رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از دیرباز یکی از دغدغه‌های بخشی از صاحب‌نظران تحول در علوم انسانی بوده است.

سخنرانی لاریجانی در همایش به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی_ اسلامی که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شده بود، از تمامی افرادی که در حوزه پیشروندگی علوم انسانی و اسلامی تلاش کرده بودند، تشکر کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: از دیرباز یکی از دغدغه‌های برخی از صاحب‌نظرات تحول در علوم انسانی بود که بر محور کنش فکری و ارادی باشد و این موضوع به مختصات فرهنگی، بومی و دینی کشورها بر می‌گردد.

نماینده مردم قم ادامه داد: لذا در علوم انسانی نسبت به سایر ساحت‌های علمی عمق بیشتری داشته باشیم و بزرگوارانی مثل شهید مطهری و صدر در این زمینه نظرهای زیادی را در قالب کتاب ارائه کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه همه علوم‌ها بر تکون آنها براساس یک اصول متعارف و موضوعه است، گفت: اصول موضوعه یک انتخاب است و دانشمندان برای فهم اصول موضوعه را انتخاب می‌کنند.

لاریجانی  با تأکید براینکه علوم انسانی انحصاری ندارد تصریح کرد: در علوم انسانی انتخاب‌ها می‌تواند براساس برداشت هایی از منش انسان‌ها باشد حال که مردم شناسی و یا جامعه شناسی یک بخشی از آن فرا زمانی و مکانی است.

نایب رئیس مجلس در ادامه افزود: یعنی انسان‌ها معمولا براساس فطرت خود حرکت می‌کنند اما شاید در یک مدل دیگر این سخنان وجود نداشته باشد.

نماینده قم اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی به دلیل آنکه در مورد رفتار انسان‌ها بحث و بررسی می‌شود لذا به برخی مختصات فرهنگی، فکری و نظری مربوط شده و مبنای کاملا عقلایی دارد.

وی تأکید کرد: برخی به اصطلاح علوم انسانی اسلامی تعریض دارند و اعلام می‌کنند علوم انسانی مانند سایر علوم است لذا شخص و کشور نمی‌شناسد.

لاریجانی در ادامه افزود: ما مسیری که در حوزه علوم انسانی و اسلامی انتخاب کرده‌ایم یک ضرورت است اما این بدان معنا نیست که تعاملات و نظرات دیگر دانشمندان را نادیده بگیریم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه حال باید مشخص شود که انتظار ما از این علوم انسانی اسلامی و یا بومی به چه میزان است گفت: علوم انسانی اسلامی تعاریف متفاوتی دارد اما با همین برداشت‌های عمومی وجود دارد می‌خواهیم نظری دهیم که این علوم انسانی اسلامی با مختصات فرهنگی و بومی منطبق هست یا خیر.

نماینده قم ادامه داد: یک زمانی تصورمان این است که پسوند دینی را در کنار علوم انسانی بیاوریم یک امر عام، دائمی و جاودان است که برداشت ما از این امر بعید است.

وی اظهار کرد: اصولا سیستم‌هایی که براساس اصول موضوعه ساخته می‌شوند این سوال را پیش می‌آورد که آیا می‌توانند جاودانه باشند و تمامی علوم را و حقایق را پوشش دهند، چنین ادعایی نمی‌توان کرد.

لاریجانی در ادامه اذعان کرد: می‌گویند هر سیستم اکسیوماتیکی که در آن مطلب قابل اثباتی نیست و ناقص است و همیشه این سیستم‌ها باید پرش‌هایی را برای باز شدن و دیدن حقایق بیشتر داشته باشد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه ما اگر لفظ دینی اسلامی را در کنار علوم انسانی بکار می‌بریم باید بدانیم که وحی مُنزل نیست گفت: سطح انتظار ما از این موضوع باید معقول باشد و اقداممان به سمت روبه جلو باشد اما سطح انتظار ما نباید مانند قرآن باشد که یک امر وحیانی است زیرا این یک علم دست‌ساز بشر بوده که می‌تواند تکامل و بهبود یابد.

نماینده قم با اشاره به اینکه چگونه می‌توانیم به این علم رسیده و آن را سامان دهیم بیان داشت: بر روی بحث مبانی علوم انسانی اسلامی حال چه اقتصادی و یا انسانی باشد تأمل کرده و هدف‌های آن را مشخص کنیم.

وی تأکید کرد: اگر شخصی می‌خواهد در مورد اصول فقه نظر دهد نباید سطحی نگاه کند بلکه باید سطح سوادش باید در حد شیخ انصاری باشد تا بتواند در این حوزه نظر دهد.

لاریجانی اظهار کرد: غالبا رشد علمی از بدنه بوده یعنی ریاضی‌دان‌هایی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند در عمل به یک پیشرفت در ریاضی رسیده‌اند.

نایب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه موضوعات زیادی در کشور وجود دارد که نیاز به کاوش دارد تصریح کرد: لزومی ندارد کاوشگر در یک چارچوب جامعه شناسی خاصی کار کند.

نماینده قم ادامه داد: در حوزه جامعه شناسی و یا در حوزه علوم سیاسی ما مشکلاتی داریم که با پژوهش درمورد آن می‌توان نواقص این سیستم‌ها را پیدا کرد.

وی ادامه داد: فرضا موضوع حاشیه‌نشینی یکی از مشکلاتی است که امروز در کشور وجود دارد، مدل‌های زیادی در بحث جامعه شناسی برای پرداختن به موضوع حاشیه‌نشینی وجود دارد مانند نظام‌های صنعتی، نابه سامانی‌های اقتصادی، نابرابری‌های اقتصادی، عدم تعادل اقتصاد بسیاری از عواملی هستند که موجب حاشیه‌نشینی در کشورها می‌شوند.

لاریجانی بیان داشت: اما آیا حاشیه‌نشینی در تمام شهرهای کشورمان تابع این مدل هستند؟ با بررسی می‌توان گفت خیر و حاشیه‌نشینی در وضعیت فعلی و با یک نظام و شرایط ظاهر وضع متفاوتی دارد.

نایب رئیس مجلس بیان داشت: ما در قانون اساسی اصولی را در حوزه رفتار دیپلماسی داریم که براساس آن باید یک مدل رفتاری داخلی و خارجی شکل بگیرد.

نماینده قم تأکید کرد: امکان دارد برخی اعلام کنند که مدلی در این مورد در قانون اساسی نداریم که این خود می‌تواند یک مشکل باشد و یا اینکه اگر مدلی در قانون اساسی وجود دارد این سوال را پیش می‌آورد که این مدل کارساز بوده و توانسته از منافع ملی‌مان صیانت کند.
وی اعلام کرد: زمانی که پدیده‌های موجود در کشور را به صورت عالمانه و ریشه یابی شده مورد ارزیابی قرار دهیم آنگاه می‌توانیم بفهمیم که در قالب ساختارهای موجود این پدیده‌ها قابل تعریف است و یا خیر.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در موضوعات کلان علوم انسانی پژوهش‌های خوبی در قالب نظری انجام شده است گفت: قشری از متفکران ما به این حوزه علاقمندند اما باید پژوهش‌های خورد هم توجه بیشتر کرد زیرا می‌تواند به صورت ملموس‌تر به ما جواب دهد که سیستم باز شود و یا تغییر کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار