رئیس پلیس راهور تهران و قائم‌مقام شرکت کنترل کیفیت هوا در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع توقف طرح زوج و فرد در کشور پرداختند.

حسینی: زیرساخت‌های طرح جایگزین طرح زوج و فرد فراهم نیست/ شهید زاده :72 درصد میزان آلودگی تهران مربوط به حمل‌ونقل استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع توقف طرح زود و فرد در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 6 آبان ماه با حضور سرهنگ سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران و حسین شهید زاده قائم‌مقام شرکت کنترل کیفیت هوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** زیرساخت‌های طرح جایگزین طرح زوج و فرد آماده نیست

در ابتدای این برنامه سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران در تشریح علت عدم موافقت پلیس با طرح جایگزین طرح زوج و فرد( طرح کاهش) اظهار داشت: به لحاظ الزامات و زیرساخت‌ها ما باید به یک سطح از امکانات مناسب برسیم تا اجرای این طرح در آینده محکوم به شکست نباشد.

وی ادامه داد: مطمئناً بعد از این سال‌ها، با رشد و بلوغی که در سطح همه حوزه‌های اجرایی و دستگاه‌های متولی ایجاد شده از ما خیلی پذیرفته نیست که آزمون و خطا کنیم و طرحی را به اجرا بگذاریم که در حین اجرا و در فرآیندهای اجرایی با اشکالات جدی مواجه شود.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان این که اساس این طرح بر کاهش آلودگی هوا است گفت: مخالفت ما به معنای مخالفت با سلامت محیط‌زیست نیست بلکه خواست ما کاهش جدی آلودگی هوا در سطح کلان‌شهر تهران است چرا که همکاران بنده در صف اول دیدن آسیب و تبعات این شرایط هستند اما همان طور که عرض کردم برای اجرای این طرح باید بسترها آماده باشد.

وی خاطر نشان ساخت: ما نباید در شروع و گام نخست اجرای چنین طرحی به سراغ جامعه برویم بلکه باید از خود شروع کنیم. 

حسینی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما نیاز به نوسازی دارد که باید انجام شود ضمن این که بخش قابل‌توجهی از ناوگان موتوری دستگاه‌های دولتی نیز نیازمند بازسازی و نوسازی است

وی همچنین اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح ما همچنین نیازمند این هستیم که مراکز مکانیزه معاینه فنی ما ارتباط بر خط یا آنلاین داشته باشند که این امر در حال حاضر در شهر تهران و برخی کلان‌شهرها هنوز میسر نیست و هنوز بخشی قابل‌توجهی از مراکز معاینه فنی ما ارتباط برخط را ندارند.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان این که بخش قابل‌توجهی از تولید آلایندگی در کلان‌شهرها مربوط به موتورسیکلت‌ها است گفت: ما هنوز برای این گروه تصمیم جدی نگرفته‌ایم لذا همان طور که در ابتدا نیز تاکید شد ما باید در اولین گام، اصلاح، به خط شدن و آماده شدن را از خودمان شروع کنیم و سپس با یک اراده قوی و اطلاع‌رسانی مناسب آحاد جامعه را در اجرای این طرح با خود همراه کنیم.

*** 72 درصد میزان آلودگی کلان‌شهر تهران  مربوط به بحث حمل‌ونقل است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، حسین شهید زاده قائم‌مقام شرکت کنترل کیفیت هوا در راستای اظهارات سرهنگ حسینی گفت: طرح جایگزین طرح زوج و فرد ( طرح کاهش) حدود یک سال و نیم است روی آن مطالعه شده که در این مطالعه و بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که بیش از 72 درصد از میزان آلودگی که در تهران تولید می‌شود مربوط به بحث حمل‌ونقل است

وی  ادامه داد: طبق بررسی‌های که در حوزه حمل‌ونقل صورت گرفت متوجه شدیم که خودروهایی که اکثراً کاربراتوری هستند میزان آلایندگی آن‌ها بسیار بالاتر از خودروهای انژکتوری و پس از آن متوجه شدیم که خودروهای فاقد معاینه فنی از دیگر منابع تولدی کننده آلودگی هوا هستند.

قائم‌مقام شرکت کنترل کیفیت هوا خاطر نشان ساخت: ما بنا را بر این گذاشتیم که به جای این پلاک خودرو نگاه کنیم به  آلودگی خودرو نگاه کنیم و ببینیم که یک خودرو چقدر آلودگی تولید می‌کند و بر اساس آن اجازه دهیم که خودرویی وارد محدوده مرکزی شهر شود.

*** 10 درصد خودروهای ما در گروه زرد قرار می‌گیرند

وی به دسته‌بندی خودروها در این طرح اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح خودروهای سبز، خودروهایی هستند که عموماً انژکتوری هستند و می‌توانند معاینه فنی بگیرند و گروه‌های زرد نیز خودروهایی هستند که آلایندگی زیاد ایجاد می‌کنند که حدود 10 درصد خودروهای ما در این گروه جای دارند


شهیدزاده در ادامه با اشاره به این  که ماشین‌هایی حق تردد در محدوده‌های مرکزی را دارند که آلودگی کمتری ایجاد کنند گفت: نباید به وسیله‌ای اجازه تردد داد که به جامعه صدمه وارد می‌کند

وی با اشاره به این که این طرح قرار بود ابتدا در تهران اجرا شود گفت: شهردار تمام امکانات آن را برای اجرایی شدن در نظر گرفته بود.

** با کاهش آلودگی هوا موافق هستیم

سردار حسینی با اشاره به این که ما به سراغ عامل اصلی که همان سوخت است رفته‌ایم ادامه داد: به سمت استاندارد شدن سوخت پیش رفته‌ایم

وی با اشاره به این که با کاهش آلودگی هوا موافق هستیم بیان کرد: باید این طرح با اقداماتی که دارد به موفقیت برسد.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این که نباید فضایی فکر کنیم ادامه داد: بالا بردن توقع مردم کاری اشتباه است.

سردار حسینی  در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا دسترسی به خودروهای عمومی کمتر از ده دقیق است اظهار داشت: روزانه در شهر تهران بالغ بر 18 میلیون سفر درون‌شهری صورت می‌گیرد لذا بالای 75 درصد از این تعداد سفرهای روزانه با وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و مترو انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به این که باید برای سفرهایی که انجام می‌دهیم برنامه‌ریزی داشته باشیم تصریح کرد: متأسفانه این برنامه امروز وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این که واقعیت جامعه را باید در نظر بگیریم گفت: مردم با واقعیات زندگی می‌کنند و اگر آن‌ها را در نظر نگیریم با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

** طرح زوج و فرد نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کاهش آلودگی هوا باشد

سعید متصدی معاون محیط‌زیست سرمایه انسانی سازمان محیط‌زیست در ادامه برنامه در پاسخ به این سؤال که نظر سازمان پیرامون طرح جایگزین زوج و فرد چیست گفت: این طرح‌ها موقتی هستند به طوری که کشورهایی که تجربه زوج و فرد دارند به این نتیجه رسیده‌اند که این طرح نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کاهش آلودگی هوا باشد.

وی با اشاره به این که طرح زوج و فرد سبب بروز مشکلاتی شده است عنوان کرد: یکی از این مشکلات مربوط به این مسئله می‌شود که مالکین خودرو به جای این که یک خودرو داشته باشند به دلیل طرح زوج و فرد دو خودرو در اختیار می‌گیرند.

معاون محیط‌زیست سرمایه انسانی سازمان محیط‌زیست افزود: مشکل دیگر در این زمینه است که در تهران مردم به دلیل این که در زمینه پلاک محدودیت پیدا کرده‌اند به موتورسیکلت رجوع کرده‌اند این در حالی است که آلودگی موتورسیکلت از سایر وسایل نقلیه 5 برابر بیشتر است.

متصدی  با اشاره به این که طرح زوج و فرد جواب نمی‌دهد بیان کرد: نباید به پلاک خودرو توجه کرد بلکه باید دید خودرو چقدر آلودگی هوا ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به محدوده شرایط اضطراری آلودگی هوا عنوان کرد: محدوده‌هایی هستند که باید مورد کنترل قرار بگیرند تا آلودگی هوا کاهش یابد.

معاون محیط‌زیست سرمایه انسانی سازمان محیط‌زیست با اشاره به این که باید محدوده اضطراری آلودگی هوا را به خوبی مدیریت کنیم عنوان کرد: دولت در تاریخ 10 اردیبهشت 93 مصوبه‌ای داشت که در آن راهکاری کاهش آلودگی هوا مصوب شد که بر اساس آن طرح بحث معاینه فنی به صورت یکپارچه مطرح شد.

**** معاینه فنی با هماهنگی بانک اطلاعاتی پلیس خواهد بود

متصدی با بیان این که معاینه فنی با هماهنگی بانک اطلاعاتی پلیس خواهد بود عنوان کرد: این طرح مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند.

** وضعیت هوای تهران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است

وی با اشاره به این سازمان حفاظت محیط‌زیست با طرح داده‌شده موافق است گفت: با توجه به اقدامات سال‌های گذشته امروزه وضعیت شهر تهران نسبت به گذشته بهبود یافته است زیرا در تهران میزان روزهای پاک نسبت به سال 92 ، 44 روز افزایش یافته است و همچنین سال 94 نسبت به 93، ده روز شرایط پاک بیشتری داشته است.

** عدم توانایی طرح زوج و فرد در مقابله با آلودگی هوای شهر تهران

هوشنگ خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور نیز طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که سوابق طرح زوج و فرد مورد بررسی قرار گرفته است گفت: گزارشات ارائه داده‌شده نشان می‌دهد طرح زوج و فرد فعلی به نحو موثری نتوانسته است با آلودگی هوای شهر تهران مقابله کند.

وی با اشاره به این که منابع اصلی آلودگی در منطقه طرح زوج و فرد باید مورد بحث قرار بگیرد گفت: حدود کمتر از ده درصد یعنی بیش از 45 درصد آلودگی هوا را خودروهای فرسوده به خود اختصاص می‌دهند.

معاون عمرانی وزیر کشور تاکید کرد: طرح مقابله با آلودگی هوا در جاهایی که بیشتر تمرکز جمعیتی دارند باید مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.

خندان دل با اشاره به این که قوانینی وجود دارد که نشان می‌دهد خودروهای فاقد معاینه فنی نباید تردد داشته باشند ادامه داد: باید به سمتی پیش برویم تا از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این که در آینده بسیار نزدیک طرح آماده خواهد شد گفت: اصلی‌ترین منبع آلودگی خودروهای فاقد معاینه فنی هستند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: گفتگو ، زوج و فرد ، حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار