معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی حل مشکلات در حوزه آب را در گرو آینده نگری و مشارکت شوراهای اسلامی و مردم دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد مقدوری افزود: هم اکنون از 37 دشت استان، 34 دشت ممنوعه و بحرانی و برداشت از آن بیش از تغذیه است.

وی با بیان اینکه حجم اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی استان سالانه 1،1 میلیارد متر مکعب است اظهار کرد: کل مصرف آب در بخش های شرب، صنعت و بهداشت با 6 میلیون جمعیت استان 800 میلیون متر مکعب است اما فقط در بخش کشاورزی از آبهای زیرزمینی 1،1میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: این وضعیت طی دو ، سه دهه گذشته به شدت موجب افت سطح ذخایر زیرزمینی آب و به تبع آن فرونشست زمین شده و برخی از آبخوان ها در شرایط بسیار نامطلوب قرار گرفته اند به طوری که امکان بازگشت به شرایط قبل و بهبود را ندارند.

مقدوری ادامه داد: در این شرایط تمام امکان و زمینه انتقال حوزه به حوزه آب در خراسان رضوی به کار گرفته شده بطوریکه 90 درصد آبهای مرزی استان مهار و کنترل شده است و برای 10 درصد باقیمانده هم برنامه ریزی ها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: برای شهر سه میلیون نفری مشهد آب را از سد دوستی و برای تربت حیدریه نیز از مه ولات انتقال داده ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا کنتورهای حجمی بر روی چاه های کشاورزی نصب شده که باید با مدیریت مصرف و فرهنگ سازی در این حوزه مصرف آب را بهینه کنیم.

مقدوری افزود: با توجه به شرایط موجود باید کشت و کار و تولید به تناسب میزان آب موجود هماهنگ شود و بهره وری در این بخش ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست یکسان برای همه دشت ها قابل اجرا نیست طی جلسه ای با مسئولان مربوط به بخش های مرتبط اعم از آب و کشاورزی مقرر شد، ساماندهی مصرف آب، دشت به دشت پیگیری شده، اطلاعات و مشخصات هر دشت تدوین و طی یک دوره دو ، سه سال مصرف در این بخش مدیریت و کاهش یابد.

مقدوری ابراز امیدواری کرد ظرف 20 روز آینده جدول بندی و برنامه ریزی در این زمینه انجام شود.

وی بر ضرورت تغییر الگوی کشت در استان تاکید کرد و افزود: تحقق این اهداف نیازمند همدلی و همراهی همه بخش ها است و اگر امروز برنامه ریزی و مدیریت نشود تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان با بیان اینکه برنامه 25 ساله استان در دست تدوین است گفت: مصرف آب مشهد از 295 میلیون متر مکعب در سال جاری به 396 میلیون متر مکعب در سال 1420 خواهد رسید.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: مصرف ، آب ، دشت ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.