محققان امریکایی در روش جدیدی موفق به ساخت داروهایی با پوشش نانوذرات شدند که می تواند در درمان مبتلایان به سکته های مغزی سودمند باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در امریکا است. سکته مغزی، آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به قسمتی از بافت مغز است که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت از بافت مغز است.

به بیان دیگر اگر خون رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود، این قسمت از مغز دیگر نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحا «سکته مغزی» می‌ نامند. سکته مغزی می‌ تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌ های خون رسان مغز ایجاد شود. به نظر برخی پزشکان و متخصصان، خطر بروز سکته مغزی در زنان به علت بیماری های ژنتیک، موارد هورمونی، مصرف برخی داروها و پیامدهای ناشی از زایمان بیش از مردان است.

معمولاً قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ ای وجود نداشته یا علائم بسیار جزئی هستند. بیمار پس از بروز سکته مغزی باید بلافاصله در بیمارستان بستری شده تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌ شوند بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌ های گرفتار شده مغز دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی یا حتی مرگ را شامل می‌ شود.

اما سال هاست که پزشکان در تلاشند تا با استفاده از داروهای پوشیده از نانوذرات در لخته های خونی بتوانند عملکرد داروها را جهت باز کردن رگ های مسدود شده در قربانیان بهبود بخشند. اما یک مشکل در این مسیر وجود دارد، زمانی که یک رگ خونی به طور کامل بسته شده باشد، جریان خون در آن نقطه با مشکلات متعددی روبرو است.

سکته مغزی با قرار دادن  stent در لخته خونی قابل کنترل است. stent می تواند باز شدن رگ خونی در آن نقطه مورد نظر را به دنبال داشته باشد. اما استفاده از stent می تواند برای بیماران خطرناک باشد زیرا آسیب به سرخرگ ها یا هدایت جریان های خونی به نقطه دیگر می تواند تهدیدی جدی برای سلامت بیماران سکته های مغزی باشد.

محققان دانشگاه هاروارد و ماساچوست  UMass موفق به ارائه شیوه جدیدی شده اند که با کمک آن Stent می تواند مجرایی را در لخته خونی ایجاد کرده سپس نانوذرات ها از آن لخته وارد شوند. فشار مضاعف برای ورود در مجرا باعث می شود تا داروها فعال شده و به لخته های خونی متصل شده و آنها را متلاشی کنند تا از حالت اولیه خود فاصله بگیرند.داروهایی نانوئی درمانی برای سکته های مغزی

روش ابداعی محققان امریکایی در حالی است که در سال های گذشته، دانشمندان در تلاش بودند تا با استفاده از آهن ربا یا ذراتی که از قابلیت شارژ مغناطیسی برخوردارند به هدایت داروها و همچنین از بین بردن این عارضه بپردازند. اما روش جدید، ترکیبی موثرتر نسبت به روش های قبلی است.
منبع:مهر
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار