معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: درحال حاضر ۳۴ ميليون نفر در جهان و ۲۳ هزار نفر در ايران، درگيربی بيماری ايدز هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ علي اكبر كجباف در كارگاه پيشگيری و كنترل بيماري ايدز با بيان اينكه موضوع ايدز بيش از همه مربوط به قشر جوان مي‌شود، اظهار داشت: معاونت دانشجويي مکلف بهنظارت پيگيري و مديريت قشر جوان و دانشجو است وبا توجه به وظيفه‌اي كه براي دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجويان در كشور درنظر گرفته شده برگزاري اينگونه كارگاه ها ضروري است.


كجباف در ادامه افزود: علي‌رغم نگاه منفي دانشجويان به در ميان گذاشتن مسايل و معضلات خود با ديگران، مركز مشاوره دانشگاه اصفهان توانسته اعتماد دانشجويان را جلب نمايد


ويبا بيان اينكه درحال حاضر ۳۴ ميليون نفر در جهان و ۲۳ هزار نفر در ايران، درگير بيماري ايدز هستند، تصريح كرد: آفريقا در حال حاضر بالاترين آمار ابتلا به ايدز را دارد و دود اين ويروس در چشم جواناني كه به مسايل بهداشتي توجه نمي‌كنند، مي رود.

گفتني است در اين كارگاه آموزشي رضا فدايي متخصص بيماري هاي واگير و عفوني، با بيان اينكه با ارايه يك برنامه جامع پيشگيري مي توان جلوي پيشرفت بيماري ايدز را گرفت، اظهار كرد:در حال حاضر كشور هاي پيشرفته توانسته اند جلوي پيشرفت ايدز را بگيرند و ايدز را به سرازيري بيندازندبه طوري كه برنامه ريزي كردند در سال ۲۰۳۰ ميلادي ايدز را از دنيا حذف كنند و اين بيماري به يك بيماري تك گير همچون سل و سرخك تبديل شود.

متخصص بيماري هاي واگير و عفوني با بيان اينكه براي پيشگيري از بيماري ايدز بايد يك برنامه بومي تعريف شود، تاكيد كرد: اگر در ايران از برنامه هاي پيشگيري ايدز كشور هاي غربي استفاده شود اين برنامه موثر نخواهد بود.

وي اضافه كرد: در خطرناك بودن بيماري ايدز شكي نيست ولي نحوه آموزش و ارايه آن بايد متناسب با فرهنگ جامعه باشد. زيرا ايران كشوري با مجموعه از فرهنگ هاي مختلف و اقشار مذهبي است.

متخصص بيماري هاي واگير و عفوني با اشاره به جامعه سيال، به روزو مطلع تاكيد كرد: جامعه گيرنده اطلاعات در زمينه ايدز يك جامعه كتاب خوان و با خبر است و سخنرانان نبايد از روي متن ثابت سخنراني كنند. سخنرانان بايد آماده پاسخ گويي به سوالات قابل تامل و موشكافانه مردم در مورد بيماري ايدز باشند.

وي با بيان اينكه ۳۴ سال پيش بيماري ايدز در امريكا كشف شد، اظهار كرد: اما اين بيماري محدود به آن كشور نشد و رفته رفته در سرتاسر كشور شيوع پيدا كرد بنابراين اين بيماري جنبه سياسي پيدا كرد.

فدايي ادامه داد: عكس العمل كشور هاي مختلف نسبت به اين بيماري متفاوت بود . عده اي از جوامع پاسخ ملي عده اي پاسخ سياسي و دولتيبه اين بيماري دادند و عده اي حتي اين بيماري را انكار كردند و معتقد بودند بيماري ايدز در جوامع اسلامي اتفاق نمي افتد غافل از اينكه اين بيماري جامعه اسلامي و غير اسلامي نمي شناسد.

متخصص بيماري هاي واگير و عفوني با بيان اينكه سرانجام در كشور ايران در سال ۶۵ براي اولين بار بيماري ايدز گزارش شد، افزود: از سال ۶۵ برنامه اي شامل همه جنبه هاي پزشكي اجتماعي سياسي امور تشخيص درمان و مراقبت از بيماران تدوين شد.

وي با بيان اينكه يك سوم پيشگيري از بيماري ايدز مراقبت از كساني است كه مبتلا به اين ويروس هستند، تصريح كرد: ايدز يك بيماري مزمن مانند ديابت و سرطان است، همانطور كه براي ديابت درمان قطعي وجو ندارد براي ايدز هم وجود ندارد، اما اگر اين بيماري خوب مديريت شود فرد مي تواند خوب زندگي كند.


انتهای پیام/ی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.