عضو هیئت رئیسه مجلس از انتخاب کاظم جلالی به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهان خبرداد.

جلالی به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهان انتخاب شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا دستغیب عضو هیئت رئیسه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران از مهمترین اتفاق پارلمانی که طی چند روز گذشته در کشور رخ داده است، خبر داد.

نماینده شیراز بیان داشت: عضویت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس است که برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بعد از گذشت 50 سال که برای بار اول در سال 1345 و تنها به مدت 2 سال ایران عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس بود، بار دیگر توانست نماینده کشورمان در این کمیته به عضویت درآید.

وی ادامه داد: کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که نماینده ایران در IPU به عنوان نامزد شورای اجرایی بودند، به عنوان عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس انتخاب شدند.

دستغیب تصریح کرد: کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس آسیایی وظیفه نظارت بر عملکرد شورای بین‌المجالس را دارد و همچنین کل نظارت بر دبیرخانه این اتحادیه برعهده کمیته است.

نماینده شیراز در ادامه افزود: سیاستگذاری، راهبری و هدایت تصمیماتی که در IPU یعنی اتحادیه بین‌المجالس جهانی گرفته می‌شود، را این کمیته برعهده دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام داشت: وظایفی که برای کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی در نظر گرفته شده، بررسی درخواست کشورها برای عضویت در اتحادیه بین‌المجالس، درخواست تشکیل شورای بین‌المجالس در زمان‌های اضطراری، تعیین تاریخ تشکیل اجلاس‌ها، تعیین دستور کار بین‌المجالس ، اظهارنظر پیرامون مواد اضطراری ، پیشنهاد برنامه بودجه سالانه اتحادیه، ارائه گزارش فعالیت‌های سالانه اتحادیه، کنترل و نظارت بر فعالیت دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس، بررسی کاندیداهای پست‌های بین‌المجالس، حسابرسی و تصویب مقررات اجرایی جزو وظایف کمیته اجرایی به عنوان رکن مهم اتحادیه بین‌المجالس است.

وی با بیان اینکه 15 نفر از کشورهای مختلف به مدت 4 سال به عنوان اعضای این کمیته انتخاب می‌شوند، گفت: جلالی به عنوان نماینده ایران تا اکتبر 2019 به عضویت این کمیته اجرایی درآمده است که این موفقیت بزرگی برای پارلمان دوره نهم جمهوری اسلامی ایران است.

دستغیب اظهار کرد: آنچه که در طول یکسال گذشته همکاران ما در شورای اجرایی این اتحادیه انجام دادند، منجر به این موفقیت شد، در اجلاس 131 در پاییز 94 طرح نامزدی ایران و همچنین نمایندگی جلالی در آسیا پاسفیک مطرح شد و در مجمع آسیا پاسفیک نامزدی جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در کمیته اجرایی نیز طرح موضوع شد که در طول یکسال گذشته معرفی‌نامه‌های فراوانی برای روسای پارلمان‌های کشورهای مختلف من‌جمله 31 عضو گروه آسیا پاسفیک ارسال شد.

نماینده شیراز تصریح کرد: شرکت منظم و مستمر در اجلاسیه ها و کمیته‌ها و افزایش ارتباطات مستمر و دیپلماتیک پارلمانی توسط نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت و در اجلاس 132 که در ویتنام برگزار شد، موضوع عضویت ایران مطرح شد و همچنین در اجلاس سران در نیویورک یکی از دستورات مذاکرات که لاریجانی رئیس مجلس در نظر داشتند، بحث عضویت ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در نهایت جلالی به عنوان نماینده کشورهای آسیا پاسفیک عضو این کمیته شدند و این عضویت تاثیر فراوانی در گسترش تعاملات اتحادیه بین‌المجالس خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعد از انتخاب حسین چودری در پاییز گذشته به نظر می‌رسد موقعیت ممتازی را هم کشورهای آسیا پاسفیک پیدا کرده‌اند و هم اینکه موقعیت ممتاز و جدیدی برای کشورهای شرقی به وجود آمده است.

دستغیب با اشاره به موضوعات مهمی که در اجلاس 132 بین‌المجالس بررسی شده بود، نیز گفت: مهاجرت در جهان متلاطم امروز، دموکراسی در عصر دیجیتال و تهدیدها و فرصت‌های آن، اهمیت آب و هوایی و تغییرات آن، پدیده شوم تروریست و تخریب مبادی بشریت، بهداشت و سلامت زنان و کودکان با توجه به اتفاقات مهاجرت رخ داده است، مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده شیراز بیان داشت: 35 رئیس مجلس، 50 نایب رئیس از 134 مجلس جهان در قالب 750 نماینده در اجلاس 133 حضور داشتند و در حاشیه آن نشست‌های مختلفی برگزار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اکنون ظرفیت مناسبی برای گسترش دیپلماسی برای کشورمان با وجود انتخاب جلالی به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم انتخاب جلالی به عنوان نماینده شاهرود برای دوره بعدی در مجلس شورای اسلامی این ظرفیت و انتخاب وی به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس از دست خواهد رفت و جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند تا شخص دیگری را برای عضویت در این کمیته معرفی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جلالی ، اجرایی ، کمیته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار