یک روانشناس گفت: دروغ گویی امروزه به دلیل ترس از حقیقت و ناشی از یک نوع تنبلی ذهنی است.

محمود بیات روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: امروزه دروغ گویی برای بعضی افراد بسیار آسان و تا حدودی امری عادی و قبح آن شکسته شده، بنابر این شناخت یک فرد دروغگو سخت‌تر شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته روان شناسان از نشانه‌هایی مانند تنش، اضطراب و ایجاد لکنت و در سخنان فرد پی به دروغ گویی برده ولی امروزه به دلیل اینکه فرد حس می‌کند در نتیجه راستگویی دچار مشکلاتی می‌شود، پس بنابر این تصمیم به کتمان حقیقت و دروغ گویی می‌گیرد.

این روانشناس گفت: دروغ گویی محدود به سن خاصی نبوده ولی در کودکان زیر هفت سال به دلیل عدم آشنایی با معنی دروغ نمی‌توان این صفت را به آنان نسبت داد ولی در نوجوانی دارای جنبه تربیتی بوده و در صورت عدم توجه به اشتباه بودن این عمل، در بزرگسالی نیز تکرار و هنگامی که فرهنگ جامعه به سوی دروغ گویی پیش رود، راستگوها بیشتر مضطرب خواهند بود.

بیات در پایان خاطر نشان کرد: دروغ گویی ناشی از فقدان مهارت راستگویی بوده و اصولا ریشه در تنبلی ذهنی و به شکل یک عادت غلط در روان شخصی است و اولین گام برای مقابله با این پدیده تغییر ذهنیت و کسب مهارت راستگویی و بکارگیری آن می‌باشد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار