بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات در حالی آغاز به كار کرده كه شاهد اتفاقاتی نوين و تجربياتی متفاوت در برگزاری نمايشگاه نسبت به دوره‌های پيشين هستيم.

وعده‌ای که داده شد، غرفه‌ای که بسته شد!به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از سال 1385 با هدف آشنایی مردم با رسانه‌ها و فعالیت‌های موثر آنها هر ساله برگزار می‌شود.

اهالی رسانه هر ساله در مصلی گرد هم می‌آیند و برنامه‌های تدارک دیده خود را در معرض دید مخاطبینشان قرار می‌دهند ، مخاطبینی که از اقشار مختلف جامعه‌اند و با دیدگاه‌های مختلف برنامه ریزی کرده و از دور و نزدیک سعی دارند خود را به محل نمایشگاه برسانند تا از نزدیک با فعالیت رسانه‌های مورد نظر خود آشنا شوند.
 
هرچند هر سال این نمایشگاه برگزار می‌شود تا اهالی رسانه محصولات خود را به معرض نمایش بگذارند و حتی پلی برای ایجاد ارتباط میان مخاطبان و رسانه‌ها باشد اما تقریبا هیچ سالی نبوده که نمایشگاه بدون حرف و حدیث به پایان برسد. 

در حالی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات از روز شنبه 16 آبان در محل مصلی تهران آغاز به کار کرده که بخش عمده‌ای از مهم‌ترین و معتبرترین رسانه‌های کشور، امسال در اعتراض به عملکرد دولت یازدهم و فشار بی‌سابقه به رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات حضور ندارند.

روزنامه‌های «وطن امروز»، "کیهان" و "جوان" در کنار هفته‌نامه‌های "پنجره"، "9 دی "و "یا‌لثارات" و "رمز عبور" به‌عنوان رکن مطبوعاتی منتقدان دولت روحانی در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور نخواهند داشت، در کنار این نشریات، خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و نسیم نیز ترجیح دادند در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها شرکت نکنند.

در این راستا، پایگاه‌های خبری دیگری از جمله "جهان‌نیوز"، "رجانیوز"، "راه دانا"، "مشرق" و  "598 "که در واقع جزو قدیمی‌ترین پایگاه‌های خبری کشور هستند نیز هرکدام رسما اعلام کردند در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها غرفه نخواهند داشت! البته روزنامه‌ها و همچنین سایت‌های خبری دیگری نیز امسال در نمایشگاه مطبوعات شرکت نمی‌کنند که برخی از این رسانه‌ها ترجیح دادند عدم شرکت خود را اعلام نکنند.

همانگونه که از اسامی ذکر شده پیداست، یک محور جریان رسانه‌ای کشور امسال به نمایشگاه مطبوعات نخواهد رفت! به لحاظ پیگیری  پوشش اخبار و نیز اثرگذاری، رسانه‌های یاد شده تقریبا مهم‌ترین و اثرگذارترین رسانه‌ها در کشور بوده و هستند؛ در واقع  این رسانه‌ها محل رجوع و اعتماد جریان انقلابی و اصولگرایی هستند.

با توجه به عدم حضور رسانه‌های منتقد دولت نکته‌ای که به اذهان خطور می‌کند این است که دولت یازدهم رویه دیگری برای این دور از نمایشگاه در نظر گرفته است. (3 خرداد 94) بود که رئیس جمهور در همایش سراسری فرمانداران کشور که در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه  امروز عده‌ای آزادانه و به راحتی و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند، گفت: "همه به دولت اعتماد کردند و اینکه این دولت به وعده‌اش عمل کرده انتقادپذیر است".

روحانی:  ما باید نقد شویم و باید از ما انتقاد کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ قوه‌ای امروز بجز دولت در کشور وجود ندارد که مردم بدون دغدغه و لکنت زبان از آن انتقاد کنند، اظهار داشت: شما اگر به کسی بگویید که از مجلس انتقاد کن به شما خواهد گفت که از مجلس چگونه انتقاد کنم و بگذارید زندگی کنیم یا اگر به کسی بگویید از قوه قضائیه انتقاد کند به شما می‌گوید که بگذارید زندگی کنیم اما اگر بگوییم که از دولت یا رئیس جمهور انتقاد کنید زبان باز می‌شود به نقد برای انتقاد  از دولت و همه گل از گلشان شکفته می‌شود.

روحانی ادامه داد: این به معنای آن است که مسیری که این دولت انتخاب کرده است درست بوده، ما باید نقد شویم و باید از ما انتقاد کنند. چرا که ما دارای عصمت نیستیم، متاسفانه و یا خوشبختانه خواب هم نمی‌بینیم، به فال و فالگیر و جن گیر هم از ابتدا معتقد نبودیم چرا که مبنای ما مشورت با صاحبنظران، انجمن‌های تخصصی و جمع‌های تخصصی است. قرارمان از ابتدا این بوده است که با آنها شور و مشورت کنیم.

اگر فضای رسانه‌ای از شروع به کار دولت  تدبیر  و امید  تاکنون مرور شود، این واقعیت غیرقابل انکار خواهد بود که رسانه‌های یادشده که امسال در اعتراض به عملکرد دولت در حوزه رسانه، در نمایشگاه مطبوعات شرکت نخواهند کرد، مهم‌ترین رسانه‌های منتقد عملکرد دولت بوده‌اند! در واقع امسال نمایشگاه مطبوعات بدون حضور منتقدان اصلی برگزار می‌شود.

حیف شد برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات نیستند

این موضوع در حالی است که «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور درباره برگزاری بیست‌و‌یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و عدم حضور برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در این دور از نمایشگاه، گفت: واقعا حیف شد که برخی رسانه‌ها در این نمایشگاه حضور نداشتند. خیلی دوست داشتیم خبرگزاری تسنیم و یا سایر رسانه‌ها هم در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت و یا وزارت ارشاد حتی حاضر به شنیدن دلایل عدم حضور رسانه‌ها در این دور از نمایشگاه نشده است؟ گفت: ما همیشه صدای منتقدان را می‌شنویم و حاضر هستیم گفت‌و‌گو کنیم.

آشنا در پاسخ به این سوال که یعنی شما این انتظار را داشتید که رسانه‌هایی که حضور نداشتند از شما درخواست ملاقات کنند و دلایل عدم حضورشان را به شما توضیح دهند؟ اظهار داشت: تقاضایی نبوده، اگر صحبتی داشند ما حاضر بودیم، بشنویم.

وی درباره برخی خبرهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه شخص رئیس‌جمهور و حضرتعالی(مشاور فرهنگی روحانی) از وزارت ارشاد خواستار محدودیت حضور رسانه‌های منتقد در نمایشگاه بوده‌اید؟ گفت:‌ خیر، چنین چیزی صحت ندارد. این یک دروغ است و نباید برای پیشبرد اهداف از دروغ استفاده کنیم.

نقد حق رسانه‌هاست اما نباید حاوی دروغ و اتهام باشد 

این درحالی است که رئیس جمهور در آئین گشایش نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به انتقاد و انتقادپذیری اظهار داشت: هرکلامی غیر از کلام معصوم قابل نقد است. شما می‌توانید نقد کنید، این حق همه و اصحاب رسانه است. همانطور که در تابلوی نمایشگاه آمده نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه، بنابراین باید همگی نقادی کنیم، چرا که نقد به نفع ماست، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز باید نقد شوند. اسلام نیز بالاتر می‌گوید که امام مسلمین هم باید نقد شود.

روحانی تصریح کرد: نقد نه به معنای تخریب، اتهام و دروغ است، بلکه انتقاد باید برای دلسوزی باشد. باید بیاموزیم کاری کنیم که آینده بهتری در انتظار ما باشد. در شرایط جدید در سراسر کشور امروز امید تبلور بیشتری نسبت به گذشته دارد. 

با توجه به سخنان رییس جمهور در بین اصحاب رسانه که همواره از انتقاد درست و منطقی حمایت کرد و از سوی دیگر با توجه به  مواضع و اظهارنظرهای مدیران برخی از رسانه‌های منتقد دولت از عدم حضورشان در نمایشگاه مطبوعات، اذهان افکار عمومی دچار دو‌گانگی خواهد شد که بالاخره دولت تدبیر و امید انتقاد پذیر است یا خیر؟! این مسئله در حالی است که دلیل عمده انتقاد و اعتراض این رسانه‌ها، فشار بی‌سابقه دولت به مطبوعات و رسانه‌ها برای تحدید قلم آنهاست.

بی‌تردید رسانه از مهم‌ترین ابزارهای افکارسازی در عصر ارتباطات و اطلاعات است که سایه گسترده خود را بر تمام وجوه زندگی شهروندان هزاره سوم گسترش داده که باید مسئولین کشور از این ابزار قدرتمند رسانه به عنوان پلی برای ارتباط با توده مردم و آگاه‌سازی افکار عمومی از برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان استفاده کنند به گونه‌ای که از ظرفیت رسانه‌های منتقد غفلت نشود.


یادداشت از سمانه حسن‌خانی

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار