رئیس سازمان استاندارد گفت:با توجه به پایین بودن کیفیت استاندارد بنزین‎های وارداتی از شمال کشور طبق رایزنی که با وزارت نفت انجام دادیم دیگر بنزین از شمال کشور وارد نخواهد شد.

ممنوعیت واردات بنزین کشور از شمال کشور/ بررسی کیفیت بنزین سیاسی شده بودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد امروز در نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای سال‎جاری 66 مورد محموله بنزین از جنوب و شمال کشور وارد شد، اظهار داشت: سه مورد از این محموله مردود و 63 مورد ترخیص شد که دو مورد از مردودی‎ها از جنوب کشور (به ویژه هرمزگان بود) که عدد اکتان 92.5 را داشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: عدد اکتان استاندارد 95 است و ما برای موارد مردودی به شرط اصلاح در توزیع عدد اکتان 91 را در نظر گرفتیم بنابراین به این دو مورد هم اجازه ورود دادیم.

وی ادامه داد: ولی مورد سوم که از شمال کشور وارد شده بود از خط قرمز عبور کرده و اجازه ورود ندادیم از این رو حدود دو هفته پیش با وزارت نفت رایزنی کردیم تا دیگر بنزین از شمال کشور وارد نشود.

پیروزبخت در ادامه به نمونه‎برداری از بنزین توزیعی درهشت کلانشهر اشاره کرد و گفت: در بررسی‏ های انجام شده موردی خارج از حد استاندارد ندیدیم و در موارد آلودگی هوای تهران نیز طبق گزارش وزارت نفت ارائه داد مشکل از پالایشگاه شازند است.

وی افزود: به دلیل پایین آمدن کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه شازند این پالایشگاه 45 روز تعطیل شد ولی هم اکنون بنزین یورو 4 را با رعایت استاندارد توزیع می‎کنند.

وی تصریح کرد: در فاز دوم نمونه‌برداری از بنزین توزیعی که از سال آینده آغاز می‎شود 17 شهر را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

پیروزبخت همچنین با بیان اینکه مسئله کیفیت بنزین سال گذشته سیاسی شده بود، گفت: ما به عنوان یک دستگاه ناظر به این مسئله ورود کردیم تا مشکل را پیدا کنیم و طبق آنچه که برنامه‎ریزی شد کارگروهی را در این راستا تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه گزارش‎های مرحله‌ای کارگروه‌های استاندارد در اختیار دولت، مجلس و مردم قرار می‎گیرد گفت: با وزارت نفت تفاهم‌نامه بزرگی را امضا خواهیم کرد تا از این پس تمام تجهیزاتی که وارد کشور می‌شود بر اساس استانداردهای تدوین شده از سوی ما باشند.

پیروزبخت با بیان اینکه از پالایشگاه نمونه‌برداری نمی‏کنیم افزود: ما با وزارت نفت تعامل خوبی داریم چرا که بنزین به عنوان کالای استراتژیک نیاز به نظارت زیادی دارد.

** 800 قلم کالا استاندارد اجباری دارند

رئیس سازمان ملی استاندارد در اظهار داشت: 800 قلم کالا دارای استاندارد اجباری هستند که در واحدهای تولیدی در بازار کنترل می‌شوند.

به گفته پیروزبخت رعایت استاندارد به منزله ارتقای کیفیت نیست و باید واحدهای تولیدی به دنبال ساز و کار افزایش کیفیت محصولات خود باشند.

وی همچنین در خصوص کنترل مواد غذایی اظهار داشت: طی تفاهم نامه‎ای که با وزارت بهداشت دی ماه سال گذشته امضا شد برای انواع فرآورده ها باید استاندارد ملی ایران ملاک عمل باشد و برای سایر موارد نیز طبق مقررات فنی و ضوابط بهداشتی وزارت بهداشت عمل شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: اگر بند به بند این تفاهم‎نامه اجرایی شود دیگر اختلاف نظری بین دستگاه‎های مختلف کشور ایجاد نخواهد شد.

وی در خصوص اینکه دلیل تاخیر در اعلام نتایج بررسی استاندارد محصولات مختلف همچون مواد غذایی چیست؟ گفت: با هیچ شرکتی تبانی نداریم و به عنوان مثال در مورد اعلام وجود روغن پالم در برخی محصولات لبنی اولین سازمانی بودیم که این موضوع را مطرح کردیم.

به گفته پیروزبخت تا اخر برنامه ششم توسعه هیچ کالایی بدون پیوست استاندارد عرضه نخواهد شد.

**  18 آبان همایش کیفیت برگزار می‌شود

همچنین فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت با بیان اینکه 18 آبان ماه همایش روز جهانی کیفیت برگزار می‎شود، گفت: متأسفانه بنگاه‎های اقتصادی کشور به مدیریت کیفیت توجهی ندارند در حالی که امروز کیفیت چه برای تولید و چه برای خدمات یک ماهیت مستقل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رقابت یک عامل فشرده است گفت: ایجاد فشار از سوی دولت و مصرف‎کننده هیچ مشکلی را حل نمی‎کند و باید کیفیت در روند تولید و عرضه نهادینه شود.

انتصاریان تصریح کرد: هدف از برگزاری همایش کیفیت این است که استانداردسازی لزوما به معنای افزایش کیفیت نیست و ارتقای کیفیت بستگی به اقدامات تولیدکنندگان دارد. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار