سفیر و مدیرکل آفریقا در وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دولت در طی سالیان گذشته اگرچه تلاش گسترده‌ای برای توسعه اقتصادی کشور انجام داده است اما عملا انتظارات مورد نظر را نتوانسته برآورده کند باید نقش دولت در جهت حمایت از بخش خصوصی محدود شود.

همکاری مضاعف در جهت توسعه تبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ملاعبدالهی سفیر و مدیرکل آفریقا در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همایش معرفی برنامه‌ها و فرصت‌های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی اظهار داشت: این همایش فرصت مناسبی است که مسئولین در حوزه مناسبات دو جانبه تبادل نظر کنند و راهکارهای ممکن را برای توسعه همکاری تجاری و بازرگانی بررسی و برنامه‌ریزی دقیقی برای رفع موانع که به طور خاص کشورها از آن رنج می‌برند داشته باشند.

وی تصریح کرد: کشورهای ایران و آفریقا هر دو به دنبال این هستند که در جهت توسعه تبادلات تجاری همکاری مضاعف داشته باشند محوری که در شرایط کنونی برای اقتصاد کشور از سوی مقامات ارشد تعریف می‌شود اقتصاد مقاومتی است تا زمینه را برای رسیدن به اهداف مورد نظر فراهم نمایند.

ملاعبدالهی تأکید کرد: ویژگی‌های اقتصادی که از نظر درون‌زایی و برون‌گرایی مطرح است باید با اتکا به ظرفیت و توانایی داخل کشور باشد تا چرخ تولید به آن گونه که شایسته کشور است به حرکت درآید.

سفیر و مدیرکل آفریقا در وزارت امور خارجه افزود: در برون‌نگر اقتصادی هر تلاش و برنامه‌ای برای تولید داخل کشور بدون توجه به همکاری حوزه خارجی عملا محدود و تنگ باقی خواهد ماند که امکان رشد جامعه را مهیا نمی‌کند بنابراین بدون توجه به بازار خارجی در حوزه ارتقای کیفی کالاها، جذب سرمایه، یافتن بازار مناسب، افزایش حجم تولیدات به طور معمولی در بازار دچار مشکل خواهیم شد و هیچ اقتصادی بدون توجه به بازار خارجی رشد نمی‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین بر اساس این محور تعریف شده نگاهمان برای ورود به بازارهای خارج از مرزها بیش از گذشته باید باشد تا عرصه اقتصاد کشور گسترش یابد بنابراین هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح کیفیت تولیدات خود را افزایش دهیم.

ملاعبدالهی ادامه داد: افزایش سطح کیفی کالاها ممکن نیست مگر با دستیابی به فناوری و تکنولوژی نوین در تولید همچنین جذب سرمایه خارجی بتواند بستر این امر مهم را فراهم کند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی وظایف سفارتخانه‌های هر دو کشور باید بر این امر باشد که در جهت جذب سرمایه و دسترسی به تکنولوژی و نیز معرفی ظرفیت‌های تولیدی خودشان به کشورهای همسایه برنامه داشته باشند تا بتوانند بازارهای مناسبی را برای همدیگر مهیا نمایند.

ملا عبدالهی افزود: علاوه بر گسترش بازارها باید بستر برای صدور خدمات فنی و مهندسی برای کشورهای مورد نظر در دستور کار باشد و انتظار ما این است که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همدیگر را به یکدیگر معرفی نماییم در این شرایط است که طرفین می‌توانند تعامل مثبت برای ارتقای فعالیت‌های اقتصادی سازنده داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردها در طی این سه دهه درک نکته ظریف توسعه اقتصادی بدون نقش نفوذی و موثر امکان‌پذیر نیست تقاضا این است که از این فرصت‌های به وجود آمده استفاده لازم را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش دولتی در طی سالیان گذشته اگر چه تلاش گسترده‌ای برای رشد اقتصادی انجام داده اما به دلیل بروکراسی سنگین و مشکلات و موانع عملا نتوانسته است انتظارات مورد نظر را برآورده نماید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار