درگهان شهری است با مجتمع های تجاری بزرگ و متعدد و پاساژها و بازارهایی که محل مناسبی برای تجارت و کسب درآمد در جزیره قشم محسوب می شوند.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، روزانه شمار زیادی از مردم کشور برای خرید وارد بازارهای این شهر می شوند اما این پتانسیل درآمدی، فقط یک روی سکه است.

وقتی که وارد بعضی از محله ها و بخش های مسکونی درگهان می شویم خبری از آن ساختمانهای زیبا نیست و آن روی سکه بوی تعفن و فاضلاب به چشم می آید.

آقای بهرامی از ساکنان درگهان می گوید: گاهی وقتها فاضلاب از کف خانه او بالا می آید و آبهای جاری در محله منجر به خرابی دیوار و حتی اثاثیه منزلش شده و امکان زندگی را از آنها می گیرد.

آن طرف تر خانمی با کودکی گریان در آغوش از بیماری ویروسی فرزندش می گفت: که برابر اعلام پزشک، آلودگی محیطی عامل ایجاد بیماری بوده است.

شهردار درگهان در پاسخ به چرایی این موضوع به ساخت و سازهای بدون مجوز زیست محیطی در ساحل درگهان اشاره کرد که باعث تخریب ساحل شده است.

دریانورد با اشاره به مشکلات زیست محیطی این ساخت و سازها برای ساکنان درگهان گفت: شیب درگهان به طور طبیعی به طرف دریاست و آبهای سطحی و زیر سطحی به دریا سرازیر می شدند اما متاسفانه با از بین بردن ساحل و خشک کردن غیرقانونی دریا برای انجام پروژه های اقتصادی راه خروج همه ی آبها مسدود شده و منازل بسیاری از مردم در حال نابودی است.

شهردار درگهان با اشاره به وجود بیماریهای پوستی، مالاریا و سالک که در آن منطقه بوجود آمده می گوید: اگر منطقه آزاد در عمر ۱۹ ساله خود درصدی از درآمد حاصل از فروش زمین های درگهان و صدور پروانه ها و مجوزهایی که ذاتا بر عهده ی مدیریت شهریست را در زمینه خدمات شهری هزینه می کرد ما دیگر شاهد این فجایع نبودیم و بسیاری از مشکلات مردم مرتفع می شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان هم می گوید: برابر قانون نباید در حریم ۶۰ متری دریا ساخت و سازی صورت گیرد و این اقدام آسیبهای فراوانی به اکوسیستم منطقه وارد نموده که در این زمینه به مراجع قضایی شکایت کرده ایم.

مجید وفادار با اشاره به اهمیت اقتصادی درگهان و وجود جنگلهای حرا که منطقه ای بکر برای کوچ پرندگان مهاجر است افزود: متاسفانه در سالهای اخیر این زیستگاههای طبیعی رو به نابودی است و احیاء و نجات آن تغییر نوع نگاه به مدیریت شهری و سواحل را می طلبد.

حجت الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان هم پیش از این گفته بود : پرونده قضایی استحصال و خشکاندن دریا در شهر درگهان، در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس مورد رسیدگی قرار گرفت و پرونده درشعبه اول دادگاه کیفری یک بندرعباس در حال رسیدگی است.

حال باید دید در قبال تهدید سلامتی مردم و نابودی اکوسیستمهای منحصر به فرد، همچون جنگلهای حرا و سواحل ، توسعه تجاری تا چه مرزی قابل توجیه است ؟ آیا باید ها و نباید های زیست محیطی در اجرای طرحهای تجاری در مجاورت دریا اولویت ندارند؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.