بافت‌های تاریخی از مهمترین فضاهای با ارزش بوده که علاوه بر ویژگی‌های معماری و شهرسازی دارای ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است که حفظ احیا و معرفی آن‌ها گامی مؤثر جهت حفظ هویت ملی و تاریخی نیز است.

حفظ هویت ملی با احیاء و معرفی بافت‌های تاریخیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احیای ساختمان‌هایی که قابل احیا و مرمت در کوتاه‌مدت هستند و انتفال برخی خدمات مورد نیاز مردم در این ساختمان‌ها باعث می‌شود مردم دوباره با بافت تاریخی آشتی کنند.

**اثر طراحی‌های سنتی بر آراستگی دیوار منازل

در گذشته دیوار منازل به شیوه و طرح‌های سنتی عمرانی آراسته می‌شدند که امروز این شیوه‌ها به فراموشی سپرده شده بنابراین با اجرای این طرح، علاوه بر عمران آبادی، سنت و شیوه‌های گذشته نیز احیا می‌شود.

**بافت‌های قدیمی که به مرور زمان مخروبه شده‌اند

خانه‌های بافت قدیم حالت سنتی داشتند اما به مرور زمان مخروبه شده‌اند و یا مردم ساختمان‌ها را نوسازی و از آجر و تیرآهن در ساخت آن استفاده کرده‌اند در حال حاضر بخش عمده‌ای از این مناطق تبدیل به مخروبه شده و یا بازسازی‌هایی که به روش‌های جدید انجام گرفته، چهره نامتناسبی را برای آن رقم زده است.

پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری در این باره گفت: بسیاری از بناها در حال بازسازی هستند در حالیکه عمده این بناها در مالکیت شهرداری نیست از سوی دیگر 22نقطه تاریخی در مرکز تاریخی شهر تهران وجود دارد که حائز اهمیت است در زمین راستا با تکیه براسنادی که تهیه شده در مسیر روشن و با اتکا به گذشته بافت تاریخی و ارزش‌هایی که پشتوانه این طرح هستند موارد آماده اجراست.

وی معتقد است: امیدواریم در منطقه12 شاهد تحولات مؤثر باشیم اما نباید فراموش کنیم که در این مسیر مدیریت شهری تنهاست که آن هم در شرایطی که مداخله و مسئولیت‌پذیری سایر نهادها الزامی است.

**بافت‌های کهن فرسوده در سطح شهر

از فضای آثار فرسودگی در بافت‌های کهن می توان به فرسودگی در ابعاد کالبدی، ‌اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار