ارومیه؛

"کلیسای طادیوس" با سنگ های سیاه+عکس

آذربایجان غربی، سرزمین کهنی که به عنوان بهشت تپه های باستانی و نخستین های ایرانی شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان قره کلیسا یا کلیسای طادیوس مقدس که نهمین اثر ثبت شده جهانی است در15 کیلومتری شمال چالدران واقع شده که بنای اولیه این بنا به روایت مورخین از کتب ارامنه به اوایل دوره مسیحیت بر می گردد که بر روی آرامگاه طاطایوس تورس یکی از حواریون حضرت مسیح بنا گردیده است.
 
سنگ بنای اولیه کلیسا در زبان ارمنی "سورپ تاویی وانک " یعنی کلیسای طاطایوس مقدس نامیده می شود از سنگهای سیاه تشکیل شده و به همین دلیل مردم محلی منطقه قره کلیسا می گویند که به معنی کلیسای سیاه می باشد. برخی هم قره را به معنی بزرگی و شکوه این بکار می برند و چون این کلیسا از لحاظ معماری و از لحاظ معنوی برای مسیحیان دارای ارزش و اهمیت می باشد به عنوان کلیسای باشکوه و عظمت هم ذکر می شود.

کلیسای طادیوس با سنگ های سیاه+عکس

 
این کلیسادر گذر زمان دچار حوادث زیادی گردیده که بخش هایی از کلیسا به کل تخریب شده حمله مغول ها در سال 1230 م. و بازسازی آن در زمان هلاکو خان توسط خواجه نصیر الدین طوسی و زلزله قرن دوازدهم و بازسازی آن توسط اسقف بسداجی زاکرایا که به سمت راهب ارشد کلیسا انتخاب شده بود با کمک مالی برادرانش انجام شد.

در زمان عباس میرزا هم تخته سنگهایی از مرمر سفید از سمت ماکو به اینجا آورده شد و در قسمت غربی کلیسا به تعمیر کلیسای کهن پرداختند. بطوری که این دو بنا در آن زمان بهم متصل گردید . این کلیسا از اهمیت ویژه ای در نزد مسیحیان برخوردار است و از اقصی نقاط ایران و کشورهای مختلف در هفته آخر تیرماه و هفته اول مرداد برای برگزاری مراسمی جهت زیارت به این کلیسا می آیند و آیین های خاص مذهبی خود را اجرا می نمایند.

این مراسم به مدت سه روز اجرا می شود و مهمترین روز اجرای مراسم روز سوم می باشد . در این مراسم آیین های غسل تعمید ،نام گذاری متولدین،عقد نامزدها،قربانی کردن ،نذری دادن،شمع روشن کردن و... دیده می شود . روز سوم مراسم با همراهی اسقف اعظم اجرا می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
با سلام
نام صحيح كليسا " سورپ تاديى وانك " ميباشد
لطفا اصلاح نماييد .