کشنده‌هایی که مغز و استخوان کودکان را تهدید می‌کند و بیماری‌های خاموش آنها را به همراه دارد.

مهشید مهدی زاده متخصص خون اطفال در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه کشنده‌هایی مانند جونده کش‌هاو علف کش‌ها سلامت مغز و استخوان کودکان را تمدید می‌کند، اظهار کرد: به طور معمول سموم و کشنده‌هایی مانند جونده‌کش‌ها و علف‌کش‌ها سلامت مغز و استخوان کودکان را تهدید می‌کند و کم‌خونی آنها را به همراه دارد. 

وی افزود: این عوامل باعث از کار افتادن سلول‌های بنیادی مغز و استخوان کودکان که رده‌های مختلف خون را می‌سازند،‌ می‌شود. 

مهدی زاده تصریح کرد: به طور معمول سموم یا کشنده‌هایی مانند جونده کش‌ها و علف کش‌ها در شهرها و کشاورزی به وفور استفاده می‌شود بهتر است در شهرها از این مواد کمتر استفاده شود.

این متخصص خون اطفال تاکید کرد: برق‌های فشار قوی یا دکل‌های برق، سموم و گازهای شیمیایی که بیشتر در جنگ‌ها از آن استفاده می‌شود، آلودگی‌های نیتراتی، نیترات‌ها،‌ مواد غذایی پروتکس شده، آلوده شدن آن به نیترید نیز از عوامل دیگری است که سلامت مغز و استخوان کودکان را تهدید می‌کند و باعث کم‌خونی آنها می‌شود.

وی در پایان گفت: حشره‌‌کش‌ها به طور معمول تاثیر چندانی در کم‌خونی کودکان و یا پارازیت‌ نیز تاثیری بر مغز و استخوان کودکان ندارد. 

کشنده‌ها، علف کش‌ها، جونده‌کش‌ها، دکل‌های فشار قوی برق، سموم شیمیایی، آلودگی‌های نیتراتی و آب‌های آلوده به نیترید علاوه بر سلامت کودکان بر سلامت افراد در گروه‌های مختلف سنی نیز موثر است و کم‌خونی را به همراه دارد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار