اتفاقات چند سال اخیر در صنعت خودرو زنگ خطر این صنعت را برای خودروسازها و سهامداران آن به صدا در آورده و باید تدبیری اساسی به حال این صنعت اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهام خودروسازها که روزی در بورس جزء پر طرفدارترین ها به شمار می آمد، طی چند سال گذشته با کاهش بی سابقه قیمت مواجه شده است بطوریکه شرکت های این صنعت به سبب مطالبات معوق و افزایش هزینه ها به قیمت اسمی نزدیک و سهامداران خود را متضرر کرده اند به گونه ای که روزهای بی اقبالی شان به تالار شیشه ای و افت قابل توجه شاخص ها نیز کشیده شده است.

بررسی عملکرد شرکت های خودرویی نشان می دهد که گروه خودرو و ساخت قطعات در بورس از حدود 31 شرکت تشکیل شده و نسبت قیمت به درآمد این صنعت کاهش یافته و به این ترتیب با وجود افت قیمت سهام این گروه، هنوز تناسب لازم بین قیمت سهم و سود شرکت ها وجود ندارد.

بررسی روند قیمت سهام شرکت های مطرح خودرو سازی نیز نشان می دهد شرکت های خودوریی زامیاد، سایپا ایران، ایران خودور دیزل به دلیل تعدیل منفی 20 درصد در سود خود که در گزارش شش ماهه آنها اعمال شده بود (که البته به سود پیش بینی شده خود نرسید) منجر به توقف نمادشان شد.

به طور کلی می توان گفت، در کنار رکود شاخص بورس و بی اقبالی بازار به گروه پتروشیمی و پالایشگاهی سهام خودروسازان در بورس نیز مغفول مانده بطوریکه این روزها حال و روز خوشی ندارد و حال با به پایان رسیدن فصل مجمع به نظر می رسد که شرکت های مطرح خودرو سازی در بازار سرمایه سودی برای تقسیم بین سهامداران خود ندارد.

بر اساس این گزارش؛ این وضعیت باعث نگرانی بازار و ریزش قیمت ها شده چراکه بیانگر وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور است به طوریکه طی سه سال گذشته موضوع افزایش نرخ فروش محصولات و دلار همچنین کاهش فروش سبب سیر نزولی شاخص این صنعت شده است،‌درواقع گزارشات شش ماهه اخیر در گروه خودرو، شرکت‎های فولاد، بانک‌ها نگرانی هایی را در بازار بوجود آورده است،  بنابراین تا زمانی که قیمت خودرو در کشور به صورت دقیق مشخص نشود سهام این شرکت ها در بازار با نوسان مواجه بوده و نباید انتظاری برای افزایش و اقبال سهام این شرکت ها داشت.

* تحریک تقاضا صنعت خودرو را نجات می دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص شرایط صنعت خودرو در کشور به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: صنعت خودرو در حال حاضر در شرایط رکود به سر می برد و یکی از مهم ترین راه حل ها برای نجات این صنعت تحریک تقاضا است. 

حمید رضا فولادگر ادامه داد: افزایش تسهیلات مربوط به این صنعت باید همگام با ارتقا کیفیت محصولات باشد در غیر این صورت استقبالی از این طرح افزایش نخواهد شد و شاهد ادامه رکود و سقوط ارزش سهام صنعت خودرو در بازار سرمایه خواهیم بود.

همچنین هاشم باروتی کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر سهام گروه خودرو سازی ها با توجه به رکود حاکم در این بازار شرایط خوبی ندارد و موضوع ارائه تسهیلات به این بخش هم نتوانست مانعی برای مهار رکود شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: با توجه به شرایط این گروه شاهد توقف سهام آن ها در هفته جاری بودیم که این امر علاوه بر رکود بازار از عملکرد نامناسب گزارشات شش ماه نشات می گیرد.

بر اساس این گزارش؛ با این شرایط که تمام توجه سهامداران و حتی مسولان به بانک ها بوده و هر روز رشد قیمت این شرکت ها و تاثیرپذیری آن ها در شاخص رصد می شود، بهتر است مسولان بورس به همراه متولیان صنعت هر کدام به نوبه ی خود به این صنعت مغفول مانده نیز گوشه چشمی داشته باشند و با تشکیل میز گرد صنعت و یا هر راهکار موثر دیگری این صنایع را از انزوا خارج کرده تا نیم میلیون سهامدار خودرو سازی را از نگرانی خارج کنند.

همچنین از سویی دیگر سهامداران خودرویی نیز با اتمام فصل مجامع شرکت های خودرو سازی باید با درایت و آگاهی از وضعیت خودرو سازان اصراری به تقسیم سود نقدی نداشته باشند تا این سود هر چند اندک صرف رفع مشکلات عدیده خودروسازان شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با توجه به اتفاقات چند سال اخیر در صنعت خودرو سازی می توان گفت که این صنعت بدون توجه مسولان دیگر نمی تواند از صنایع پیشرو بورس باشد و زنگ خطر برای این صنعت و سهامداران آن مدت ها است که به صدا در آمده و باید تدبیری اساسی به حال این صنعت حساس بورسی اندیشید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
نخریدم. نخریدی. نخریدند
نمیخریم. نمیخرید. نمیخرند
واقعا که این افعال فارسی چه زیبا دارند صرف میشند................
خداوند رحمت کند فردوسی را که زبان فارسی را زنده نگه داشت....
برای شادی روح فردوسی جمیعا صلوات.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
اندکی صبر سحر نزدیک است....
من صفر نمی خرم...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
انشا الله که مردم همت زمان جنگ رو چند مرتبه نشون بدن که مثل اون زمان تمام دنیا در همبستگی مردم علیه ظلم انگشت به دهان بماند حتما نباید جلوی تیر ایستادگی کنیم که اینم ایستادگیه امید وارم بزرگترین شکست زندگیشون رو تجربه کنن همین سود جویان داخلی به امید خداوند خودمم وسیله نقلیه عمومی رو انتخاب کردم با تمام سختیش اما انسان به شرایط عادت میکنه مثل اینکه عادت کرده بودیم گرون میخریدیم اما به خواسته ی همشهریای عزیزم و خودم احترام میگذارم با کمال میل این حرکت ملی رو استقبال میکنم نمیخریم تا پیروزی قیمت جهانی خودرو ها و کیفیت جهانی ما ایرانی ها مردم شریفی هستیم چرا بهترین مال ما نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
دولت هایی که سعی کردن در مقابل ملت هاشون وایستن همیشه محکوم به شکست و سقوط بودن! دیگه نمیشه بیشتر ازین ی عده هروز چاقتر بشن به بهای کشته شدن این همه ایرانی تو جاده ها. من خودم چندین ماهه 30 تومن تو حساب دارم ولی به شرفم قسم دیگه تا وقتی به شعور ملت احترام نذاشتین خودرو نمیخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
آخ که دلم خنک شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
خودروسازان قیمت هاروحداقل به نصف برسونن ,وکیفت روبالا ببرن
شاید براشون فرجی بشه!!!!
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
سلام قیمت ها خیلی بالاست وام ۲۵میلیونی دولت ۷ساله سودش میشه ۱۵میلیون کدوم ادم دیوونه ای این کارو میکنه با ۱۵میلیون سود وام میشه یه ماشین خرید .‌..انبار ایران خودرو این طوری خالی نمیشه و سایپا با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
الحمدالاه این جواب خیانتی است که سالهاست دارین در حق مردم میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
خدا رو صد هزار بار شکر این دو شرکت ظالم هستند
Germany
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
در سرتاسر دنیا مردم به خاطر اینکه تنوع مدل و... در ماشینا وجود داره زیاد خودرو عوض میکنن... اونوقت من ایرانی باید یه لگن بی کیفیت که برا چندین سال قبله رو با قیمت چند برابر بخرم و تازه تا چندین سال هم نتونم عوضش کنم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
با سلام
متاسفانه به دلیل اینکه شرکتهای خودرو ساز یکی از منابع اصلی درآمد دولت است لذا دولتمردان برای جلوگیری از ازدست دادن این منبع اصلی و پر سود در برابر خواست مردم ایستاده اند و از خودروسازان با تمام قوا حمایت میکنن و طوری وانمود میکنن که انگار این همه مشکل خودرو سازان ربطی به قیمت کیفیت و خواست مردم نداره بلکه ناشی از رکود و شرایط طبیعیه. البته باید گفت که این منبع درامد دولت سودش رو با فشار به جیب مردم و دادن خودروهای بی کیفیت و از رده خارج با چند برابر قیمت واقعی به دست میاورد.درنهایت صبر مردم تموم شد و دست به نخریدن خودرو زدن.حال دولت به جای پذیرفتن خواست مردم و تغیرات اساسی در قیمت و کیفت و ایجاد یک بازار رقابتی واقعی و خارج کردن خودرو از یک کالای سرمایه ای با دادن اخبار کاملا معکوس سعی در مخفی کردن واقعیت دارن.این روش جز بدتر کردن شرایط کاری از پیش نخواهد برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
عاقبت گران فروشی وکم فروشی همینه.ایشالله که به زمین گرم بخورن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
عاقبت لگن سازهایی که لگنهای بی کیفیتشون رو چندین برابر قیمت واقعی به مردم بیچاره مینداختن همینه.ان شاءالله همگی ورشکست میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
من 1پراید دارم به هر جاش که تکیه میدم فرو میره آیا این پراید بدنش طاقت تصادف با 1موتورسیکلت رو داره؟پس کی میخوا جوابگو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
لگن رو بدی 20 میلیون به مردم بیچاره آخر عاقبت بدتر از اینا رو هم منتظرش باشین
روزای انتظار داره سر میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
خب خداروشکر بلاخره حق به حق دار میرسه و مدیران خودرو سازی هم عاقبت کاراشونو میبینن
خدا که الکی وعده نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
مردم پول ندارن خودرو بخرن با این قیمتای نجومی ،خبر،خوشحالکننده بود خودروساز ضرر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
خدا رو شکر
آخرین اخبار