به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسید آقایی مدیرعامل راهآهن در دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات در خصوص این موضوع گفت: این بحث بسیار مهم است اما در بودجهنویسی و تنظیم بودجههای دولتی و خصوصی به این موضوع توجه کافی نمیشود در صورتی که تخصیص بودجه میتواند به حیاتی شدن این موضوع کمک کند و تأخیر در اجرایی شدن آن را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه پرداخت بلندمدت به این بخش باید بیشتر از کوتاهمدت باشد افزود: ما باید غیر از بحث علمی نت و سیستمهای نتی این فرهنگسازی را داشته باشیم که این آثار بلندمدت چقدر زیانبار است.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه ما در نقاط مختلف تجیهزات فراوانی داریم و امکانات بسیار هم تأمین میکنیم اما به خاطر عدم نگهداری درست آنها را از دست میدهیم که هزینههای زیاد ی به جا خواهد گذاشت.
وی افزود: تعهدات مدیران ارشد در موضوع نت بسیار مهم است و در کتابها و مقالات به آن تذکر داده میشود اما این امر باید در عمل اجرایی شود.
پورسیدآقایی بیان کرد: اگر تعهد وجود داشته باشد و منابع را به نگاهداشت وضع موجود اختصاص دهیم میتوان امیدوار بودکه سیستمهای نت پیاده شود.
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته با آخرین دستاوردها در این زمینه رسیدهاند گفت: پس این یک دستاورد بزرگ برای ما میباشد که به جای اینکه یکی یکی این مراحل را برویم بتوانیم از آخرین دستاوردها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه خرابی یا تأخیر در قطارها و ... نتایج منفی در ذهن مسافربرای استفاده مجدد از آن به جا خواهد گذاشت اظهار کرد: امروز اگر در مترو یا قطارهای حومه بخواهیم روی فرهنگسازی تمرکز کنیم قابلیت سیر این وسایل بسیار با اهمیتتر از مسائل اقتصادی است زیرا اگر این افراد در طول رفت و آمدهای خود با مشکل مواجه شوند دیگر از این وسایل استفاده نخواهند کرد.
وی افزود: قابلیت اعتماد سازی هزینههای زیادی به دنبال خواهد داشت اما امروزه در کشورهای پیشرفته هم به این نتیجه رسیدهاند که این امر از لحاظ اقتصادی به صرفه است حتی اگر در کوتاهمدت برای هزینههای جاری مانند افزایش سطح قابل اعتماد سیستمهای تولید و ... هزینههای جاری بسیار بالایی داشته باشد.
پورسید آقایی در خصوص هزینههای حفظ کارآیی و حفظ اعتماد سازی گفت: ما در راهآهن 60 هزار میلیارد تومان دارایی داریم که اگر تنها دو درصد از این مبلغ را برای حفظ کارایی و قابلیت اعتماد در نظر بگیریم به مبلغی حدود سالیانه هزار و 800 میلیارد تومان نیاز داریم.
وی افزود: به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی مبلغ اختصاص داده شده کمتر از 800 میلیارد است که باعث شده در بخشهای مختلف هنوز سیستمهای تعمیرات و نگهداری ابتدایی باشد.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: در ماشینآلات خط که وظیفه نگهداری خطوط را به عهده دارند اوضاع بهتر است و در حوزه ناوگان هنوز تعمیرات اضطراری است و همچنین در لوکوموتیو تعمیرات بهتر بوده است.
وی ادامه داد: برای احداث سیستم ریلی پیشرو برای کشور در جهت بخش خصوصی فرآیندها، بحث اعتبار و بهبود کیفیت زندگی اهدافی را مشخص کردهایم و بر اساس آن ارتباط خود را با داراییهای فیزیکی راهآهن در خصوص افزایش ارتقای کیفیت، بهبود فرآیندها و ساخت راههای راه آهن و ... ارتباط دادهایم.
وی گفت: ظرف دو سال گذشته با رایزنی با دولت بودجههایی در خصوص این که خط راهآهن جدید احداث شود داشتهایم اما بودجه همان مقدار قبل است و اگر قرار است بودجههای تخصیص داده شود بهتر است صرف نگاهداشت و بهتر شدن اوضاع شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامههای آتی به دنبال تشکیل شورای عالی مدیریت داراییهای فیزیکی در راهآهن، بررسی رفتار خرابی تجهیزات و تعیین مدل رفتار خرابی در تجهیزات، انتخاب استراتژی مناسب برای هر تجهیز بر اساس رویکرد RCW، اصلاح گردش کارهای سیستم نت، اصلاح فرآیند نظارت بر پیمانکاران، اصلاح قراردادهای نت و RAMF- BAFED شدن قراردادهای نت، بهبود مستمر سیستم نگهداری و تجهیزات و راهآهن جهت دستیابی به کلاس جهانی است.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.
انتهای پیام/