طوری که به ازای تولید یک محصول واحد به همین میزان انرژی را مصرف می‌کنیم لازم است کارهای جدی و اصولی درجهت مصرف صورت گیرد.

کردی ادامه داد: زمانی که قیمت حامل‌های انرژی درسال 89 واقعی شد شاهد کاهش مصرف برق بودیم قیمت در این زمان عامل مؤثر در کنترل مصرف بود.

وی ادامه داد: راه حل اصلاح الگوی مصرف واقعی شدن قیمت‌ها است و سایر بخش‌ها منوط بر این است که چگونه انرژی را درکل کشور به مصرف برسانیم شرکت توانیر طی همکاری که با وزارت صنعت ومعدن وتجارت داشته در بخش صنعت 38 صنایع انرژی بر را درجهت اصلاح انرژی در دستور کار خود قرار داده و به همین منظور استانداردهایی را برای آنها تعریف کرده که ملزم به رعایت آنها هستند که از این 38 معیار 34 صنایع در بخش سیمان ریختگری و سایر صنایع در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بحث دیگر اصلاح میزان مصرف انرژی مترمربع ساختمان مسکونی و غیر مسکونی است که منتظر ابلاغیه سازمان استاندارد هستیم تابه وضعیت مناسب انرژی برسیم به همین منظور شرکت صبا در جهت بهینه سازی و به روزی انرژی اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار داده است.

کردی افزود: همچنین در بخش بهینه سازی و افزایش میزان انرژی قانون رفع موانع تولید با همکاری دولت در دستور کارخود قرار داده تا وضعیت مصرف را در بخش انرژی بهینه کنیم و به همین منظور 7 هزار و مگاوات قرار داد در جهت افزایش بهینه سازی منعقد کردیم که این میزان بیشتر درنیروگاه هایی که سیکل بخار آنها کافی نیست مورد استفاده قرار گیرد و دولت باید بپذیرد که هر سرمایه گذاری که وارد این عرصه شوند سرمایه را از محل صرفه جویی به سرمایه گذار بپردازد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کاهش تلفات هم اکنون 15.5 درصد بوده باید در برنامه ششم به 6 الی 7 درصد برسد.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: که در بخش تلفات باید به سمت اصلاح ولتاژ بار سطح مقطع کابل‌ها و ترانسفورماتور پایین حرکت کنیم تا یک انقلاب کلی در شرکت توزیع برق ایجاد شود بنابراین ما آمادگی این را داریم تا از سرمایه گذاران این بخش حمایت کنیم

کردی خاطر نشان کرد: پیش بینی سالانه ما برای بخش انتقال برق 2 هزار میلیارد تومان است که مسئولین برق نباید بیشتر به فکر افزایش تولید و مصرف انرژی در کشور باشند و باید برنامه ریزی اساسی برای بهینه سازی مصرف انرژی در دستور کار خود داشته باشند.

 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نفت ، سالانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار