هزینه واردات خودرو معادل یارانه چند نفر است؟/حکایت آماری که در ذهن نمی گنجد

واردات خودرو به پای ثابت تجارت خارجی کشور تبدیل شده و اگرچه درسال جاری کاهش را تجربه کرده امادرشهریور ماه معادل یارانه نقدی پنج میلیون نفر ارز ازکشور برای واردات خودرو صرف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی می شود که دولت برای جلوگیری از واردات کالاهای لوکس راه های مختلفی را امتحان کرده تا جلوی واردات کالاهای غیر ضروری به کشور را بگیرد.

یکی از این اقلام وارداتی پرحاشیه درسال های گذشته خودروهای لوکس بود که واردات آن افزایش چشمگیری را تجربه کرد و همین امر موجب شد تا دولت در مصوبه ای از واردات خودرو های باحجم موتور بیش از 2500 سی سی جلوگیری کند.

این گزارش می افزاید؛ بر اساس آمار گمرک درشش ماهه نخست سال جاری 496 میلیون و 942 هزار و 286 دلار صرف واردات خودور به کشور شد و در این میان خرداد ماه  با 132 میلیون و 950 هزار و 430 دلار معادل  452 میلیارد و 31 میلیون و 462 هزار تومان پرچم‌دار بیشترین میزان واردات خودرو شده است.

اگر چه واردات خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما هنوز هم ارز زیادی را از کشور خارج می کند علت این امر را می توان در سود سرشار این کالای لوکس وارداتی جستجو کرد که حتی ارز اختصاص داده شده به واردات دارو را نیز در بازه های زمانی از آن خود کرده است.

بر اساس این گزارش؛ با یک حساب سرانگشتی اگر دلار واردات خودرو سه هزارو 400 تومان در نظر گرفته شود در شش ماهه نخست سال جاری نزدیک به یک هزار و 689 میلیارد و 603 میلیون و 772 هزار و 400 تومان ارز از کشور برای واردات خودرو خارج شده است.

در این میان مقایسه رقم یارانه 45 هزار و 500 تومانی و دلارهایی که برای واردات خودرو هزینه شده، حاکی از آن است که این رقم معادل یارانه بیش از 36 میلیون نفر در یک ماه است که چهار چرخی می شود زیر پای از ما بهتران.

اما میزان واردات خودرو در سردم دار ماه های وارداتی میلیون دلاری ( بیشترین آمار واردات خودرو مربوط به خردادماه است) به طور تقریبی معادل یارانه نقدی بیش از 9 میلیون نفر در یک ماه است.

به عبارت دیگر معادل یارانه بیش از 9 میلیون نفر ارز از کشور در خرداد ماه برای واردات خودرو خارج شده که با در نظر گرفتن یک خانواده چهار نفره می توان گفت این رقم معادل یارانه دو میلیون و 484 هزار خانوار در ماه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ واردات خودرو همواره حاشیه هایی را به همراه داشته از انحصاری بودن واردات آن تنها به دست چند شخص خاص تا قیمت چند برابری خودروهای خارجی در کشور و سود میلیاردی که واردکنندگان به جیب می زنند اما این طور که به نظر می رسد حاشیه های واردات خودرو تمامی ندارد.

اعداد و ارقام این قیاس اگر چه در ذهن نمی گنجد اما یک تلنگر برای مسئولان حساب می شود، در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته و بودجه کشور که وابستگی شدیدی به قیمت نفت دارد در فشار است می توان با حساب و کتاب دقیق تر جلوی خروج ارز از کشور گرفته شود و در واردات باحساب و کتاب وارد عمل شد.

از سویی دیگر، این طور که به نظر می رسد اگر چه همه مردم علاقمند به استفاده از خودرو های لوکس هستند اما شانس تنها با قشر مرفه جامعه همراه شده و خرید خودرو های وارداتی تنها نصیب این قشر می شود و سایر مردم باید با توجه به قیمت های نجومی خودروهای وارداتی به خودروهای داخلی اکتفا کنند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۱۸۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
واردات این خودرو ها دست خود این دولتی هاست.هرچه در رسانه ها می گویند که جلوی واردات خودرو باید گرفته بشه فقط جهت گمراه کردن افکار عمومی است. ولی نمی دانند.فقط خودشان نمی دانند مردم همه چیز را می داند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
واردات این خودرو ها دست خود این دولتی هاست.هرچه در رسانه ها می گویند که جلوی واردات خودرو باید گرفته بشه فقط جهت گمراه کردن افکار عمومی است. ولی نمی دانند.فقط خودشان نمی دانند مردم همه چیز را می داند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
هرجا سخن از خودرو داخلی هست نام نمی خرم نمی خرم می درخشد . دینگ .. دینگ ... کیفیت به چه قیمت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
آقاجان : خودرویی که بخوای قسطی بخری بخری مثلاً 500 تومن تا 7 سال قسط بدی بعد هم از روز تحویل شروع کنی به خرج کردن باهاش مثلاً کفی و روکش و دزدگیر و ضبط لاستیک و...... بعد هم یک سال نگذشته در نمایندگی و تعمیرگاه باشی تقریباً باید ماهی 500 هم بذاری برا خرجش ، بعد از دوسال هم هر کاری بکنی دخل و خرج زندگیت با هم نخونه بخوای بفروشیش زیر قیمت ، 25 میلیونت هم در نیاد. همون بهتر که نخری .....................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خدايش ايران همه چيزش برعكس جهانه
تو جهان سعي ميكنن خودرو با قيمت مناسب با كيفيت بالا باشه
ولي اينجا قيمت بالا كيفيت پايين!
مردم چه گناهي كردن كه بايد سوار اين خودرو ها بشن؟
همين خودرو ساز ها رييس هاشون نگاه كنيد همشون خودرو هاي لوكس و انچناني سوارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ما ایرانی ها شایسته بهترین هاییم پس بایستی ماشین روز دنیا رو سوار بشیم آخه این ماشینای ساخت داخل چین که خودروسازهای ما می سازن بابا اینم اسرافه پول مملکت و دارین حیف و میل میکنید آخرشم یه خودروی بی کیفیت تولید میکنین میدید دست مردم جمش کنید تورو خداااااااااا
-
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
بزارین ارز خارج بشه ولی جونمون حفظ بشه جون ما از پول ما بیشتر ارزش داره
Germany
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
دریک جمله بهتون میگم بخدا خرید خودروی داخلی ظلم به خود و خانواده ی خود هست.چون هرلحظه جونت درخطره که مبادا تصادف کنی و هزار مشکل دیگه...
Greece
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ماشینهایی که با عنوان بزک شده " لوکس " در ایران به فروش می رسد ، ماشینهایی هستند که در کشورهای تولید کننده و حتی کشورهای همسایه با عنوان ماشینهای بسیار عادی و با قیمت حداقل یک سوم قیمت در ایران به دست مصرف کننده می رسد. امروزه خیلی از مواردی که با عنوان آپشن در بازار خودروی ایران مطرح می گردد ، جزء قطعات لاینفک و اصلی خودرو در دیگر کشورها می باشد. عزیزان ما نباید با یکدیگر سر اینکه چه کسی باید سوار کدام خودرو شود و امثال آن با هم بجنگیم . بلکه بایستی با دقت نظر و تفکر بدانیم که چه کلاه بزرگی از طرف خودروسازان و وارد کنندگان آن بر سر ملت عزیز ایران گذاشته شده است آنهم سالیان سال. هر چقدر ما مردم برای این خودروها بیشتر موج ایجاد کنیم مطمئنا خودروسازان و وارد کنندگان و منفعت بران آن در دولت بیشتر موج سواری می کنند و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
سلام
چرا خودرهای ایرانی کیفیت ندارد؟ پراید واقعا به 20 میلیون می ارزه؟ اگه کیفیت داشت 20 میلیون نوشجونشون! الان هم با وام خودرو بدن پراید به 25 میلیون تموم میشه با سودش! این که نشد.شرکت ایرانسل کاری کرد که شرکت همراه اول قیمت سیمکارتهاشو پایین آورد برای خودروسازی هم همچین شرکتی فراهم بشه عالیه.
قیمت پراید 10 میلیون باید بشه
Germany
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خارج شدن ارز حاصل تولید بی کیفیت داخلیه...!
اگه میتونید محصولی تولید کنید که توان رقابت با محصولات خارجی و داشته باشه و نه تنها ارز خارج نشه بلکه ارز آوری هم داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
سلام
بنظر شما
صادرات ماشين ايراني به كشور هاي همسايه اونم بايك چهارم قيمت داخل درسته.
اين اوج تنگ نظريه كه پرايد رو بديم عراق و پاكستان 2هزار دلار ولي قيمت داخليش
بيست ميليون باشه! !
به خدا مردم اين چيزا رو متوجه ميشن.
فقط خدارو شكر صبر ملت زياده
Germany
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خجالت نمیکشین همه گیر دادین به 45 تومن ؟؟؟
خب یه گزارشم بگیرین از بازار ببینید با 45 تومن چی میشه خرید؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
توی امارات ماشینهای پلیسشون بوگاتی و لامبورگینی هستش اونوقت مردم ما حق ندارن ماشین خوب سوارشن.قضاوت با خودتون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
هرکی داره میتونه بخره ربطی به یارانه نداره مگه مفت ومجانی گرفته که بایارانه مقایسه میکنین دلاری سه هزاروچهارصدخریده ماشین گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
اقای عزیزمنکه آرزوی یه ماشین داخلیودارم بااین اقتصادپوکیده نمیتونم بخرم بعداونی هم ک داره نمیتونه ازداشته هاش استفاده کنه. یعنی مشکل مملکت مافقط واردات ماشینای ب قول شمالوکسه. بریدتوسایت دیوارتاببینیدهمین ماشینای لوکس توکیش باکدوم خودروی داخلی برابری قیمت داره. یه وام براخودرومیدن 25ملیون ولی وام ازدواج که بایدبلاعوض هم باشه 6ملیونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
هزینه تولید اف 22 امریکا 400 میلیارد دلار بوده اونوقت خجالت داره ما توی شش ماه 500 میلیون دلار ماشین وارد کردیم و میگیم چقدر پوله.واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
قابل توجه خودرو سازان محترم ( البته اسمش نسبت به خودروهای خارجی خودرو هست )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
بدانیم اتلاف وقت ضرراست خودرودردنیاکالای مصرفی است مثل اجاق گازومبل و.......سوداگران ایران ازخودروتولیدپول میکنندوپولدارمیشوندوعامه مردم فقیرمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ما خودروی صنمیخریمنمیخواهیم در ضمن وام هم نمیخواهیم . تا کاهش مخصوص قیمت ها هیش کس فرغون نمیخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
من از مقام معظم رهبری تقاضا دارم جلوی این همه فساد رو بگیرند. فقط خودش میتونه وگرنه مسئولان نه توان دارند نه اراده ی انجام چنین کاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خوب منظورتون چیه ؟؟
ینی اونی که پولشو داره و میخواد ماشین با کیفیت سوار بشه نباید بخره ؟؟
اونایی که از دید شما ( از ما بهتران ) محسوب میشن پزشکان این کشور هم هستن
نکنه انتظار دارین برن پراید سوار بشن ؟؟!!
خروج ارزی ک مربوط به مردم میشه چه ربطی به یارانه داره ؟؟
تفاوت بین اقشار باید وجود داشته باشه
همه قرار نیست سوار خودروی لوکس بشن
همه به یک اندازه تلاش نکردن که برابری بخوان توی این زمینه
توی اروپا و آمریکا هم همه نمیتونن ماشین لوکس سوار بشن اما این مشکل جامعه نیست .
اینم که دلار زیادی داره خارج میشه به دلیل بی ارزش شدن پول ما و بیشتر از 3.5 برابر شدن ارزش دلاره .
واردات ماشین هیچ مشکلی نداره و باید انجام بشه .
لطفا نظرمو تایید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ببینید چه خودرو سازی داریم که نمیتونن یه ماشین خوب درس کنن بدن دس مردم تا این همه ارز از کشور خارج نشه اونم چی بعد از حدود 50 سال
باید خجالت بکشن و دس از دزدی بردارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
با يه حساب سر انگشتي هم محاسبه كنيد ببينم سهم هر نفر از اختلاس هاي صورت گرفته چندين ميليون تومان در سال ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خيلي جالبه
معيار و سنجش اخبار شده يارانه!
آخرین اخبار