به گزارش خبرنگار
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در افتتاحیه کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنواییشناسی در برج میلاد تهران، دکتر سعید فراهانی دبیر علمی کنگره در خصوص نقش برد شنوایی در طرح تحول سلامت گفت: ما چندین سال است که وقتی از رشته شنواییشناسی صحبت میکنیم، می گوییم رشته جوانی است و از این لحاظ انتظارات متفاوت خواهد بود، تعداد زیادی فارغالتحصیل در مقطع دکتری داریم که سکاندار برد شنوایی در طرح نظام سلامت خواهند بود، سالهاست که استقلال حرفهای با استفاده از کلینکهای مستقل محقق شده است.
وی در خصوص تعداد کارشناسان این رشته در کشور عنوان کرد: کسرت شنواییشناسان در سرتاسر کشور بالغ بر 2هزار نفر هستند که نسبتاً جامعه بزرگی شدهایم، این رشته در این زمان به حدی بلوغ یافته است که میتواند شخصیت اجتماعی خود را در طرح تحول سلامت داشته باشد، یکی از راهکارهای پیشرو کسب دانش از طریق دانشگاهها، کنگرهها و همایشها است، اما گذراندن دوره دانشگاهی کافی نیست، بلکه به بال کسب تجربه و کار عملی نیاز است، در گذشته گفتهایم که برای موفقیت در این رشته به دو بال دانش و اخلاق نیاز داریم ولی باید بدانیم اخلاق و دانش از هم جداپذیر نیستند، بنابراین باید بگوییم دو بال دانش و تجربه یا مهارت آموزشی نیاز داریم، مهارت آموزشی ما به 22 واحد دانشگاهی محدود شده است، که فضای دانشگاه با فضای جامعه بسیار متفاوت است.
وی در خصوص چالش بزرگ در عرصه شنواییشناسی تصریح کرد: بزرگترین چالش افزایش دانش بالینی همکاران است، تا از مداخله افراد غیرحرفهای در این حوزه جلوگیری شود، دانش و مهارت مرز مستحکمی گرداگرد این رشته ایجاد میکند، ما این خلا را احساس میکنیم، بنابراین کنگره را تشکیل دادیم تا به دانش و مهارتافزایی بپردازیم.
دکتر محمد اکبری رییس دانشکده توانبخشی دانشگاه علومپزشکی تهران ضمن تشکر از حضور اساتید شنواییشناس گفت: سال 52 رشته شنواییشناسی تأسیس شد و پذیرش دانشجو برای هر رشته 5 تا 6 نفر بود بعد از انقلاب این رشته در سایر دانشگاهها در مقطع کارشناسی گسترش یافت بعدها رشته کارشناسی ارشد برای این رشته در اکثر دانشگاههای کشور ایجاد شد، مشکل ما مقطع دکتری برای رشته شنواییشناسی بود که دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران در این زمینه با کمک اساتید خارجی برای راهاندازی دوره دکتری پیش قدم شدند.
وی افزود: اولین فارغالتحصیلان رشته شنواییسنجی در مقطع دکتری در سال گذشته فارغالتحصیل شدند، ما تلاش داریم تا بتوانیم کیفیت کار را بالا ببریم، مسئله اصلی استقلال حرفهای شنواییشناسی است، که به مسئله اشتغالزایی فارغالتحصیلان کمک کرده است.
وی در خصوص برنامههای آتی برای رشته شنواییشناسی عنوان کرد: برنامههایی برای بالا بردن مهارتهای علمی و بالینی این رشته که افراد فارغالتحصیل برای به مرحله عمل درآوردن آنچه تئوری آموختهاند، مشکل دارند در دستور کار داریم، اگر بتوانیم هر سال کارگاههای آموزشی برای بالا بردن مهارتها بگذاریم قدم بزرگی را برداشتهایم.
وی در ادامه گفت: مسئله دیگری که حائز اهمیت است، رقابت علمی در سطح منطقه است اگر رقابت نباشد رشد نیست، بنابراین باید در طلب علم حریص باشیم، باید در آزمایشگاههای تحقیقاتی کار کنیم تا بتوانیم در تولید علم در سطح منطقه سهمی داشته باشیم، در خیلی از زمینهها تستهایی به کار میرود تست خارجی است، بنابراین ما باید به مشکلاتی که در حوزه توانبخشی کشور داریم توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم دستاورد پژوهش خود را در خدمت آموزش بگذاریم.
وی در خصوص راهاندازی آزمایشگاههای تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران آزمایشگاه تحقیقاتی راهاندازی کردهایم تا بتوانیم رشته شنواییشناسی را در سطح بینالملل مطرح کنیم، حدود 20 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه داریم ما قصد داریم از سال آتی دانشجویان خارجی را در این رشته بپذیریم.
وی در خصوص جذب دانشجو در رشته شنواییشناسی بیان کرد: تربیت دانشجویی داخلی باید در حد نیاز باشد، چرا که جذب بیش از اندازه باعث اتلاف عمر او و همچنین سرمایه مملکت میشود، مسئله تعهد حرفهای نیز برای ما حائز اهمیت است.
دکتر محمد خواجوی رییس انجمن گوش و حلق و بینی گفت: رشته شنواییشناسی از رشته گوش و حلق بینی جدا شده است، ولی این دو از هم جداپذیر نیستند و برای پیشرفت به همکاری هم نیاز دارند، کاشت حلزون را نمیتوان بدون شنواییشناسان پیش برد، علم گروه گوش و حلق و بینی روز به روز در حال پیشرفت است.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/