رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت:در اربعین امسال اسکان 500هزار زائر ایرانی در عراق پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نشست خبری که امروز(دوشنبه) در استانداری تهران به منظور تشریح اقدامات کمیته مشارکت های مردمی برگزار شد،اظهارکرد: در اربعین امسال اسکان 500هزار زائر ایرانی در عراق پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تنها اسکان 100هزار نفر مقدور شد، ادامه داد:تا به این لحظه امکانات برای اسکان بیش از 200هزار نفر در نظر گرفته شده است.

پلارک با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین تجمعات جهانی کنگره عظیم شیعه در اربعین حسینی است ،یادآور شد: امروز شیعه به جایگاهی در جهان دست یافته که در تمامی معادلات جهانی نقش آفرینی می‌کند و ایرانی‌ها نیز به عنوان بخشی از جامعه تشیع در اربعین شرکت می‌کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات بیان کرد: سال گذشته بیش از دو میلیون زائرایرانی راهی کربلا شدند و امسال نیز تصمیم‌گیری‌ها بر این اساس است که همه زائرانی که قصد شرکت در این راهپیمایی را دارند به صورت منظم و با ویزا و کنترل شده به عتبات اعزام شوند.

پلارک گفت: امسال نیز پیش بینی اعزام دو میلیون نفری را داریم که برای اسکان اعزام و حمل و نقل آنان نیازمند تدابیر جدی هستیم ضمن اینکه هر سال که می‌گذرد برنامه ریزی‌ها منسجم‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد اربعین هشت ماه پیش با تشکیل کمیته‌های ده گانه کار خود را شروع کرد، افزود: یکی از این کمیته‌ها، کمیته مشارکت مردمی است که در این کمیته دو بخش در نظر گرفته شده ،یکی از این وجوه حضور خود مردم در مراسم راهپیمایی اربعین است و وجه دیگر مردمی هستند که قصد خدمت رسانی به زائران اربعین را دارند.

پلارک یادآور شد: میزبان اصلی زائران اربعین خود مردم عراق هستند اما بعضی از امکانات عراق جواب گو نیست لذا دستگاه‌ها، هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی آماده خدمت رسانی هستند و ستاد تشکل‌های مردمی وظیفه ساماندهی مردم جهت خدمات رسانی زائران در ایران و  در عراق را دارد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین گفت: تا امروز بیش از هشتاد تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف امضا کردیم و بر این اساس زمین و مکان در مسیر‌ شهرهای نجف و کربلا، زیرساخت‌ها، برق،آب،هماهنگی‌های گمرکی و انتقال را ما انجام می‌دهیم و سایر ارگان‌ها نیز متقابلا فضاهایی را برای استقرار زائران در اختیار می‌گذارند.

پلارک تصریح کرد: به همین منظور بخشی از صحن حضرت زهرا(ص)، صحن عقیله بنی هاشم برای اسکان سی هزار نفر و زمینی که از طریق استانداری کربلا  برای اسکان  پنجاه هزار نفر، در نظر گرفته شده است که سپاه عهده‌دار ایجاد اردوگاه در این فضاها شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع برای اسکان 500 هزار نفر خیز برداشته ایم، گفت: سیصد هزار نفر تعهد پخت غذا برای ده روز را بر عهده دارند ضمن اینکه برای حمل و نقل و ترابری با استاندارها هماهنگی‌ها صورت گرفته و سه هزار دستگاه اتوبوس و تریلی لبه دار را کمیته حمل و نقل زائران به عهده گرفته است.

پلارک ادامه داد: تاکنون بیش از 200 دستگاه اتوبوس مردمی برای انتقال زائران در عراق ثبت‌نام کردند که برای صاحبان این اتوبوس‌ها و خانواده‌های‌شان ویزا صادر می‌شود تا یک هفته در کشور عراق زائران را به صورت رایگان منتقل کنند.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اربعین گفت: سال گذشته مردم دشمن را غافلگیر کردند، اما امسال دشمن در صدد سوءاستفاده از این حرکت عظیم است، به همین علت امسال بدون ویزا اجازه خروج مردم از مرز داده نمی‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان ستاد بازسازی به‌عنوان مسئول مرز مستقر است، افزود: در استان‌های دیگر به‌عنوان معین هستیم و ستاد راهیان نور وظیفه اسکان و تغذیه زائران را به عهده دارد.

پلارک گفت: امسال برای جلوگیری از مشکل ازدحام از فاصله نقطه صفر مرزی تا پارکینگ اتوبوس‌ها حدود 10 کیلومتر فاصله ایجاد شده که در آن اتوبوس‌های شهری، زائران را به مرز منتقل می‌کنند.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی با بیان اینکه کمک‌های مردمی برای اربعین به‌صورت نقدی و غیرنقدی امکان‌پذیر است، بیان کرد: افرادی که می‌خواهند به‌صورت نقدی برای هزینه‌های اربعین کمک کنند، می‌توانند از حساب 1040 بانک ملی استفاده کنند و تمام این وجوه در موضوع اربعین هزینه خواهد شد.

پلارک ادامه داد: بخش دوم کمک‌های غیرنقدی است که متقاضیان می‌توانند به ستادهای بازسازی عتبات در استان‌ها مراجعه کنند و اولویت ما در این بخش تأمین پتو و مواد غذایی است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه در سال گذشته در گیت‌های خروجی کشورمان ناهماهنگی‌های بسیاری بود، گفت: امسال همزمان با افزایش گیت‌های خروجی ایران، گیت‌های ورودی کشور عراق نیز افزایش یافته که دچار مشکل در این زمینه نباشیم.

پلارک با بیان اینکه یکی از آسیب‌های سال گذشته جمع شدن موکب‌های عراقی پس از اربعین بود، افزود: فردای اربعین موکب‌های عراقی جمع می‌شدند و زائران ما با مشکل اسکان و تغذیه برمی‌خوردند، ما امسال برنامه‌ریزی کردیم تا موکب‌هایمان به مدت یک هفته بعد از اربعین نیز برقرار باشد.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی اربعین در خصوص تأمین امنیت مراسم اربعین گفت: عراقی‌ها با تجهیزات امنیتی و گشت‌های هوایی و زمینی، امنیت این ایام را برقرار می‌کنند و از نیروهای مردمی و سازمانی عراقی نیز برای تأمین امنیت استفاده شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ثبت‌نام در سامانه سماح از 500 هزار نفر تجاوز نکرده است، از مردم درخواست کرد که ثبت‌نام و صدور ویزا را برای لحظات آخر نگذارند،‌ زیرا امسال ویزا قبل از ورود به مرز چک می‌شود و به افرادی که ویزا نداشته باشند، مطلقاً اجازه ورود به عراق داده نمی‌شود.

پلارک با اشاره به اینکه امسال ترابری سنگین در عراق را به عهده سپاه پاسداران گذاشتیم، ادامه داد: استفاده از دستگاه‌های حمل‌ونقل ایرانی برای انتقال زائران در عراق، کاملاً رایگان است.

وی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد سودجو از ثبت‌نام و اعزام کاروان‌ها در ایام اربعین، گفت: مردم برای جلوگیری از کلاهبرداری در این ایام فقط در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و از طریق مجاری قانونی برای اعزام در ایام اربعین به عراق اقدام کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه کمیته‌ای تحت عنوان بهداشت و درمان در ستاد اربعین 94 فعالیت دارد که مسئولیت آن با وزارت بهداشت و هلال‌احمر است،افزود: اکیپ‌هایی در مسیر راهپیمایی و نقاط مرزی برای امدادرسانی به زائران توسط این کمیته بنا شده است.

پلارک بیان کرد: دو بیمارستان صحرایی 400 تختخوابی در کربلا و 2 درمانگاه صحرایی کوچک در مرز شلمچه و مهران، ایجاد می‌شود که به زائران خدمت‌رسانی کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار