مدير جهادکشاورزی رامهرمز در سال جاری 200 هکتار کلزا در اراضی کشاورزی این شهرستان کشت خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ سید محمدرضا حسنی با اشاره به اینکه سطح مصوب زیر كشت كلزا برای فصل زراعی 95-94 در شهرستان رامهرمز 200 هكتار است، تصریح کرد: پیش بینیمی‌شود با توجه به وضعیت منابع آبی موجود در شهرستان و قیمت نهاده‌ها، کشاورزان در سطحی حدود 120 هكتار اقدام به كشت این محصول نمایند.

وی اول آبان تا 15 آبان ماه را فصل کشت کلزا در این شهرستان اعلام کرد و اذعان داشت: سال گذشته 1 هزار كیلوگرم در هكتار کلزا برداشت شد که جمعا در 60 هکتار کاشته شده 60 تن برداشت کلزا داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود میانگین برداشت در هر هکتار برای امسال باتوجه به شرایط خوب آب و هوایی 1300 تا 1500 کیلو گرم در هر هکتار باشد.

حسنی مصرف زیاد روغن های خوراکی را یكی از چالش های موجود در كشور عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه بیش از 90 درصد آن از خارج كشور وارد می شود و همین امر باعث اتلاف زیاد سالانه سرمایه ملی می‌گردد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان رامهرمز در خصوص نرخ فروش کلزا گفت: سال گذشته هر کیلوگرم بذر 13 هزار تومان توسط کشاورزان خریداری شد و هر کیلوگرم کلزا تولید شده توسط آن ها 2 هزار و200 تومان خریدار شد.

وی سطح زیر کشت این دانه روغنی در سال گذشته 90 هکتار عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه به دلیل عدم استفاده ازهد مخصوص برای برداشت و همچنین طولانی شدن زمان برداشت موجب ریزش بذر و حمله پرندگان شده است وحدود 30 هکتار از سطح برداشت در پایان فصل کمتر شد.

محمدرضا حسنی کشت کلزا به عنوان کشت دوم در اراضی درجه 2 و با حاصلخیزی کم خاک در سالیان گذشته را یكی از دلایل عدم رغبت كشاورزان به كشت این محصول عنوان نمود.

در خاتمه به کشاورزان توصیه کرد جهت ترویج و ترغیب به كشت كلزا، این دانه روغنی در اراضی مستعد و با حاصلخیزی بالا انجام شود.

انتهای پیام/ش


برچسب ها: خوزستان ، کشت ، کلزا ، رامهرمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.