کوه "آبیدر" به عنوان اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و طبیعی کشورمان، همچون نگینی بر انگشتری شهر سنندج می درخشد

به گزارش  گروه استان های  باشگاه خبر نگاران جوان از  سنندج،از زیبایی های این کوه که نماد شهر سنندج است هر چه بگوییم کم است و از آن جمله می توان به چشمه های پر آب، پارک جنگلی کوهستانی وسیع، چشم انداز زیبا، باغ و درختان قدیمی اشاره کرد

علاوه بر این در چند سال گذشته اقداماتی برای افزودن به جاذبه های گردشگری این کوه زیبا انجام شده ، که یکی از آنها ساخت بزرگترین سینمای روباز جهان با گنجایش سی هزار نفر است 

مشیر وزیری ،یکی از شهروندان سنندجی درباره مناطق گردشگری مشهور ابیدر می گوید:  کاني شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضرزنده (خیرزنه)، تاقه دار، امیریه، هفت آسياب، بان شلانه، كچك(سنگ) قرآن، كاني كچك و قله آبيدراز جاهای مشهور و دیدنی این کوه است.

این کوه زیباو بخش های گردشگری مختلف آن که  به شماره 103 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، هر ساله پذیرای هزاران میهمان داخلی و خارجی است.

اگر چه این موهبت خدادادی زیبایی های منحصر به فرد و چشم نوازی دارد اما به دلیل بی مهر هایی که بر آن روا داشته شده است متاسفانه امروز شاهد زخم های مختلفی بر پیکره اش هستیم.

به عنوان مثال اتش سوزی هایی که درسالهای اخیر در کوه ابیدر شاهد ان بودیم ضربه جبران ناپذیری را هم از نظر پوشش گیاهی و هم از نظر فیزیکی و ظاهری به این منطقه وارد کرده است ،همچنین ساخت و ساز هایی که در اطراف کوه ابیدر بدون  مجوز در حال انجام است را میتوان یکی دیگر از مشکلات این منطقه گردشگری عنوان کرد.

رانش و ریزش بخش هایی از کوه هم از دیگر مشکلات آبیدر است که می بایست در این اثر طبیعی طرح تثبیت شیب انجام شود اما تاکنون خبری از آن نیست.

مهندس عرفان فتحی ،مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سنندج می گوید: ساخت و سازهای بدون مجوز که دلیل اصلی ان ناهماهنگی بین ارگانها است اگر در این منطقه ادامه  پیدا کند محیط ابیدر حالت انحصاری پیدا کرده وبه دست مالکان خصوصی می افتد که در این صورت مردم همچون گذشته نخواهند توانست از فضای ابیدر استفاده کنند.

مهندس فتحی گفت: دولت با حمایت مالی و در اختیار گذاشتن  اعتبار کافی نقش مهمی در حفاظت از ابیدر میتواند داشته باشد و همچنین باجذب سرمایه گذار و ایجاد امکانات تفریحی و خدماتی میتوان زمینه توسعه گردشگری را در این منطقه فراهم کرد.

 احمدی یکی از مسافرین کوه ابیدر میگوید: آبیدر یکی از مکان های زیبایی است که هر ساله ما در بدو ورود به کُردستان به سنندج می آئیم اما در کمال تعجب هیچ تغییری در آن نمی بینیم و متاسفانه هر سال سیمای آن زردتر و مرده تر می شود.

مردوخ از دیگر شهروندان سنندجی می گوید: علی رغم مسایل حفاظتی طبیعی که مسئولان باید در نظر داشته باشند می توان با ایجاد یکسری امکانات شرایط جذب گردشگران بیشتری را فراهم کرد که از آن جمله می توان به ساخت تله کابین، پارکینگ اختصاصی در دامنه کوه، شهربازی کودکان، محل استراحت خانواده ها و فعال کردن مجدد سینما اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سنندج درباره کمک به حل مشکلات آبیدر پیشنهاد کرد: اختصاص اعتبارات کافی حفاظتی، تدوین برنامه ای مدون و استراتژیک جهت ساماندهی کردن نیازمندها و تهدیدات و ایجاد هماهنگی میان سازمان ها و ارگانهای مرتبط در این زمینه ازجمله شهرداری، میراث فرهنگی و منابع طبیعی راهکارهایی هستند که در صورت اجرای آن می توان به حفظ آبیدر این سرمایه ملی کمک کرد

زنگ خطر نابودی آبیدر این اثر ملی طبیعی به صدا در آمده است و این می طلبد مسئولان این صدا رابشنوند و برای کمک به حل مشکلات آن اقدامی عاجل کنند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.