رئیس سازمان هواشناسی گفت: پدیده النینو در جای خود ایجاد شده و همانجا از بین می‌رود و محل آن در منطقه قاره‌ای اقیانوس آرام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود پرهیزکار امروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی با بیان اینکه سه نوع پیش‌بینی داریم اظهار داشت: پیش‌بینی فصلی 5 ماه را پوشش می‌دهد،‌ پیش‌بینی هفتگی 1 ماه را پوشش می‌دهد و پیش‌بینی سوم کمتر از 6 ساعت را پوشش می‌دهد.

وی افزود: در پیش‌بینی فصلی تغییرات نسبت به نرمال بیان میشود،‌ در پیش‌بینی هفتگی تغییرات دما،‌ میزان و منطقه بارش،‌ تغییرات فشاری و باد پیش‌بینی می‌شود و پیش‌بینی کمتر از 6 ساعت به پدیده‌های خرد مقیاس مربوط می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: پدیده النینو هیچ‌گاه از جای خود تکان نمی‌خورد،‌ در جای خود ایجاد شده و همانجا از بین می‌رود و محل آن در منطقه قاره‌ای اقیانوس آرام است.

وی ادامه داد: آنچه به اسم النینو مشهور است به شاخصی به نام شاخص اقیانوسی نینو برمی‌گردد که تغییرات دمای سطح آب نسبت به رقم نرمال است و اگر دما زیر نرمال باشد النینو رخ می‌دهد.

پرهیزکار ادامه داد: النینو پدیده اقیانوسی است که با پدیده جوی به نام نوسان جنوبی همراهی می‌کند؛‌ در النینو بارش‌ها عمدتا در غرب آمریکای لاتین رخ میدهد و در النینو بارش‌ها در شرق آسیا خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: نمی توان فقط با توجه به شرایط النینو اعلام کرد بارندگی‌ها کشور ما هم مطلوب است اما به هر حال این پدیده تأثیراتی هم در کشور دارد.

وی ادامه داد: در پدیده ننسو که ترکیبی از پدیده النینو و پدیده جوی نوسان جنوبی است ابعاد تا 10 هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و قطعاً این بر جو دیگر کشورها مؤثر است.

وی افزود: بارش‌ها در ایران عمدتا مربوط به عبور امواج مرزهای میانی است و در این بارش‌ها نوسان اطلس شمالی تأثیر گذار است.

پرهیزکار گفت: همچنین نوسان دیگری که روی منطقه قاره اقیانوس هند رخ می‌دهد به نامMGO روی منطقه قاره هند قرار می‌گیرد و به تزریق رطوبت درون سیستم‌هایی که به کشور ما می‌آیند،‌ کمک می‌کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ال نینو ، هواشناسی ، بارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار