نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود مطلع نیستند و زمانی متوجه می‌شوند که دیر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید رزاقی مدیر مرکز طب پیشگیری و ارتقا سلامت در نشست خبری اجرای طرح ملی معاینه و غربالگری رایگان پای بیماران دیابتی در خصوص بیماران دیابتی بیان کرد: 48 درصد از بیماران دیابتی، از بیماری خود مطلع نیستند و زمانی می‌فهمند که بیماری پای فرد را درگیر خود کرده است. 

وی با اشاره به اینکه خستگی زودرس ناشی از راه‌رفتن اولین نشانه بروز زخم پای دیابتی است عنوان کرد: 35 درصد قطع عضو در کشور به دلیل زخم پای دیابتی اتفاق می‌افتد. همچنین سن ابتلا به این بیماری در حال کاهش است‌. 

رزاقی ادامه داد: اگر ضایعات کف پا بین 4 تا 14 سالگی شناسایی شوند بسیاری از اختلالات کف پا قابل پیشگیری خواهند بود. تیم غربالگری با حمایت بهزیستی و آموزش و پرورش طرح غربالگری و اسکن پا را انجام می‌دهند و افراد بیمار را به مرکز مربوطه معرفی می کنند.

علیرضا هجرتی متخصص غدد و دیابت با بیان اینکه 25 درصد از بزرگسالان به دیابت مبتلا هستند اظهار کرد: دیابت یک اختلال متابولیکی است که مهمترین ارگان بدن یعنی عروق را گرفتار می‌کند از آنجایی که سن افراد ، سن عروق آنهاست اگر این عروق آسیب ببیند سن فرد از سن فیزیولوژی بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پا عضو انتهایی بدن است و خون‌رسانی در شرایط عادی نیز برای این عضو به اندازه کافی نیست هر گونه فشار و وزن زیاد می‌تواند پای فرد را  تحت فشار قرار داده و مستعد آسیب قرار دهد. 

هجرتی خاطر نشان کرد: در گذشته بار عمده دیابت برای افراد بالای 50 سال بوده است اما اکنون با کاهش فعالیت فیزیکی افراد جوانان هم به این اختلال دچار می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا زخم پای دیابتی منجر به مگر می‌شود، گفت: برخی از زخم‌ها تهدید کننده اندام هستند که منجر به قطع عضو می‌شود. برخی دیگر از زخم‌ها سبب می‌شوند تا عفونت وارد خون فرد شود که این معضل خود تهدید کننده حیات انسان است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار