معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تامل برانگیز گفت: با اسرائیل و شرکایمان در خلیج فارس همکاری می‌کنیم تا با خطر ایران مقابله کنند؛ از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، چهل و چهار نام دیگر را در فهرست تحریم‌های ایران مشخص کرده‌ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آن پترسون معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ایران در دوره پسا- برجام گفت: مسئله هسته‌ای فقط یکی از نگرانی‌های جدی ما درباره اقدامات ایران است. فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز برای ما نگران کننده است. یکی از کارهایی که انجام داده‌ایم این بوده است که با اسرائیل و شرکایمان در جمع کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری کنیم تا با خطر ایران مقابله کنند.

او در ادامه گفت: ما درباره اقدامات ایران در منطقه دچار هیچ گونه توهمی نیستیم. در واقع، برخی از اقدامات ایران در منطقه در ماه‌های اخیر شدت پیدا کرده است. ما با همکاران خودمان در جمع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حوزه‌هایی از قبیل محافظت در مقابل حملات سایبری همکاری می‌کنیم. ما با آن‌ها درباره سامانه دفاع ضدموشک‌های بالستیک نیز همکاری داریم. ما با آن‌ها در حوزه‌هایی ازقبیل آموزش دادن به نیروهای ویژه نیز همکاری می‌کنیم. ما برنامه‌های قوی و جدی برای تبادل اطلاعات نیز با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داریم. درعین حال، ما به آن‌ها برای مقابله با برخی از اقدامات ایران در منطقه کمک می‌کنیم. بنابراین، می‌بینیم که تلاش‌های بسیاری در این زمینه در جریان است. ما تبادل اطلاعات در این زمینه داریم. ما حضور نظامی گسترده‌ای در منطقه خلیج فارس و خلیج عدن داریم. در بعد مالی کنترل ایران نیز باید توجه داشت که ما از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، چهل و چهار نام دیگر را در فهرست تحریم‌های ایران مشخص کرده‌ایم.

آن پترسون در ادامه افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن منابع مالی، پول زیادی نصیب ایران می‌شود. ایران مجبور خواهد شد این پول را برای اقتصاد خودش صرف کند زیرا تقاضاهای داخلی زیادی برای این منظور و بازسازی زیرساخت‌ها و تامین خدمات عمومی در این کشور وجود دارد. اما در عین حال می‌دانیم که ممکن است بخشی از این پول‌ها، صرف فعالیت‌های مدنظر ایران در حوزه‌هایی از قبیل بحرین و یمن شود. ما از نزدیک این اقدامات را زیرنظر داریم و بسیار آماده هستیم تا در صورت لزوم، اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره فضای سیاسی داخلی ایران گفت: در داخل فضای سیاسی ایران، تنش‌های زیادی وجود دارد. حسن روحانی فردی نیست که بتوان گفت اصلاح طلب است اما او می‌داند که مردم ایران می‌خواهند از انتخاب او به ریاست جمهوری منتفع شوند. باید توجه داشت که وضع اقتصادی ایران بسیار وخیم است. روحانی باید به خواسته‌های مردم در این زمینه توجه کند. تورم در ایران به صورت سرسام آوری افزایش یافته است. در چند سال اخیر، اقتصاد ایران 25 درصد کوچک‌تر شده است.

او در ادامه گفت: درباره آزمایش موشکی اخیر نیز باید به همین اختلاف‌ها توجه داشت. تردیدی نیست که این اقدام ایران، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. به همین علت است که از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده است گروهی از کارشناسان را مشخص کند تا آن‌ها اقدامات ایران را بررسی کنند و به شورای امنیت گزارش بدهند و بر اساس آن، اقدامات لازم صورت پذیرد. باید به مسئله بازگشت پذیری تحریم‌های ایران توجه داشت. ما می‌توانیم روند برداشته شدن تحریم‌های ایران را هر زمان که لازم باشد متوقف کنیم. بی‌تردید، اگر ایران تعهداتش را نقض کند، این کار انجام خواهد شد. درباره سامانه دفاع در مقابل موشک‌های بالستیک در منطقه نیز باید گفت ما تلاش می‌کنیم با متحدان خود در منطقه در این زمینه همکاری کنیم. ما در چند هفته اخیر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همکاری بسیار گسترده‌ای داشته‌ایم تا سامانه دفاع موشک بالستیک در منطقه ایجاد کنیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران به سوریه گفت:«من نمی‌دانم که آیا ایران به دنبال سوریه سکولار است یا سوریه دینی. سوریه‌ای که ایران می‌خواهد وجود داشته باشد کشوری است که منافعش را حفظ کند و سبب شود امکان دسترسی ایران به حزب الله در لبنان همچنان محفوظ بماند. ایران می‌خواهد نقش حزب الله در منطقه همچنان محفوظ بماند. این مسئله اولویت اصلی ایران در سوریه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی به اقدامات آینده آمریکا علیه ایران گفت: بی‌تردید، روسیه با هرگونه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مخالفت خواهد کرد. با این اوصاف، این پرسش مطرح است که آیا آمریکا می‌خواهد یا می‌تواند به اقدامات یکجانبه علیه ایران مبادرت کند یا خیر. اگر ایران از تعهداتش تخطی کند، ما از طریق فرایند شورای امنیت سازمان ملل متحد و کمیته کارشناسان اقدام خواهیم کرد و بعداً از آن تصمیم گرفت که چه کاری انجام بدهیم.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.