وزیر نیرو در خصوص زلزله‌خیز بودن سد شفارود گفت: اطلاعاتی در این زمینه ندارم.

اطلاعاتی در مورد سد شفارود ندارم/ بارش 21 میلی‌متر در طی 12 روز اخیربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه یازدهمین کنفرانس تونل ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت تونل یکی از عناصر اصلی در زیرساخت‌های کشور است که می‌تواند در حمل و نقل، انتقال آب و شبکه فاضلاب، مترو و انتقال کابل‌‎های برق کمک قابل توجهی نماید به طوری که در سال‌های اخیر در حفر تونل موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: ایران جزو کشورهای اصلی در توسعه صنعت تونل که علی‌رغم موفقیت‌ها و استفاده از فناوری‌ها هنوز راه طولانی برای رسیدنه به اهداف مورد نظر دارد به طوری که در بعضی از مواقع حفر تونل مشکلات زیست محیطی و اخلال در آب‌های زیرزمینی دارد به طوری که امروزه از صنعتگران و متخصصین درخواست کرده‌ایم که در این زمینه با دستگاه‌های مرتبط ( نیرو، نفت، راه و شهرسازی) همکاری‌های لازم را داشته باشند.

چیت‌چیان اددامه داد: طرح انتقال برق از طریق تونل‌ها در شهرهای بزرگ مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را بیشتر کرده بایستی در این زمینه تدابیری اندییشده شود .

وی یادآور شد: خرید 50 کیلومتر در چهار شهر کشور انتقال برق از طریق تونل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه برای توسعه این دو بخش از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فعالان دانشگاهی دعوت به عمل می‌آید تا طرح‌های کلیدی خود را ارائه نماید.

چیت‌چیان در خصوص سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان گفت: به طور معمول نیروگاه‌های کشور سوخت‌شان گاز طبیعی است و در این فصل چون مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی افزایش می‌یابد امکان تأمین سوخت از طریق گاز وجود ندارد و تمامی نیروگاه به صورت عادی مخازن ذخیره‌سازی دارند زمانی که گاز به آنها کمتر تخصیص داده می‌شود از سوخت جایگزین گازوئیل و مازوت استفاده می‌کنند.

وی در خصوص موضوع هواشناسی در رابطه با بروز الینو در ایران اظهار داشت: سازمان هواشناسی این موضوع را پیش‌بینی کرده که ما هشدارهای لازم را به این نیورگاه‎ها دادیم که ذخیره سازی در فصول سرد سال دقت بیشتری داشته باشند همچنین به شرکت‌هیا فعال در عرصه خدمات رسانی اعلام کرده‌ایم که در لایروبی رودخانه‌ها دقت بیشتری به خرج دهند که در صورت بروز برودت سرما آسیب کمتری وارد شود.

چیت‌چیان در خصوص میزان بارش در طی روزهای اخیر گفت: روز گذشته 31 میلی‌متر به طور متوسط بارش از ابتدای عادی و جاری مهر بوده به طوری که در یک ماه اول حدود 10 میلی متر بارندگی بوده که از اول آبان بیش از 21 میلی متر بارش داشته‌ایم.

چیا‌چیان در خصوص حجم آب در این برهه زمانی گفت: حدود 350 میلیون مترمکعب مجموعا در دو سد سینره و کرخه داشتیم که پراکنش این بارش در تمام نقاط کشور یکسان نبوده در حال حاضر به جز یک استان کشور در همه استان‎ها میزان بارندگی در 41 روز اخیر بیشتر از متوسط سال‌های اخیر بوده است.

چیت‌چیان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه آیا سد شفارود در مسیر زلزله قرار گرفته است، گفت: من در این خصوص اطلاعاتی نداریم و در مورد گسل بودن سد شفارود تا به امروز حرف‌هایی نشنیده‌ام برای گرفتن پاسخ بایستی با شرکت‌های فعال در این عرصه اطلاعاتی را دریافت نماییم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار