مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: بزرگترین مشکل در آبیاری قطره ای گرفتگی قطره چکان ها با مواد مختلف و مسدود شدن روزنه ها در آن است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛یعقوب دین پژوه افزود: گرفتگی قطره چکان ها به تدریج ازتوزیع یکنواخت آب جلوگیری می کند و مسدود شدن قطره چکان ها موجب بالا رفتن هزینه های نگهداری سیستم کنترل قطره چکان ها و تعویض یا تعمیر آن ها می گردد.

وی تصریح کرد: کارشناسان بر این عقیده اند که تصفیه آب و اصلاح شیمیایی آن و شستشوی لوله ها و قطره چکان ها موثر ترین راه حل این مساله است.

دین پژوه ادامه داد: هزینه سرمایه گذاری اولیه در آبیاری قطره ای نسبت به سایر روش های آبیاری زیادتر است.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: چون در آبیارى قطره‌اى آب به مقدار مشخص و به اندازه نیاز گیاه به زمین داده مى‌شود باید در برآورد نیاز آبیارى دقت کنند و سیستم طورى طراحى شود که فشار در قطره چکان‌ها فقط در دامنه بسیار محدودى تغییر کند.

وی افزود: در هنگام آبیاری با آب شوربا روش قطره ای، بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک ،تجمع نمک در محیط خارجی نیاز رطوبتی و سطح خاک زیاد است.

دین پژوه تاکید کرد: توصیه می شود درصورت وقوع باران عمل آبیاری قطع نشده و همچنان وهمچنان تا پایان بارندگی ادامه داشته باشد تا نمک به محیط ریشه ها رانده نشود.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 
انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.