سازمان تروریستی داعش که طی دو هفته شکست های سنگینی از ارتش سوریه و محور مقاومت در حومه شرقی حلب دریافت کرده بود، در هفته گذشته با دو پاتک سعی کرد خسارت های دو هفته قبل خود را جبران کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان تروریستی داعش که طی دو هفته شکست های سنگینی از ارتش سوریه و محور مقاومت در حومه شرقی حلب دریافت کرده بود، در هفته گذشته با دو پاتک سعی کرد خسارت های دو هفته قبل خود را جبران کند. به همین علت در یکی از این دو زمینه، حمله به شهر استراتژیک «السفیره» را عملیاتی کرد که حتی خبر سقوط کامل شهر در بسیاری از رسانه های بین الملل منتشر شد.

رسانه های وابسته به داعش با انتشار عکس فوق، مدعی حضور تروریست ها در بخش های داخلی شهر «السفیره» شدند و متأسفانه بیش تر رسانه ها بدون تحلیل عکس ها به بازگویی ادعای داعش پرداختند!

ارتش سوریه سه هفته قبل با پشتیبانی کامل نیروی هوایی روسیه و نیروی زمینی گروه های مختلف شیعی محور مقاومت و بهره مندی از مشاوران ایرانی، پیشروی های بی سابقه ای در حومه جنوبی و شرقی حلب داشت و توانست نزدیک به 11 کیلومتر در مسیر رفع حصار از فرودگاه کویروس پیشروی کند. داعش از مدت ها قبل فوردگاه نظامی کویروس را محاصره کرده بود و امیدوار بود با آغاز فصل سرما و اختلال در فعالیت نیروی هوایی ارتش، بتواند این فرودگاه را به اشغال خود دربیاورد. سرویس بین الملل فردا به زودی گزارشی اختصاصی از این فرودگاه منتشر خواهد کرد.

با حضور مستقیم محور مقاومت و پشتیبانی نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه بزرگ ترین موفقیت های یک سال اخیر خود را در استان حلب تجربه کرد. داعش در واکنش به شکست های خود، دو طرح را عملیاتی کرد که در هر دو زمینه، به صورت موقت به موفقیت دست یافت. در طرح اول، تلاش کرد بخشی از جاده استراتژیک «خناصر-اثریا» را به اشغال خود دربیاورد که درگیری ها هنوز در این جاده ادامه دارد. در طرح دوم، داعش تلاش کرد شهر استراتژیک و بسیار مهم «السفیره» را اشغال کند که علیرغم حمله برق آسا و مؤثر اولیه، نیروهای مقاومت توانستند داعش را در این زمینه ناکام بگذارند.

شهر السفيرة با جمعیت حدود یکصد هزار نفر و ترکیب جمعیتی سنی-علوی یکی از بزرگ ترین شهرهای استان حلب محسوب می شود که برخلاف دیگر شهرهای بزرگ این استان، از ابتدای بحران سوریه همواره پشتیبان نظام سوریه بوده است. در آغاز اعتراضات سال 2011، حتی کم ترین اعتراضی از این شهر بلند نشد و به نظر می رسد علوی ها و سنی های این شهر بزرگ، به صورت کاملا یکدست از هواداران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند. از نظر بافت مذهبی، ذکر این نکته ضروری است که بیش ترین حجم تمرکز طائفه علوی در استان حلب، در همین شهر است که بیش از نیمی از ساکنان السفیره را تشکیل می دهند.

با شورش مسلحانه مخالفان علیه نظام قانونی سوریه و سیل ورود تروریست های خارجی برای جنگ به داخل سوریه، استان حلب یکی از استان هایی بود که به سرعت در معرض سقوط قرار گرفت. به همین مناسبت، تجهیز و انتقال اسلحه های کافی به این استان برای پشتیبانی از ارتش، اهمیت وافری داشت. در ارزیابی کارشناسان ارتش سوریه، شهر السفیره یکی از مطمئن ترین نقاط در استان بود و به همین علت، بزرگ ترین اسلحه خانه ارتش سوریه در شمال سوریه، در جنوب غربی این شهر قرار گرفت.

به این ترتیب، در صورتی که داعش می توانست السفیره را به اشغال خود دربیاورد، به سمت مخازن بزرگ اسلحه در جنوب غربی شهر حمله می برد. در صورت دستیابی داعش به این دریای تسلیحات، نه تنها ارتش سوریه در استان حلب توانایی لجستیکی و پشتیبانی تسلیحاتی خود را از دست می داد، بلکه داعش به تسلیحاتی دست می یافت که احتمالا توانایی این سازمان تروریستی را به اندازه ای افزایش می داد که بتواند کل استان حلب را تهدید کند.

علاوه بر موارد فوق، شهر السفیره و مخزن های اسلحه آن از اهمیت بیش تری برای ارتش سوریه برخوردار بود. با توجه به اشغال بخشی از جاده خناصر-اثریا، هیچ مسیر زمینی برای پشتیبانی و حمایت تدارکاتی از ارتش سوریه در شهر حلب به استان های همجوار وجود ندارد. به این ترتیب، تمام پشتیبانی های ارتش در دو محور «جنگ درون شهری در حلب» و «رفع حصار از فرودگاه کویروس» به اسلحه خانه و ستادهای مستقر در شهر «السفیره» محدود می شد. به این ترتیب، در صورتی که السفیره سقوط می کرد، ارتش به سختی می توانست در برابر معارضان در شهر حلب مقاومت کند.

با توجه به موارد فوق، تروریست های داعش در بامداد روز عاشورا برابر با 24 اکتوبر از طریق نیروهای خط شکن انتحاری خود به «تل حاصل» حمله کردند. منابع خبری از سقوط سریع این شهر خبر دادند؛ اما این خبر هنوز از سوی ستاد ملی ارتش سوریه تأیید نشده است. نیروهای انتحاری داعش، بلافاصله از دو محور «تل حصار» (شمال) و «تریدیم» (شرق) به سمت شهر «تل عرن» حمله کردند و توانستند خطوط دفاعی اولیه ارتش را در این شهر بشکنند. نیروهای ارتش، با مقاومت در این شهر، مانع سقوط کامل آن شده اند؛ اما تروریست های داعش هم توانستند به سرعت در نقاط مختلف شهر و حاشیه آن پراکنده شوند و با شکستن خطوط دفاعی ارتش، زمینه برای نفوذ به «السفیره» را آماده کنند.

به این ترتیب، در حالی که از روز 24 اکتوبر، حملات محدودی به السفیره از طریق شمال (تل عرن) انجام شد؛ اما عملیات بزرگ داعش در بامداد 26 اکتوبر کلید خورد. سازمان تروریستی داعش در بامداد 26 اکتوبر از دو محور «تل ریمان» (شمال شرق) و «تلعرن» (شمال غرب) توانستند وارد روستای «عزیزیه» در شمال شهر السفیره شوند. با توجه به جو نامساعد هوایی در روز 26 اکتوبر، عملیات هوایی برای پشتیبانی از ارتش به سختی صورت می گرفت و تروریست های داعش توانستند از طریق عزیزیه وارد بخش های شمالی السفیره بشوند.

ورود داعش به داخل شهر السفیره، همزمان با جنگ روانی شدید این گروه بود که باعث شد ستاد فرماندهی ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت، برای ممانعت از سقوط شهر به سرعت وارد عمل شوند. با توجه به وضعیت جنگی در تلعرن، امکان اعزام نیرو از حلب نبود. از سوی دیگر، ارسال نیرو از جنوب باعث کاهش توان نیروهای ارتش در درگیری های خناصر می شد و امکان داشت خناصر را در معرض سقوط قرار دهد! به این ترتیب، اعزام نیرو با تدابیر احتیاطی توأم بود و همین موضوع فرصتی برای داعش ساخت تا در روز بعد، به محله های میانی شهر وارد شود.

به این ترتیب در روزهای 27 و 28 اکتوبر، داعش به صورت مکرر در رسانه های غیررسمی خود از پیشروی و اشغال قریب الوقوع السفیره خبر می داد. حتی در محافل غیررسمی از قطعی بودن سقوط السفیره خبر می دادند. اما نیروهای کمکی اعزامی از سوی ستاد فرماندهی نیروهای مقاومت، توانستند ورق را برگردانند. از روز 28 اکتوبر، این نیروهای مقاومت بودند که داعشی را نابود می کردند و خیابان های شهر السفیره شاهد جنازه های تروریست های داعش بودند که نقش بر زمین می شدند.

با ورود نیروهای مقاومت، بخش های مرکزی و جنوبی شهر به سرعت امن شدند. نبرد در بخش شمالی شهر تا روستای عزیزیه ادامه یافت و بالاخره روز گذشته، شبکه های العالم و المیادین با ارائه گزارش های تصویری مبسوط، از امنیت کامل السفیره و حومه آن خبر دادند. در همان حال، منابع مستقل نیز از فرار تروریست های داعش به سمت شمال و جنوب غربی خبر دادند.


منبع: فردا

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، شکست ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
الهی شکر