خراسان رضوی پیشرو در مرحله ریشه کنی بیماری فلج اطفال است بطوری که پس از طی این مرحله هیچگونه ویروسی از بیماری در محیط وجود نخواهد داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیماری فلج اطفال با اعلام این خبر افزود: با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته حدود 15 سال است که در استان خراسان رضوی و ایران هیچ موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشده است.

دکتر محمدجعفر صادقی گفت: با این حال هم اینک بیماری فلج اطفال در دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان در جوار خراسان رضوی وجود دارد و
بر همین اساس برنامه مقابله با بیماری فلج اطفال در خراسان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: در چارچوب برنامه های مقابله با فلج اطفال کودکان در سنین دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی، 18 ماهگی و شش سالگی قطره فلج اطفال دریافت می کنند.

صادقی ادامه داد: طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در خراسان رضوی نیز فروردین و خرداد ماه هر سال در دو نوبت برای کودکان زیر پنج سال ساکن در مناطق مرزی و حاشیه شهر مشهد انجام می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر این اساس سالانه 75 هزار کودک ساکن در مناطق مرزی و حاشیه شهر مشهد زیر پوشش واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال قرار می گیرند.

وی همچنین از آغاز ایمن سازی با استفاده از واکسن تزریقی فلج اطفال برای کودکان چهار ماهه در خراسان رضوی خبر داد و افزود: این اقدام در راستای برنامه های سازمان جهانی بهداشت برای ریشه کنی فلج اطفال و به مدت شش ماه انجام می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال 1395 به جای قطره خوراکی فلج اطفال سه ظرفیتی، نوع دو ظرفیتی فلج اطفال که دارای دو سوش بیماری است به کودکان خورانده می شود.

فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند.

پارسال در سطح جهان 365 مورد ابتلا به فلج اطفال گزارش شد که عمده آن مربوط به کشورهای افغانستان و پاکستان بوده است.
24
اکتبر برابر با دوم آبان ماه روز جهانی مبارزه با بیماری فلج اطفال نامگذاری شده است.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.