رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: گله بخش خصوصی از دریافت مالیات‌ آن است که وجوه دریافتی بجای بهبود فضای کسب و کار صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود.

وصول مالیات از بخش خصوصی صرف هزینه جاری دولت می شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محسن جلال‌پور در نخستین صبحانه کاری در دوره هشتم هیئت نمایندگان اتاق ایران که هم اکنون در محل اتاق بازرگانی در حال برگزاری است، با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه آن در فعالیت‌های مولد اقتصادی، گفت: اهمیت توسعه شرکت‌های دانش ‌بنیان و اقتصاد منتج از آن برای بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی ایران به اندازه زیاد است، که نخستین صبحانه کاری هیئت نمایندگان اتاق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده است.

وی افزود: دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران در حالی آغاز به کار کرده است که دوران امید و انگیزه برای پیشبرد اهداف نظام پس از دوره تفاهم همزمان شده است.

وی با بیان اینکه هرچند فعالان بخش خصوصی و به طور کلی جامعه در شرایط اقتصادی خوبی نبوده و نیست، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات ناشی از بیکاری، سوء مدیریت‌ها، وجود حجم بزرگ و بی‌قاعده‌ای از تعهدات دولت، کثرت بدهی‌های دولت و فراوانی هزینه‌های جاری در کنار کاهش قیمت نفت، منجر به وارد آمدن فشارهای جدی به اقتصادایران و بخش خصوصی شده است.

وی ادامه داد: البته ورود به دوره پساتحریم شرایط جدید و نوینی را برای اقتصاد کشور و نیز فعالان در این بخش به وجود آورده است که موجب می‌شود تا فعالیت در عرصه‌های اقتصادی با انگیزه و امید بیشتری صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه دیگر امروز توسعه کشور از طریق منابع نفتی امکانپذیر نیست، گفت: باید توسعه اقتصادی و نیز پیشرفت‌های همه‌جانبه کشور را در توسعه سرمایه پایدار و فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی دید.

به گفته جلال‌پور، یکی از راهکارهای اصلی برای توسعه همه‌جانبه اقتصادی کشور فراهم کردن شرایط مساعد برای کسب و کارهای شرکت‌های دانش‌بنیان است و اتاق ایران از این جهت این مهم را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 2008 تا 2010 در آمریکا گفت: در خلال این سالها کمتر از 2 در هزار سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش VCA (شرکت‌های دانش‌بنیان) اتفاق افتاده، ولی از سال 2010 به بعد بیش از 21 درصد سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در اقتصاد آمریکا در بخش توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی گفت: براساس آخرین آمار، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ‌های دانش‌بنیان و ارتقای تکنولوژی اطلاعات در آمریکا در سال 2014 ، 65 درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه توسعه و ارتقای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بر سه اصل جمعیت نخبگان، پهنای باند و فضای مساعد کسب و کار بنا شده است، اظهار کرد: در زمینه جمعیت نخبگان در شرایط خوبی بسر می‌بریم و تکیه بر همین جمعیت و نیروی انسانی تحصیلکرده است که موجب شده هم‌اینک در بخش دانش‌بنیان قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی افزود: یکی از مهمترین بسترها برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، فراهم آوردن فضای مساعد کسب و کار است که در این زمینه کارهای زیادی برای انجام داریم. 

جلال‌پور با بیان اینکه تصویب قانون دانش‌بنیان اقدام بسیار جامع و خوبی بود، گفت: متاسفانه این قانون از مرحله تصویب تا مرحله اجرا فاصله زیادی دارد.

 وی با اعلام آمادگی مبنی بر همکاری با شرکت‎های دانش بنیان گفت: یکی از ظرفیت‎ها برای توسعه فعالیت شرکت‎های دانش بنیان این است که فضای کسب و کار برای فعالیت آنها مساعد شود.

وی با تأکید بر اینکه وصول مالیات و صرف آن در توسعه و رونق فضای کسب و کار یکی از راه‎ها برای  فراهم نمودن بستر نهادیه شده اقتصاد دانش بنیان در کشور است گفت: بخش خصوصی با اعتقاد کامل به پرداخت مالیات به عنوان حقوق حقه کشور دو ایراد اساسی به اجرای قانون مالیات در کشور دارد که یکی این است که مالیات در کشور ما تنها از بخش شفاف اقتصادی اخذ می‎شود و بخش سیاه و زیرزمینی اقتصاد که اتفاقا فضا را برای فعالیت اقتصادی بخش‌های شفاف تنگ می‏کند به هیچ وجه مالیاتی گرفته نمی‎شود.

وی در ادامه گفت: ایراد دوم ما به نحوه هزینه‌ کرد مالیات است چرا که به جای آنکه مالیات برای توسعه فضای کسب و کار هزینه شود صرف هزینه‏‌های جاری دلت می‌شود.

جلال پور با تأکید برای که باید پرداخت مالیات را در جامعه همه‌‏گیر کرد، گفت: یکی از مواردی که در قانون دانش بنیان جهت توسعه فعالیت این شرکت‏ها دیده شده معافیت مالیاتی است که موجب می‎شود شرکت‏های دانش بنیان در چند سال اول شروع به کار خود از نظر مالی قوی شده و برای حضور در عرصه جهانی بزرگ شوند.

به گفته جلال پور در حال حاضر کمتر از یک درصد از اقتصاد ملی در بخش دانش بنیان است وعدم وصول مالیات چندان تأثیری در رقم کلی مالیات‏های کشور نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد که جهت توسعه همکاری‎های بخش خصوصی با شرکت‏های دانش بنیان کمیته‎ای میان اتاق بازرگانی و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور تشکیل شود تا از طریق این کمیته زمینه برای تعامل و همکاری بیشتر با شرکت‎های دانش بنیان فراهم و تسهیل شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: بازرگانی ، صنایع ، معادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
تمام بودجه مملکت صرف پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان میشود و هیچ پولی برای بودجه عمرانی باقی نمی ماند, باید بودجه جاری کاهش پیدا کند با حذف اضافه کاری و پاداش های میلیونی کارمندان
آخرین اخبار