شهرستان سرپلذهاب از شهرستانهای مرزی و باستانی و زر خیز استان کرمانشاه است که قدمتی بیشتر از 2800 سال قبل از میلاد حضرت مسیح دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ این شهر باستانی در غرب کشور جمهوری اسلامی ایران و منتهی الیه شیب ارتفاعات زاگرس بر سر راه بین المللی تهران - بغداد موسوم به جاده کربلا واقع شده است.

کتیبه های آن از قبیل کتیبه و سنگ نبشتهی آنوبانی نی پادشاه لولوبی ها که در ضلع شمال شرقی که بر سینه رشته کوه همیشه استوار زاگرس حک شده که یکی از قدیمی ترین و به عبارتی اولین هنر معماری روسنگ آسیا بشمار می رود

  دکان داود، طاق گرا   و دهها اثر باستانی و آثار نقش برجسته دوران حکومت ماد وآثاری مربوط به دوران هخامنشی، ساسانی، اشکانی همه حکایت از تاریخ دیرینه این سرزمین دارد.

مردمان خونگرم وغیرتمند سرپل ذهاب در طول هشت سال دفاع مقدس در جهت حفظ و حراست کیان مقدس ایران اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار ننموده و در راه پاسداری از مملکت خویش تعداد 803 نفر شهید و 163 نفر آزاده و 840 نفر جانباز تقدیم این انقلاب نموده است.

این شهرستان در جلگه ای نسبتاً وسیع که اطراف آن را ارتفاعات و تپه ماهور هایی احاطه کرده قرار گرفته است و موجب ایجاد دشتهای مستعد و حاصلخیز دشت ذهاب، قلعه شاهین، دیره، ریخک و... شده است.

رودخانه ها، سراب ها و چشمه سارهای متعدد و فراوانی از جمله رودخانه الوند، دله شیر، هواسان، جگیران، کلم کبود و سراب ماراو، گلو دره، پیران، سرابگرم ، قره بلاغ، قلعه شاهین، مامیشان و... طبیعت منحصر به فرد را به این خطه بخشیده است.

مهمترین محصولات این شهرستان گندم، جو، نخود، پنبه، برنج، سیفی جات، گردو، انار، نارنگی، خرما است. به دلیل مناسب بودن آب و هوا تقریبا در تمام فصول در این شهرستان محصول قابل برداشت وجود دارد.

انتهای پیام/ی




برچسب ها: کرمانشاه ، شهر ، قدمت ، میلاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.