پیام بان کی‌مون به‌مناسبت روز خاتمه مصونیت برای جنایت علیه روزنامه‌نگاران

دبیرکل سازمان ملل متحد به‌مناسبت روز بین‌المللی پایان دادن به مصونیت برای جنایت علیه روزنامه‌نگاران پیامی صادر کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مرکز اطلاعات دفتر سازمان ملل متحد در تهران، بان کی مون در این پیام گفت: تعداد بسیار زیادی از روزنامه‌نگاران به طور عمد به خاطر تلاش برای گزارش حقیقت سرکوب می‌شوند و تنها 7 درصد از چنین پرونده‌هایی حل و کمتر از یک جنایت از هر ده مورد به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
 
امروز یاد روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌هایی را ارج می‌نهیم که در راه انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند.
 
در دهه گذشته، 700 روزنامه‌نگار کشته شدند یعنی هر پنج روز یک نفر، صرفا برای آنکه عموم را در جریان اخبار و اطلاعات قرار دهند.
 
بسیاری از آنان بی‌باکانه جان خود را در منازعه‌ای که آن را پوشش می‌دادند از دست دادند. اما تعداد بسیار زیادی را به طور عمد به خاطر تلاش برای گزارش حقیقت سرکوب می‌کنند. تنها هفت درصد از چنین پرونده‌هایی حل شده است و کمتر از یک جنایت از هر ده مورد به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
چنین مصونیتی موجب بیشتر شدن ترس در میان روزنامه‌نگاران شده و دولت‌ها را قادر می‌سازد تا با سانسور از معرکه بگریزند.
 
ما باید برای مبارزه با این روند بیشتر فعالیت کنیم و اطمینان حاصل کنیم روزنامه‌نگاران می‌توانند آزادانه گزارش تهیه کنند. آنان نباید به دلیل ترس از جانشان درگیر خودسانسوری شوند.
 
روز بین المللی پایان دادن به مصونیت برای جنایت علیه روزنامه نگاران توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد تا بر ضرورت حمایت فوری از روزنامه‌نگاران تاکید کند و خاطره ترور دو روزنامه‌نگار فرانسوی در مالی در 2 نوامبر 2013 را گرامی بدارد.
 
من پیشگامی یونسکو برای رهبری طرح سازمان ملل متحد در راستای اقدام در مورد ایمنی روزنامه‌نگاران و مساله مصونیت از مجازات را می‌ستایم، ساز و کار قدرتمندی که تلاش های کارگزاری‌های سازمان متحد، دولت‌ها، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها را به هم پیوند داد.
 
بیایید با یکدیگر به چرخه این مصونیت پایان دهیم و از حق روزنامه‌نگاران برای بیان حقیقت به قدرت‌ها دفاع کنیم.
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار