کربی: گذشته برنامه هسته ای ایران کمتر از آینده آن مهم است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: گذشته برنامه هسته ای ایران اهمیت کمتری دارد، مهم آینده ای با ایران بدون توانمندی اتمی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی نشستی خبری در این وزارتخانه گفت: برای ما گذشته برنامه اتمی ایران کمتر اهمیت دارد و اهمیت بیشتر برای ما آینده ای با ایرانی است که توانمندی هسته ای نداشته باشد.

کربی ضمن اشاره به گفتگوی مقامات آمریکایی درباره تنش های اخیر در منطقه آسیا اقیانوسیه گفت در حال حاضر تنش ها در این منطقه و بخصوص در جنوب دریای چین بالا گرفته است و شکی نیست که ما خواستار کاهش این تنش ها هستیم زیرا به سود هیچ کس نیست که شاهد نظامی گرایی در این منطقه درباره مناطق ادعایی طرفین باشیم. موضع ما در این خصوص نیز مشخص است و تغییر در موضع خود نداده ایم. البته ما انتظار نداریم بلوکی در مقابله و ضدیت با چین ایجاد شود.

وی گفت: دلیلی ندارد که کسی بخواهد دنبال چنین چیزی باشد. همانطور که بارها نیز گفته شده است، آزادی تردد دریایی، یک اصل بنیادین است که می بایست از آن محافظت شود. دلیل حضور نیروی دریایی آمریکا نیز همین است و عملیات در آبهای بین المللی نیز برای همین است. نباید هیچ کشوری چنین دست رشته عملیات را اقدامی تحریک کننده بداند. البته من نمی توانم از جانب چینی ها صحبت کنم ولی موضع و اقدامات ما براساس قوانین بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره ادعاهای اخیر درباره ناپدید شدن برخی تجهیزات از جمله کانتینر های سلاح های اتمی ادعایی در پارچین گفت: در خصوص جزئیات مربوط به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران و نگرانی های مربوط به گذشته شما را به آژانس ارجاع می دهم.

وی افزود: پانزدهم اکتبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی را منتشر و اعلام کرد ایران گام هایی را که می بایست براساس نقشه راه برای شفاف سازی فعالیت های گذشته و حال و مسائل باقیمانده در خصوص برنامه اتمی خود بردارد، برداشته است. براساس این نقشه راه و رسیدگی به نگرانی های گذشته برنامه اتمی ایران، آژانس اکنون ارزیابی های نهایی خود را تا اواسط دسامبر منتشر می کند. از این رو من پیش از این ارزیابی چیزی نمی گویم.

وی ادامه داد ما از دیرباز، ارزیابی خود از فعالیت های اتمی ایران را مطرح کرده ایم و براساس این ارزیابی و نگرانی های مشترک جامعه جهانی درباره ماهیت فعالیت های گذشته ایران، تلاش این کشور برای پنهان کردن آن باعث تحریم های بین المللی شد که در نهایت این کشور را به میز گفتگوها بازگرداند و نتیجه آن نیز برجام شد. برجام برای این طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود در هیچ کدام از این فعالیت ها که در گذشته باعث نگرانی شده بود، وارد نشود و در صورت ورود، خیلی سریع تشخیص داده شود. نگاه ما در حال حاضر نگاه به آینده است تا این طرح اجرایی شود. گام های هسته ای بسیاری هم هستند که ایران می بایست اجرا کند.

وی گفت ما ارزیابی خود را درباره گذشته صورت داده ایم، اجازه بدهیم آژانس هم درباره سوال هایی که پرسیده است و پاسخ هایی که داده شده است، سخن بگوید. چیزی که ما رویش تمرکز داریم این است که به سهم خود کارمان را انجام دهیم. برخی استثناء ها (در اعمال تحریم ها) را که رئیس جمهور دستورش را داده بود، به کنگره اطلاع داده ایم و انتظار داریم ایران به سهم خود، کارهایی را که به اجرای آن می انجامد انجام دهد.

کربی گفت آژانس خود گفته است که به سوال هایی که داشت، پاسخ داده شده است، قرار است آژانس ارزیابی خود را اعلام کند و خواهیم دید که در دسامبر چه می گوید. ما نتیجه گیری خودمان را درباره گذشته ابعاد نظامی برنامه ایران داریم و برای همین بود که از رژیم تحریم های بین المللی که باعث شد ایران به میز گفتگوها بازگردد، حمایت کردیم. برای همین هم بود که ما از این توافق حمایت کردیم زیرا باعث می شود در صورت اجرا، همه راه های رسیدن به سلاح اتمی مسدود شود. برخی از اقدامات نیز برای همیشه اجرا می شوند.

سخنگوی کاخ سفید گفت چیزی که در اینجا برای ما مهم است، کمتر به آنچه که ما پی ام دی می نامیم، ابعاد احتمالی نظامی، و بیشتر مسائل آینده است و آنچه که می خواهیم ببینیم آینده ای برای منطقه و در واقع برای دنیا این است که ایران توانمند هسته ای در آن نباشد و این توافق ما به این نقطه می رساند. این مسیری است که ما را به این نقطه می رساند.

وی ضمن استقبال از انتشار گزارش مربوط به جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در درگیری های سودان جنوبی، درباره اوضاع یمن گفت ما همچنان در خصوص ادامه درگیری ها در یمن نگران هستیم و می خواهیم به رنج مردم یمن پایان داده شود و باور داریم که راه حل سیاسی، تنها و آخرین راه حلی است که می بایست به دست آید و ما نیز از طریق سازمان ملل برای این هدف تلاش می کنیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار