شهیدزاده در ادامه با اشاره به این که ماشینهایی حق تردد در محدودههای مرکزی را دارند که آلودگی کمتری ایجاد کنند گفت: نباید به وسیلهای اجازه تردد داد که به جامعه صدمه وارد میکند
وی با اشاره به این که این طرح قرار بود ابتدا در تهران اجرا شود گفت: شهردار تمام امکانات آن را برای اجرایی شدن در نظر گرفته بود.
** با کاهش آلودگی هوا موافق هستیم
سردار حسینی با اشاره به این که ما به سراغ عامل اصلی که همان سوخت است رفتهایم ادامه داد: به سمت استاندارد شدن سوخت پیش رفتهایم
وی با اشاره به این که با کاهش آلودگی هوا موافق هستیم بیان کرد: باید این طرح با اقداماتی که دارد به موفقیت برسد.
رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این که نباید فضایی فکر کنیم ادامه داد: بالا بردن توقع مردم کاری اشتباه است.
سردار حسینی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا دسترسی به خودروهای عمومی کمتر از ده دقیق است اظهار داشت: روزانه در شهر تهران بالغ بر 18 میلیون سفر درونشهری صورت میگیرد لذا بالای 75 درصد از این تعداد سفرهای روزانه با وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و مترو انجام میشود.
وی با اشاره به این که باید برای سفرهایی که انجام میدهیم برنامهریزی داشته باشیم تصریح کرد: متأسفانه این برنامه امروز وجود ندارد.
رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این که واقعیت جامعه را باید در نظر بگیریم گفت: مردم با واقعیات زندگی میکنند و اگر آنها را در نظر نگیریم با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.
** طرح زوج و فرد نمیتواند پاسخگوی نیازهای کاهش آلودگی هوا باشد
سعید متصدی معاون محیطزیست سرمایه انسانی سازمان محیطزیست در ادامه برنامه در پاسخ به این سؤال که نظر سازمان پیرامون طرح جایگزین زوج و فرد چیست گفت: این طرحها موقتی هستند به طوری که کشورهایی که تجربه زوج و فرد دارند به این نتیجه رسیدهاند که این طرح نمیتواند پاسخگوی نیازهای کاهش آلودگی هوا باشد.
وی با اشاره به این که طرح زوج و فرد سبب بروز مشکلاتی شده است عنوان کرد: یکی از این مشکلات مربوط به این مسئله میشود که مالکین خودرو به جای این که یک خودرو داشته باشند به دلیل طرح زوج و فرد دو خودرو در اختیار میگیرند.
معاون محیطزیست سرمایه انسانی سازمان محیطزیست افزود: مشکل دیگر در این زمینه است که در تهران مردم به دلیل این که در زمینه پلاک محدودیت پیدا کردهاند به موتورسیکلت رجوع کردهاند این در حالی است که آلودگی موتورسیکلت از سایر وسایل نقلیه 5 برابر بیشتر است.
متصدی با اشاره به این که طرح زوج و فرد جواب نمیدهد بیان کرد: نباید به پلاک خودرو توجه کرد بلکه باید دید خودرو چقدر آلودگی هوا ایجاد میکند.
وی با اشاره به محدوده شرایط اضطراری آلودگی هوا عنوان کرد: محدودههایی هستند که باید مورد کنترل قرار بگیرند تا آلودگی هوا کاهش یابد.
معاون محیطزیست سرمایه انسانی سازمان محیطزیست با اشاره به این که باید محدوده اضطراری آلودگی هوا را به خوبی مدیریت کنیم عنوان کرد: دولت در تاریخ 10 اردیبهشت 93 مصوبهای داشت که در آن راهکاری کاهش آلودگی هوا مصوب شد که بر اساس آن طرح بحث معاینه فنی به صورت یکپارچه مطرح شد.
**** معاینه فنی با هماهنگی بانک اطلاعاتی پلیس خواهد بود
متصدی با بیان این که معاینه فنی با هماهنگی بانک اطلاعاتی پلیس خواهد بود عنوان کرد: این طرح مراحل آزمایشی خود را طی میکند.
** وضعیت هوای تهران نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته است
وی با اشاره به این سازمان حفاظت محیطزیست با طرح دادهشده موافق است گفت: با توجه به اقدامات سالهای گذشته امروزه وضعیت شهر تهران نسبت به گذشته بهبود یافته است زیرا در تهران میزان روزهای پاک نسبت به سال 92 ، 44 روز افزایش یافته است و همچنین سال 94 نسبت به 93، ده روز شرایط پاک بیشتری داشته است.
** عدم توانایی طرح زوج و فرد در مقابله با آلودگی هوای شهر تهران
هوشنگ خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور نیز طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که سوابق طرح زوج و فرد مورد بررسی قرار گرفته است گفت: گزارشات ارائه دادهشده نشان میدهد طرح زوج و فرد فعلی به نحو موثری نتوانسته است با آلودگی هوای شهر تهران مقابله کند.
وی با اشاره به این که منابع اصلی آلودگی در منطقه طرح زوج و فرد باید مورد بحث قرار بگیرد گفت: حدود کمتر از ده درصد یعنی بیش از 45 درصد آلودگی هوا را خودروهای فرسوده به خود اختصاص میدهند.
معاون عمرانی وزیر کشور تاکید کرد: طرح مقابله با آلودگی هوا در جاهایی که بیشتر تمرکز جمعیتی دارند باید مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.
خندان دل با اشاره به این که قوانینی وجود دارد که نشان میدهد خودروهای فاقد معاینه فنی نباید تردد داشته باشند ادامه داد: باید به سمتی پیش برویم تا از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به این که در آینده بسیار نزدیک طرح آماده خواهد شد گفت: اصلیترین منبع آلودگی خودروهای فاقد معاینه فنی هستند.