یک روانشناس کودک گفت: اختلال استرس پس از حادثه معمولا در کودکان زیر 11 سال رخ می‌دهد.

ناهید ازغندی روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: گاهی کودکان در اثر حادثه‌ای که برای خود یا خانواده‌شان رخ می‌دهد دچار اختلال استرس پس از حادثه شده که باعث کاهش عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شخصیتی می‌شوند.

وی ادامه داد: در حوادث یا بلایای طبیعی از جمله تصادفات رانندگی، از دست دادن یکی از والدین یا اعضای خانواده، سیل، زلزله، جنگ و ... یا رد شرایطی که کودک حادثه‌ای را در ذهن خود فاجعه بار می‌داند، دچار این مشکل خواهد شد.

این روانشناس در خصوص نشانه‌های این اختلال گفت: زود رنج شدن، زود به گریه افتادن، انگشت مکیدن، شب ادراری، پرخاشگری با اطرافیان، تب و سر درد، تهوع، ترس از تنها خوابیدن، کابوس‌ها و وحشت شبانه، احساس گناه و امتناع از رفتن به مکان‌های خاص از جمله نشانه‌های این اختلال بوده که باعث تخریب مهارت‌های وی و مشکلات روان شناختی خواهد شد.

ازغندی در پایان افزود: این کودکان با حمایت والدین، روان شناسان و مربیان پس از حادثه می‌توانند مرحله غم و اندوه را پشت سر گذاشته و با فاجعه مبارزه کند و در این دوران سکوک کودک خطرناک بوده زیرا سعی می‌کند با این کار احساسات و هیجاناتش را مخفی کرده تا شجاع و قوی به نظر برسد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار