روزانه بیش از 20 تن بطری پلاستیکی در استان چهارمحال و بختیاری بازیافت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در بازدید از مجموعه کارخانجات تولیدی شهرستان بروجن، با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست در کنار توسعه صنعتی گفت: با افزایش کیفیت و بالا رفتن استانداردهای سطح زندگی، مصرف کالا و خدمات نیز در جامعه رو به فزونی گذاشته است.

شهرام احمدی با برشمردن تولید سرانه زباله، این میزان تولید زباله را نگران کننده دانست و اظهار داشت: با توجه به وضعیت توپوگرافی در استان چهارمحال و بختیاری، دفع پسماندها یکی از چالش های مهم مسئولان در این استان است.

وی یکی از راهکارهای موثر برون رفت از این چالش را بازیافت عنوان و تاکید کرد: با استفاده از تکنولوژی بازیافت، ضمن کاهش پسماند، کاهش مصرف مواد اولیه و تولید و اشتغال را به صورت هم زمان خواهیم داشت.

احمدی با بازدید از واحد بازیافت مواد پلاستیکی مجموعه تولیدی شرکت ظریف مصور، این اقدام را در خور توجه و قابل ستایش دانست و گفت: روزانه بیش از 20 تن بطری پلاستیکی در این مجموعه بازیافت می شود.

مدیر این واحد نیز با تشریح عملکرد های زیست محیطی این گروه تولیدی، افزایش فضای سبز، اجرای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، و بازگشت مواد دور ریز به چرخه تولید را از مهمترین اقدامات این شرکت در سال های اخیر بیان کرد.

وی، آرزوی این گروه تولیدی در به صفر رساندن مواد زائد و دور ریز را دست یافتنی خواند.

گفتنی است: روزانه حدود 700 تن زباله خانگی در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود که عدم بازیافت و بهره برداری اصولی از آن، آلایندگی منابع آب، خاک و هوا و مخاطرات زیست محیطی متعددی را در پی دارد.

جمع آوری و بازیافت بین المللی PET از اوایل دهه 1990 مورد توجه قرار گرفته و افزایش یافته است. امروزه در کشورهای مختلف جهان بازیافت پلاستیک بسیار معمول است و به علت اهمیتی که مواد اولیه در فعالیت صنایع دارند و نیز محدودیت منابع و افزایش قیمت اولیه مواد خام و سرانجام به دلایل ملاحظات زیست محیطی، اجزاء ترکیبی زباله نظیر کاغذ، مقوا، شیشه، پلاستیک و فلزات که در انواع کالاهای مورد نیاز جامعه کاربرد دارند، از راه بازیافت دوباره مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان مواد اولیه بار دیگر راهی کارخانجات می شود.

با وجود گذشت زمان زیادی از عمر صنعت پتروشیمی در ایران، بازیافت پلاستیک به دلیل وجود منابع سرشار نفت و ارزانی مواد اولیه تا قبل از انقلاب اسلامی، مورد توجه صنایع قرار نگرفت. پس از انقلاب اسلامی و به خصوص در زمان جنگ تحمیلی، تعدادی از کارخانه ها به فکر استفاده مجدد از ضایعات پلاستیکی افتادند و بدین طریق صنعت بازیافت پلاستیک رونق گرفت. در حال حاضر بسیاری از کارخانه های کشور با استفاده مجدد از مواد پلاستیکی، در مواد خام اولیه صرفه جویی می کنند.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
با سلام .
واقعا متشکر از متن اما تنها حرف هستش ما در استان چهار محال و بختیاری هیچگونه امکانی برای بازیافت مستقیم نداریم .یعنی ماشین هایی که زباله های ما رو میبرن اصلا براشون مهم نیست که ما زباله رو تفکیک کردیم یا نه فقط اونها رو میبرن و زیر خروار خروار خاک دفنشون میکنن ...حالا ایا واقعا تفکیک زباله در اینجا اهمیت داره ؟؟...
خودم به شخصه زباله هایی کاغذی خونه رو جدا نگه داری میکنم و بعد به شرکت پدرم میفرستم و با زباله های کاغذی اونها میفرستم برای بازیافت ...ولی راهی برای زباله های پلاستیکی پیدا نکردم ...اگر شما شرکت بازیافتی توی استان چهار محال یا حتی جایی که پلاستیک رو جمع اوری میکنه و برای بازیافت به جاهای دیگه میفرسته میشناسید به ما هم اطلاع بدید ....من واقعا دیگه نمیتونم این حجم بالای پلاستیک رو توی خونم نگهداری کنم .