پژوهشگران دانشگاه پیام نور شیراز موفق به طراحی مدل گرافیکی نانو ساختار مشتقات فولرین شدند که برای مقابله با آنزیم ایدز بسیار موثر است .

سارا فخرایی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز شیراز در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در توضیح طرح گرافیکی بر همکنش داروی ضد ایدز با ویروس عامل این بیماری گفت: در این طرح میزان تمایل چند نانو ساختار مشتقات فولرین به آنزیم ایدز را مورد آزمایش قرار دادیم و به صورت تئوری متوجه شدیم که این داروها در از بین بردن بافت با سلول‌ هدف از دیگر داروهای مطرح، بسیار موثر هستند. 

وی ادامه داد: اگر چه این آزمایشات به صورت تئوری انجام شده اما آزمایشگاه‌‌های مجهز برای ساخت و تولید این داروی موثر وجود دارد و به آسانی می‌توان این نانو داروها را سنتز کرد.

فخرایی با بیان اینکه نکته‌ جالب توجه در این پژوهش ارائه‌ روش گرافیکی دقیق برای بررسی برهمکنش داروها با بافت یا سلول هدف مثل آنزیم‌هاست، اظهار داشت: با توجه به سمی بودن مولکول «فولرین» بدون استخلاف، به کارگیری روش نظری ارائه شده به جای آزمایش‌های تجربی، می‌تواند ضمن افزایش اثر بخشی دارویی نانوساختار پیشنهادی، از اثرات مضر و مخرب این دارو جلوگیری کند.

وی در خصوص محاسبات صورت گرفته افزود: این طرح، علاوه بر توصیف کیفی، یک توصیف کمی و نیز نمایش گرافیکی از دانسیته‌ الکترونی مسئول در برهمکنش‌های درون مولکولی و بین مولکولی ارائه می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: با این نظریه دید دقیق‌تری از نحوه‌ عملکرد داروها بر آنزیم‌ها و یا عوامل بیماری‌زا حاصل می شود. از این رو پیش بینی عملکرد ترکیبات دارویی در محیط‌های زیستی با صحت بیشتری همراه خواهد بود.

به گفته فخرایی، استفاده از روش این تحقیق می‌تواند به عنوان یک روش تکمیلی، باعث تسریع مطالعات بر روی خواص داروها و سبب کاهش هزینه‌های حاصل از روش‌های تجربی شود. در ضمن می‌توان همانند مدلی که برای داروهای ضد ایدز ارائه داده شد، مدلسازی داروهای دیگر با اثر بخشی زیاد را برای سایر بیماری‌ها نیز انجام داد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر سارا فخرایی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز شیراز  و مریم سوری، دانشجوی دکترای شیمی-فیزیک دانشگاه پیام نور مشهد و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز بندر کنگان- است. نتایج این طرح در مجله‌ Journal of Molecular Modeling (جلد ۲۰، شماره ۱۱، سال ۲۰۱۴، صفحات ۲۴۸۶ تا ۲۴۹۵) به چاپ رسیده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: گرافیک ، مبارزه ، ایدز ، نانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار