نمایندگان‌پارلمان‌های آسیا در تهران چه گفتند

"مجمع مجالس آسیایی" منادی صلح و مقابله با تروریسم

در نشست اخیر تهران، ندای صلح‌و‌آزادی و مقابله با تروریسم، از تریبون "مجمع مجالس آسیایی" به‌گوش جهان رسید.

به‌گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه‌سیاسی‌باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهای سپری شده، تهران میزبان نشستی بود که درآن نمایندگان پارلمانی کشور آسیایی به‌همراه روسیه حضور داشتند. در این نشست دو روزه که هدف اصلی آن تقویت آزادی‌و برابری در راستای تحقق صلح‌و‌دوستی در آسیا بود، ندای صلح‌و‌آزادی و مقابله با تروریسم، از تریبون این مجمع به‌گوش جهان رسید.


*وضعیت بحرانی منطقه و نیاز به هم‌دلی پارلمانی 

هم‌اکنون کشورهای منطقه بحران‌هایی را ازسر می‌گذرانند که نتیجه نفوذ و دخالت فتنه‌انگیزانه غربی‌ها به سردمداری کاخ‌سفید و رژیم‌غاصب صهیونیستی به‌همراهی کشورهای مرتجع عربی و در راس آن‌ها عربستان‌سعودی می‌باشد.
 


فتنه و بحرانی که آتش آن دامن‌گیر کشورهایی مانند سوریه، عراق و یمن است و تنها جرم این ملت‌ها از دیدگاه دشمنان آنان، تصمیم‌گیری برای سرزمین‌خود بدون دخالت بیگانگان است؛ لذا این شرایط می‌طلبد که همسایگان این ملت‌ها راهکارهای موجود برای برون‌رفت از این مداخله غربی‌ها را در نشستی با عنوان "مجمع مجالس آسیایی" مطرح کنند تا با اجرای آن‌ها، قدم در مسیر ایجاد صلح‌و‌آرامش و امنیت در آسیا و جهان را بردارند.
 
 
*مجمع مجالس آسیایی (APA)

///////مجالس

مجمع مجالس آسیایی نهادی متشکل از ۴۱ پارلمان آسیایی است که با هدف هماهنگی فعالیت‌های مجالس برای تقویت آزادی و برابری، امنیت و ثبات، عدالت و رفاه اجتماعی، صلح و دوستی و همگرایی در آسیا در ۲۳ آبان ۱۳۸۷ در تهران تأسیس شد.
 
با توجه به این‌که آسیا به‌عنوان بزرگترین قاره‌جهان به‌شمار می‌رود، از لحاظ گوناگونی فرهنگ‌ها نیز با دارا بودن نژادهای مختلف، بیشترین تنوع را در میان تمامی قاره‌های جهان داراست. بنابراین آرمان و وظیفه اصلی این مجمع، تقویت و ارتقای دیپلماسی پارلمانی و اعتلای نقش پررنگ مجالس در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های موثر در سطح قاره آسیاست تا به این طریق اموری را که کشورهای قاره‌کهن به آن مبتلا هستند؛ زمینه‌های شکل‌گیری قوانین مشترک یا مشابه را فراهم آورد.
 
*تهران میزبان نخستین نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی
نخستین نشست شورای اجرایی و نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی (APA) روزدوشنبه، 11 آبان ماه به‌مدت دو روز و به ریاست حجت‌الاسلام "سید محمدحسن ابوترابی‌فرد" در هتل اسپیناس تهران آغاز به کار کرد و سخنرانی افتتاحیه این نشست را نیز وی برعهده داشت.


*راه‌حل سیاسی تنها راه‌ توقف فجایع انسانی در سوریه است

///////مجالس
 
"سید محمدحسن ابوترابی‌فرد" نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای توقف فجایع انسانی در سوریه باید راه‌حل سیاسی را برای برون‌رفت از این وضعیت اجرا کرد، گفت: سوریه به‌عنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی در حال حاضر در تنگنای بسیاری قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر این‌که تروریسم بزرگترین مظهر افراط‌گرایی تمامی نقاط آسیا را هم درنوردیده و کل حیات و زندگی را در این قاره مورد تهدید قرار داده است؛ افزود: در این ایام که حوادث ناگوار درگیری‌های داخلی که با سرمایه‌گذاری و دخالت خارجی در کشور دوست و برادر سوریه شدت گرفته بود و تبعات انسانی و سیل امواج پناهجویان بعد از 4 سال به مرز تعیین‌کننده‌ای رسیده و همه جهان را حساس نموده بود، ما را بر آن داشت که برای توقف فجایع انسانی انجام گرفته در این سرزمین به قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای که خوشبختانه عضو مجالس آسیایی هم هستند، اعلام همکاری نموده و تلاش نماییم راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از وضعیتی که مردم بیگناه سوریه را در بر گرفته شاید پیدا کنیم.
 
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است در این نشست دو روزه، پیش‌نویس دستور کار مجمع عمومی مجالس آسیایی که در آذرماه سال جاری در کشور کامبوج برگزار می شود، تدوین شود.
 هم‌چنین قرار است قطعنامه‌های پیشنهادی اعضای این مجمع در نشست شورای اجرایی تهران، تصویب اولیه شده و در اجلاس آینده کامبوج نیز به تصویب نهایی برسد.


*کشورهای شرکت کننده در این نشست و قطعنامه‌هایی که در آن مورد بحث‌و‌تبادل‌نظر قرار می‌گیرد

///////مجالس

در این اجلاس هیئت‌های پارلمانی از کشورهای سریلانکا، سوریه، تایلند، افغانستان، بنگلادش، کامبوج، چین، عراق، روسیه، فیلیپین، فلسطین، پاکستان، لبنان، لائوس، قرقیزستان، کویت، اردن، قبرس و روسیه نیزحضور دارند.
در این نشست پیرامون پیش‌نویس قطعنامه‌هایی با موضوعات تنوع فرهنگی، جهانی شدن در آسیا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدالت‌بهداشتی، حقوق کارگران مهاجر، مقابله با فساد، گفت‌و‌گوی ادیان، همکاری‌های قضایی و مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد شد.


*"لزوم همراهی کشورهای آسیا با جهانی‌شدن" و "تاکید بر توسعه پایدار پارلمان‌های آسیایی" از زبان سخنگوی این نشست



"نیکوس تورناریتیس" نماینده پارلمان قبرس به‌عنوان سخنگوی نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی ضمن تشکر از مجلس‌شورای‌اسلامی ایران به‌دلیل برگزاری این نشست اظهار داشت: پیش نویس قطعنامه تشکیلAPA زنان، ارتقای گفتمان میان ادیان و مقابله با قاچاق اقلام‌فرهنگی و همکاری موثرعلیه قاچاق مواد‌مخدر و ارتقای تنوع فرهنگی، همراهی با جهانی شدن در آسیا، حفاظت و ارتقای حقوق کارگران مهاجر در آسیا، تشکیل پارلمان آسیایی و مقابله با فساد مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. 

وی افزود: کشورهای شرکت‌کننده بر اجرای این قطعنامه‌ها تأکید کرده و در این راستا هیئت‌چین بر این نکته تأکید داشت که توسعه پایدار در پارلمان‌های آسیایی باید مورد توجه قرار گیرد؛ البته قابل توجه است که لزوم همکاری‌های ویژه برای مقابله با قاچاق موادمخدر باید در دستور کار قرار گیرد. 

نماینده پارلمان قبرس با تأکید بر اینکه دبیرخانه، بحث انسجام آسیا از طریق ارتقای اطلاعات و ارتباطات را پیشنهاد کرد، بیان داشت: هیئت جمهوری‌اسلامی‌ایران پیشنهاد اضافه‌کردن یک بند در مقدمه پیش‌نویس قطعنامه جدید را ارائه کرد و با توجه به تصمیم اتخاذشده در هفتمین جلسه APAجهت ایجاد گروه‌های کاری تحت نظارت کمیته دائمی مجمع مجالس آسیایی، جهت بررسی قوانین مشترک ICT  و ایجاد پارلمان‌های جهانی مورد توجه قرار گرفت.
 
 
*تاکید نمایندگان هیئت‌های پارلمانی ایران و لبنان و اردن بر لزوم حمایت‌جدی از مردم فلسطین و انتفاضه سوم


 
"حسین نجابت" نماینده هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در نشست APA با تاکید بر اتخاذ راهکارها و تدابیرجدی برای مقابله  با جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت‌فلسطین بیان داشت: باید در اعلامیه مجمع مجالس آسیایی به صورت جدی به مسأله فلسطین توجه شده و راهکارها و تدابیری برای مقابله با جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی اتخاذ شود.
وی هم‌چنین درخصوص حل بحران تروریسم، افزود: معمولا کشورها با اتفاقات روزمره در سطح جهان و منطقه روبرو می شوند که یکی از آنها مشکلات پویای منطقه مانند مسئله تروریسم است لذا باید جنبه‌های مختلف تروریسم حل شود تا مردم کشورهای جهان از این مشکل رهایی یابند.
 
 
"حسن فضل‌الله" نماینده مجلس لبنان در این نشست، با تاکید بر حمایت از ملت فلسطین در مقابل جنایات رژیم‌صهیونیستی، تصریح کرد: باید به صورت جدی از انتفاضه سوم حمایت شود و اجازه ندهیم خون جوانان مسلمان توسط صهیونیست‌ها ریخته شود.



وی با بیان اینکه باید برای مبارزه با تروریست‌های داعش و النصره تصمیم جدی گرفته شود، افزود: امروز تروریست‌های داعش و النصره باعث ایجاد مشکل در منطقه شده‌اند که ضرورت دارد یک تصمیم جامع برای مبارزه با آن اتخاذ شود.

"یحیی السود" نماینده پارلمان اردن، در اولین نشست کمیته اجرایی و نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی گفت:  در حال حاضر بسیاری از کشورها صحبتی در مورد کشور فلسطین ندارند و ملت فلسطین به تنهایی مبارزه با صهیونیست‌ها را انجام می دهد و هیچ حمایتی از سوی کشورهای دوست در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: در کشور ما امکانات بسیاری برای حمایت از مردم فلسطین در نظر گرفته شده و علی‌رغم این‌که این امکانات ضعیف است، اما پادشاه‌دوم همواره حامی مردم‌فلسطین است و بنده معتقدم که حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم فلسطین مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود آورده است.
 
 
*توجه به مسئله خشونت در کشمیر در کنار بحران‌فلسطین

///////مجالس

"چودری تنویرخان" نماینده پارلمان‌پاکستان در نشست مجمع مجالس آسیایی اظهار داشت: مسأله مردم فلسطین بسیار مهم است اما باید به مسأله کشمیر نیز توجه کرد چرا که خشونت در این منطقه در حال افزایش است و مردم تحت فشار هستند؛ از این رو ایجاد تشکیل پارلمان آسیایی بسیار مهم است هرچند که در این خصوص مسیری طولانی درپیش داریم.
 
 
*ضرورت حمایت از مردم‌عراق در نشستAPA



"عبدالباری الزبری" نماینده مجلس عراق، با بیان اینکه تروریسم مردم عراق را به ستوه آورده به طوری که بخشی از مردم این‌کشور قصد مهاجرت به سایر کشورها را دارند؛ گفت: علاوه بر آن‌که تروریسم در منطقه موجب کاهش قیمت‌نفت شده است، تروریست‌ها در برخی از مناطق مقدسات دینی ما را مورد هجمه قرار داده‌اند و می‌خواهند شرایط زندگی در عراق را دشوار کنند و این در حالی است که مردم عراق در مقابل تروریست‌ها تا آخر خواهند ایستاد.
وی تاکید کرد: در اجلاس APA باید موضع روشنی برای حمایت از مردم‌عراق در مقابل تروریست‌ها به‌وجود آید.

 
*اماکن مقدس مذهبی در سوریه و عراق مورد هدف داعش قرار گرفته است


 
"عدنان سلیمان" نماینده مجلس سوریه در نشست کمیته اجرایی امور فرهنگی-اجتماعی مجمع مجالس آسیایی ضمن بیان این‌که ملت‌سوریه مدت 5 سال است که از تروریسم رنج می برد، اظهار داشت: سوریه از طریق پارلمان خود به اتخاذ تصمیم های مهم چشم دوخته و معتقد است نباید قطعنامه‌ها در سطح کاغذ باقی بماند بلکه باید گام های‌عملی در جهت مقابله جدی با تروریسم برداشته شود.
وی ادامه داد: برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه ضرورت دارد با گروه‌های تروریستی مقابله جدی شود تا شرایط برای ایجاد صلح پایدار فراهم شود لذا من از کشورهای APA می‌خواهم بیشتر در مبارزه با تروریسم سوریه را کمک کنند.


*حمایت روسیه از توافق برجام



"انوار ماه‌ماتوف" رئیس هیئت پارلمانی روسیه در حمایت از برجام گفت: کشورهایی که دور میز مذاکره توافق هسته‌ای ایران حضور داشتند، باید به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند تا مسئله هسته‌ای به طور کامل و با موفقیت پایان یابد.
وی در ادامه افزود: باید در قطع‌نامه پایانی مجمع به وضعیت بحرانی در کشور اوکراین اشاره شود.


 
به‌نظر می‌رسد باتوجه به بحران‌ها و معضلاتی که جهان و به‌ویژه منطقه غرب‌آسیا با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، تشکیل مجامع و نشست‌های سازمان‌یافته‌ای که با برنامه‌ای مشخص و اتخاذ رویکردهایی راهگشا در حل بحران‌ها، قدم نهادن در مسیر صلح، ثبات و پیشرفت ملت‌ها را با خود به ارمغان می‌آورد،  ضروری‌ترین اقدام ممکن در عصرحاضر است.

بنابرآن‌چه گفته شد، تشکیل مجمع‌مجالس آسیایی (APA) نیز، بارزترین مصداق تقویت آزادی و برابری، امنیت و ثبات، عدالت و رفاه اجتماعی، صلح و دوستی و همگرایی در آسیا و به‌تبع آن در منطقه حساس‌ خاورمیانه و جهان به‌شمار می‌رود.

جهانی که جنایتکاران و دشمنان اصلی حقوق‌بشر در آن، گرگ‌هایی در لباس میش هستند و هرلحظه درپی گسترش تسلط و تثبیت استعمار خود بر ملت‌ها به‌منظور بهره‌برداری همه‌جانبه از کشورها هستند.  
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار