موتورهای جستجوگری که فقط می تازند!

این روزها موتورهای جستجوگر داخلی، از یوز گرفته تا پارسی جو، که برای رقابت با گوگل و یاهو قد علم کرده اند، هرروز در حال افول هستند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها تمام فریادها بر سر استفاده از محصولات و تولیدات داخلی است، از پوشاک و لوازم خانگی گرفته تا نرم افزارها و شبکه های اجتماعی. داشتن کشوری مستقل و خودکفا آرمان هر ملتی است ولی شاید به جرات بتوان گفت که کشور ما در حیطه فضای مجازی چندان موفق نبوده است.

با وجود ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی مثل بیسفون و فیس نما، هنوز هم اکثر کاربران ایرانی تمایل به استفاده از نرم افزارهای خارجی دارند.

هدف اصلی این گزارش پرداختن به موتورهای جستجوگری است که اخیرا عرضه شده اند. شاید تاکنون نام موتور جستجوگر یوز به گوشتان نخورده باشد و یا حتی اگر هم آن را شنیده اید، کمتر کسی برای یافتن مطلب مورد نیاز خود از جستجوگر یوز استفاده می کند.

موتورهای جستجوگری که فقط می تازند//موتورهای جستجوگر فارسی به کجا چنین شتابان؟

یوز نام یکی از این موتورهای جستجوگر است که طراحی و تولید آن در اواخر سال ۱۳۸۸ با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران آغاز و در بهمن ۱۳۹۳ با حضور وزیر ارتباطات ایران افتتاح شد.

این جستجوگر داخلی برای پاسخ دهی به کاربران از هیچ موتور جستجوی دیگری استفاده نمی‌کند و تاکنون توانسته است بیش از یک میلیارد صفحه را پوشش دهد و احاطه گسترده‌ای بر وب فارسی داشته باشد. یوز دارای خدمات جستجوی خبر، وبلاگ و عکس است.

موتورهای جستجوگری که فقط می تازند//موتورهای جستجوگر فارسی به کجا چنین شتابان؟

این موتور با تلاش نیروی‌های متخصص داخلی و فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه‌های کشور طراحی شده است. در حال حاضر محققانی از دانشگاه‌های شریف، تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، و تربیت مدرس در پروژهٔ یوز فعالیت دارند.

البته این همه تلاش و ابتکار متخصصان جای تقدیر و ستایش دارد و مسئله از جایی آغاز می شود که با وجود هزینه های میلیاردی، این موتورجستجوی داخلی با حداقل استقبال کاربران روبرو شد و هرروز رو به تنزل بیشتر است.

تمام شرکت های فناوری مطرح جهان، از گوگل و یاهو گرفته تا سامسونگ و اپل همه بر این اصل واقفند که پیشرفت در حوزه فناوری مبتنی بر خلاقیت و فناوری است و هیچ گاه بودجه های کلان دولتی و بیت المال در آن جایگاهی ندارد و هرآنچه در فناوری حاصل می شود ارمغان سرمایه گذاری شرکت های خصوصی دانش بنیان است.

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، در انتقاد از این پروژه، با اشاره به شکست پروژه‌های قبلی دولتی در زمینهٔ آی تی، ورود دولت به این بخش را ناسازگار با سیاست عدم رقابت با بخش خصوصی و اقدامی در جهت دچار کردن صنعت فناوری اطلاعات ایران به صنعت خودروسازی این کشور می داند.

با این همه انتقادات رسانه ای نسبت به ایجاد جستجوگر یوز، بعدازظهر امروز طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات، موتور جست و جوی اینترنتی پارسی جو برای چهارمین یا پنجمین بار افتتاح شد.

موتورهای جستجوگری که فقط می تازند//موتورهای جستجوگر فارسی به کجا چنین شتابان؟

علت اصرار بر متفاوت خواندن موتورهای جست‌وجو و افتتاح چند باره به بهانه عرضه نسخه جدید آن چیست و افتتاحیه های مکرر این موتور جست‌و‌جو که مدتهاست با انتقاد رسانه ها نیز مواجه شده تا کی ادامه خواهد داشت؟ به راستی، چند درصد از جامعه چند ده میلیونی کاربران اینترنت کشور از این موتورهای جست و جو که میلیاردها تومان از بودجه عمومی صرف آنها شده استفاده می‌کنند؟

گزارش از شکوه نیروبخش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار