مدير نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشكی شهرکرد گفت: استفاده از فرآورده‌های قاچاق، خطر ابتلا به بيماری‌ها و اختلالات جسمي و رواني را افزايش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشكی شهرکرد؛ حميده رضوی اظهار داشت: استفاده خودسرانه از فرآورده‌هاي بدنسازي قاچاق و بدون مجوز براي پرورش اندام، خطر انواع اختلالات جسمي و رواني را براي مصرف كنندگان در بر دارد.

وي افزود: پرخاشگري و بروز رفتارهاي ضد اجتماعي در جوانان از عوارض رواني و بروز مشكلات قلبي و عروقي مانند ازدياد فشار خون و نارسايي قلبي از جمله خطرات جسمي تهديد كننده ناشي از مصرف انواع داروهاي بدنسازي و پرورش اندام قاچاق است.

رضوی گفت: داروهای مورد استفاده ورزشكاران، بايد با نظر متخصصين ورزشی و تغذيه و به ميزان مناسب مصرف شود تا از عوارض كليوی، كبدی و خونی آن جلوگيری شود.

وي با بيان اينكه داروهاي موجود در داروخانه‌هاي كشور و استان ۱۰۰ درصد مجاز و داراي مجوز وزارت بهداشت هستند، خاطرنشان كرد: نظارت كامل دوره‌اي و مستمر بر داروخانه‌ها انجام مي‌شود.

مدير نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشكی شهرکرد با اشاره به اينكه داروهاي خارجي موجود در داروخانه‌ها، داراي برچسب اصالت و سلامت می باشد، افزود: برچسب اصالت و سلامت، اين امكان را فراهم مي‌كند كه با ارسال كد پيگيري مندرج بر روي آن به شماره ۱۴۹۰، سلامت و اصالت دارو به مصرف كننده اعلام شود.

رضوی ادامه داد: داروهايي كه در آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي در راستاي زيبايي و پرورش اندام توزيع مي‌شود، مورد اعتماد نيستند.

وی گفت: داروهاي گياهي موجود در عطاري‌ها نیز به دليل عدم نظارت بر ساخت فرآورده‌هاي گياهي در اين واحدها، زير سئوال است که گشت‌هاي بازرسي از سه ماه پيش تاكنون، هر هفته دو مرتبه بر عطاري‌ها نظارت دارند.

رضوي با بيان اينكه داروهاي گياهي چاق و لاغر كننده از جمله داروهاي قاچاق هستند، خواستار توجه بيشتر مردم در اين زمينه شد تا از بروز خطرات احتمالي ناشي از مصرف داروهاي قاچاق جلوگيري شود.

مدير نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشكی شهرکرد ادامه داد: شماره تلفن هاي ۳۳۳۴۲۴۱۳ و ۳۳۳۳۵۵۱۱ (038) آماده پاسخگويي به شكايات و مشاوره‌هاي دارويي مردم استان می باشد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: دارو ، قاچاق ، بیماری ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.