به گزارش خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، کم کم فضای کشور رنگ و بوی تبلیغات به خود میگیرد، تبلیغاتی که قانون مصوب مجلس، حدود و ثغور آن را برای کاندیداها مشخص کرده است.
تبلیغات با طعم انتخابات مجلس شورای اسلامی
کمتر از صد و بیست روز مانده به انتخابات، بحث کاندیدا شدن و آمدن و نیامدن افراد و احزاب از هر طیف و سلیقه سیاسی بحث داغ امروز جامعه است.
اصولا افراد شاخص و مطرح نیازی به تبلیغات گسترده ندارند چرا که به خودی خود مباحثی پیرامون حضور آنها در انتخابات مطرح میشود و کسانی هم که سمت خاصی در کشور نداشتهاند و قصد ورود به انتخابات را دارند، به روشهای مختلفی راه را برای این امر باز میکنند.
نام نویسی نامزدان از ۲۸ آذر به مدت یک هفته انجام خواهد شد و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو نوبت در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۴ و اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد ضمن اینکه طبق ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از روز اخذ آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که پیش از شروع مراحل اولیه انتخابات و ثبت نام نامزدها، بعضا شاهد تبلیغات زودهنگام هستیم و بسیاری از نامزدها شروع به تبلیغات انتخاباتی خود با ابزارها و شیوههای گوناگون تبلیغاتی میکنند.
روشهای گوناگون تبلیغات
یکی از موثرترین عوامل و لازمه رای آوردن یک نامزد، نحوه تبلیغات وی است که این تبلیغات منجر به اشاعه شخصیت، تفکر، نظرات و برنامههایی که فرد کاندیدا دارد میشود.
اصولا کاندیداها اقدام به برگزاری جلسات انتخاباتی و سخنرانی با حضور مردم میکنند و در همین جلسات وعدههای فراوان و متعددی به افراد حوزه انتخابیهشان میدهند، وعدههایی که شاید هیچگاه محقق نشود و تنها در حد آرزو برای مردم آن حوزه انتخابیه باقی بماند.
شام و ناهارهای انتخاباتی، شرکت در مراسم ختم و عروسی، عيادت از بيماران، کمکهای مادی به مساجد، مؤسسات خيريه و حتی افراد رأیدهنده و دهها مورد ديگر، از جمله مواردی است که نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای جلب توجه رأیدهندگان و پیروزی در انتخابات انجام میدهند.
نکته جالب توجه در این قضیه این است که برخی از طرفداران و حامیان این کاندیدا که در استان دارای مقام و منصبی هستند نیز در قالب همایشها و گردهم آییها اقدام به تبلیغ برای نامزد مورد نظر خود کرده و اذهان عمومی را برای ورود نامزدی خاص به انتخابات هموار میکنند.
یکی دیگر از موضوعات که با نزدیک شدن به ماههای شروع مراحل انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی به وضوح قابل رویت است حضور هر چه بیشتر نمایندگان سابق در حوزههای انتخابیهشان است.
در این بین ذکر مسئلهای مهم حائز اهمیت است که متاسفانه گاهی شاهد استفاده از برخی روشهای غیر اخلاقی مانند دادن وعدههای غیرقابل اجرا برای حل مشکلات و حتی تخریب رقبا از سوی برخی از کاندیدا هستیم.
نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از نامزدها از روشهایی همچون اعطای هدایای نقدی و پهن کردن سفرههای غذا نیز استفاده میکنند.
البته با نگاهی به دورههای گذشته انتخابات به این نتیجه میرسیم که استفاده از چنین روشهایی دیگر مثل گذشته چاره ساز نیست و دیدهایم که یک کاندید با وجود چنین ولخرجیهای تبلیغاتی به مقصود خود و کسب آراء نرسیده است علت آن هم روشن است در واقع چنانچه فردی شناخته شده و دارای وجه علمی و مذهبی نباشد حتی اگر میلیاردی هم هزینه کند نتیجه نخواهد گرفت.
تفاوت نوع تبلیغات در تهران و شهرستانها
اما موضوع دیگر تفاوت میان شیوه تبلیغات در پایتخت و شهرستانهاست. در روستاها و شهرهای کوچک، تبلیغات نامزدهای انتخابات به صورت رو در رو و برگزاری نشستهای خصوصی در منازل روسای قبایل انجام میشود اما در مناطق شهری از جمله تهران تبلیغات انتخاباتی عمدتا به شکل پخش تراکت، پوستر، ارسال پیامک و شرکت در مجالس صورت میگیرد.
بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامهای گوناگونی درباره انتخابات و اهمیت آن تاکید کردند و انتخابات را نقطه اساسى وصل افكار و آراى مردم به بدنه نظام اجرايى دانستند.
همچنین فرمودند که اگر انتخابات با حضور مردم، با ارادهى مردم، با آزادى كامل مردم و انتخاب آزادانه آنها انجام بگيرد، و حداكثر آگاهى از سوى مردم به كار برود، تا اينكه افراد صالح و شايسته و حقيقتا حائز شأن نمايندگى اين ملت عظيم، به مجلس فرستاده بشوند، نظام اسلامى مىتواند مطمئن باشد كه در جهت آرزوها و هدفهاى خود در حركت است.
اصلاح قانون انتخابات در بهارستان
در هفتهای که گذشت وکلای ملت به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند و در بهارستان بر این امر تاکید شد که تبلیغات و شیوههای تبلیغی مجاز، منحصر به موارد مذکور در قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.
تعیین ترکیب کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس
همچنین طبق مصوبهای که به تصویب نمایندگان مردم رسید به منظور نظارت و کنترل نحوه تبلیغات نامزدها و هزینه آن در هر استان کمیسیونی به نام کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی متشکل از (نماینده هیات نظارت استان، نماینده رئیس دادگستری استان، نماینده صدا و سیمای مرکز استان، نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) زیر نظر رئیس ستاد انتخابات استان در محل استانداری مرکز حوزه انتخابیه تشکیل میشود.
بر اساس این مصوبه، کمیسیون بازرسی تبلیغات موظف است پیش از شروع تبلیغات راهنماییها و ارشادات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات درباره نحوه تبلیغات به نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارائه و بر نحوه اجرای قانون توسط کاندیداها در طول انتخابات نظارت نماید.
ممنوعیت نصب پوستر و آگهی تبلیغاتی انتخاباتی در تمام اماکن دولتی و خصوصی
همچنین به موجب مصوبه مجلس در هفته گذشته، الصاق اعلامیه، پوستر و هر گونه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستانها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمانهای عمومی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیلهای دولتی و اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوقهای پست،باجههای تلفن، پستهای برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) در سراسر کشور ممنوع است.
اعضای شورای نگهبان و رئیس جمهور از اعلامنظر به نفع و یا ضرر نامزدها در انتخابات منع شدند
طبق یکی دیگر از مصوبات اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات، اعضای شورای نگهبان، اعضای هیأتهای نظارت شورای نگهبان، رئیس جمهور، وزیر کشور و معاونان و مشاوران آنها، رئیس و اعضای ستاد انتخابات کشور، رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان، استانداران، فرمانداران و معاونان و مشاوران آنها و اعضای هیأتهای اجرایی انتخابات و بازرسان و سایر دستاندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمیتوانند به نفع و یا به ضرر نامزدها و جریانات سیاسی در انتخابات اعلام نظر کنند.
تعیین مصادیق ممنوعیت در فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات مجلس
لازم به ذکر است که وکلای ملت در هفتهای که گذشت مصادیق ممنوعیت در فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات مجلس را مشخص کردند که با 138 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رسید که این موارد عبارتند از:
- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع
- دیوار نویسی
- انتشار اعلامنظر مقامات و اشخاص
- فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیتها و مقامات دولتی
- تبلیغ علیه نامزدها و هر گونه هتک حرمت و حیثیت آنان
- تخریب و یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغاتی که در محلهای مجاز الصاقشده و یا قرار گرفته باشد.
- انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محمولههای تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات
- اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانیهای قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها
- استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدهای و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 50 در 70 سانتیمتر
- استفاده از کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج محیط سخنرانی
- استفاده هر یک از موارد فوق از طریق همه شبکههای اجتماعی و فضای مجازی
سخن آخر
در این مسئله هیچ شکی نیست که تبليغات انتخاباتی ابزاری است كه موجب آگاهی رأی دهندگان در طول فرايند انتخابات میگردد و بايد دانست اين مهم، جز در پناه اصول حقوقی امكان پذير نيست و در غير اين صورت تبليغات از جاده مستقيم و حقوقمند خارج میشود و به بيراهه میرود لذا تمتم قوانین و اصول اساسی باید در ارائه تبلیغات از سوی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی رعایت شود.
برای اينكه همه مردم از هر قشری بتوانند به برنامههای تبليغاتی كانديداها دسترسی داشته باشند يكی از مهمترين راهكارها ايجاد ستاد تبليغاتی است.
شروع زود هنگام تبلیغات توسط برخی نامزدها و نیز دادن وعده و وعیدهای غیر قابل تحقق توسط برخی از نامزدها از ضعفها و موارد ناپسندی است که امید داریم در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گیرد،باشد که از تکرار مجدد این اشتباهات جلوگیری شود و کاندیداهای انتخاباتی برای تصاحب 290 کرسی سبز بهارستان با یکدیگر رقابت سالمی داشته باشند.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.
گزارش از زهرا علیدادی
انتهای پیام/