نخست وزیر ترکیه با بیان این که نظام کنونی این کشور محصول کودتای نظامی است، آن را فاقد کارکرد مناسب دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخست وزیر ترکیه در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان گفت برای مبارزه با داعش به یک استراتژی یکپارچه و منسجم نیاز است در غیر این صورت شاهد حضور گروههای ترویستی دیگر خواهیم بود.

احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در گفتگو با برنامه کریستیان امانپور مجری سی ان ان در پاسخ به این سئوال که آیا حادثه انفجار هواپیمای روسیه بر فراز مصر می تواند شرایط جنگ با داعش را تغییر دهد گفت البته این حادثه یک جنایت بزرگ برضد بشری است این یک حمله به هواپیمای روسیه نبود بلکه حمله به همه ما بود. بنابراین این مسئله نشان می دهد اگر این بحران در یک کشور یا منطقه خاص حل و فصل نشود. مهار آن در کشورهای دیگر بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین اکنون زمان است که با یکدیگر همکاری کنیم.

نخست وزیر ترکیه درباره سئوالی درباره مخالفت آمریکا و دیگران با باقی ماندن بشار اسد رییس جمهور سوریه برسر قدرت گفت مسئله اصلی در حال حاضر این نیست که اسد چطور و تا چه مدت بر سر قدرت باقی بماند مسئله اصلی این است که اسد چه زمانی و چطور باید برود. حال این سئوال مطرح می شود که راه حل چیست. راه حل بسیار روشن است.

روزی میلیون ها مردم سوریه تصمیم به بازگشت به این کشور خواهند گرفت که صلح در این کشور برقرار باشد و اگر اسد بر سر قدرت باقی بماند فکر نمی کنم که هیچ پناهجوی سوری بازگردد. ما نیازمند یک استراتژی چند مرحله ای در این زمینه هستیم با این حال اینکه پایان کار چیست و چه خواهد شد مسئله بسیار مهم برای آوارگان و مردم سوریه است.

داود اوغلو در پاسخ به سئوالی درباره نتایج اخیر و آرای بالای حزب حاکم ترکیه در انتخابات اخیر گفت ما برضد تروریسم جنگیدیم و اقدامات اقتصادی صورت دادیم ما بیانیه های جدیدی در تبلیغات انتخاباتی خود منتشر کردیم و همه اینها ذهنیت افراد را تغییر داد. مسئله اصلی در اینجا حسن نیت، صداقت، میانه روی و ثبات است.

امانپور به اظهارات اخیر داود اوغلو درباره لزوم افزایش قدرت و اختیارات رییس جمهور ترکیه اشاره کرد و گفت چرا قدرت رییس جمهور باید افزایش یابد. داود اوغلو در پاسخ گفت ما هیچگاه نگفتیم قدرت بیشتر. نخست باید در این باره شفاف باشیم. حزب ما در حال حاضر آرای لازم برای تغییر قانون اساسی را ندارد. من ما همه سران سیاسی در پارلمان جدید درباره قانون اساسی جدید گفتگو خواهم کرد.

ما خواستار یک نظام سیاسی شفاف تر هستیم. نظام کنونی کارکرد مناسبی ندارد زیرا این نظام محصول یک کودتای نظامی است. من به عنوان رییس حزب حاکم با همه احزاب مخالف دیدار و درباره یک قانون اساسی جدید براساس حقوق فردی، آزادی، تعادل میان آزادی و امنیت، تکثر گرایی و تقسیم قدرت صحبت خواهم کرد.

اگر نظام ریاست جمهوری در آمریکا یک نظام استبدادی نیست نظام سیاسی ترکیه نیز استبدادی نخواهد بود. اگر نظام پارلمانی آلمان استبدادی نیست نظام پارلمانی ترکیه نیز استبدادی نخواهد بود. مشکل خود نظام سیاسی نیست مشکل ذهنیت است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار