طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان ماه تا انتهای آذرماه سال جاری به مدت دو ماه در پایگاه‌های دائمی و غیر دائمی بهزیستی اجرا می شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛در سالگرد بیستمین سال اجرای طرح تنبلی چشم در سازمان بهزیستی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: یکی از سه علت شایع کم بینایی و نابینایی تک چشم کودکان است که متاسفانه به علت سالم بودن ساختار ظاهری چشم در بسیاری از موارد نسبت به آن غفلت می‌شود.

گل نسا آقا محمدی افزود: بهترین زمان اجرای برنامه اختلال بینایی و درمان آن زیر شش سالگی است و به همین دلیل بهزیستی بهترین زمان تشخیص را سه تا شش سالگی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد : به طور کلی درمان پس از 12 سالگی منجر به بهبودی کامل نمی‌شود این در حالی است که تنبلی چشم باعث افت بسیار زیاد فعالیت‌ در فرد مبتلا شده و کیفیت زندگی فرد را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

آقامحمدی تصریح کرد : این طرح برای افراد بی بضاعت به طور رایگان انجام می‌شود و همچنین چنانچه فرد توانایی مداخلات و پیگیری‌های بعدی را نیز نداشته باشد بهزیستی این هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

این مسئول افزود: سال گذشته بهزیستی استان زنجان هزینه جراحی کودک و همچنین هزینه عینک کودک را پرداخت کرده است علاوه بر آن این غربالگری‌ها در مناطق محروم و بی بضاعت به طور رایگان صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: در مناطق برخوردار نیز غربالگری با چارت 1500 تومان و همچنین غربالگری با دستگاه در مراکز 2000 تومان است.

وی درباره مناطق روستایی و صعب العبور برخی شهرستانها نیز تصریح کرد:‌ در مناطق روستایی پایگاه‌های سیار وجود دارد علاوه بر آن در مناطق صعب العبور نیز به علت آنکه سردی هوا مانع اجرای طرح خواهد شد این طرح را از شهریور ماه به وسیله پایگاه‌های سیار آغاز کرده‌ایم.

وی در خصوص پایگاه‌های ثابت و غیر ثابت گفت : پایگاه‌های ثابت تشخیص تنبلی چشم، مجتمع‌های بهزیستی و برخی NGO هستند اما پایگاه‌های موقت که در طول این دو ماه فعال می‌شوند مهدهای کودک خواهند بود.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: تنبلی ، چشم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.