بحث میزبانی کشورمان در مسابقات انتخابی بین‌قاره‌ای المپیک باعث شد مرد کهن بسکتبال ایران یادداشتی درباره این موضوع بنویسد.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، عنایت‌الله آتشی، تقاضای میزبانی ایران برای رقابت‌های بین‌قاره‌ای انتخابی المپیک ریودوژانیرو اتفاق فرخنده‌ای است که اگر فدراسیون جهانی بسکتبال با درخواست ایران موافقت کند، برخی تیم‌های قدرتمند جهان به کشورمان می‌آیند. البته پیش از ایران ، فیلیپین تقاضای میزبانی را به فیبا تقدیم کرده بود. باید تصریح کرد به یقین فیلیپین وضعیت بهتری نسبت ما برای کسب میزبانی این رقابت‌ها دارد. آنها نه تنها در زمین بسکتبال، بلکه خارج از آن هم رقیب سرسختی برای ایران به شمار می‌آیند اما این به آن معنا نیست که ما قافیه را باخته ببینیم. این تفکر درست نیست. هرمساله‌ای راه حلی دارد.  

حامیان بزرگ مالی در این برهه سرنوشت‌ساز باید به یاری بسکتبال بشتابند تا امکانات، تاسیسات و ابزار بسکتبال ایران به روز شود. به این ترتیب فدراسیون بسکتبال می‌تواند برای تجهیز  سالن 12 هزارنفری امکاناتی نظیر دستگاه‌های هیدرولیک، بسکتبال ، دستگاه شماره‌انداز (اسکوربورد) و دستگاه 24 ثانیه را تهیه کند. از آنجا که سالن 12 نفری به اسکوربورد مناسب مسابقات بسکتبال مجهز نیست، بهتر است از سیسمت اسکوربورد پورتابل استفاده کنیم. خاطرم هست در مسابقات قهرمانی نوجوانان در مالزیپرتابل اسکوربورد چندمنظوره‌ای در سالن مسابقات قرارداده شده بود و ما هم می‌توانیم مشابه آن را داشته باشیم.   
 
اگر بخواهیم به میزبانی خود در این مسابقات خوش‌بین باشیم، فعلاً تنها باید به یک گزینه بیاندیشیم. سالن 12 هزارنفری آزادی. این سالن مجهز به استانداردهای بسکتبال است و اگر میزبانی به ایران برسد در زمره بهترین سالن‌های استاندارد برگزاری مسابقات بسکتبال محسوب می‌شود. نکته دوم اینکه اگر استقبال تماشایی مانند مسابقات لیگ جهانی والیبال بشود، اتفاقات خوبی انتظار بسکتبال ایران را می‌کشد و بدون تردید تماشاگران اسلحه پنهان تیم ملی بسکتبال به شمار می‌آیند. چیزی که به یقین حتی تیم‌های بزرگ دنیا را هم به وحشت می‌اندازد. تماشاگر ایرانی! هنوز زمان زیادی از برپایی لیگ جهانی والیبال و شکست‌های پیاپی قدرت‌های والیبال از تیم کشورمان با حمایت تماشاگران پرشور ایران نگذشته است. بدون شک اگر این اتفاق در بسکتبال هم بیفتد، روزهای بزرگی برای بسکتبال ایران ثبت خواهد شد. روزهایی که حضور انبوه تماشاگر مشتاق ایران، لرزه براندام رقیبان کشورمان خواهد انداخت.  

نکته دیگر که نباید به سادگی از آن گذشت، موضوع پخش زنده مسابقات است. میزبان چنین رویدادی باید امکانات پخش مستقیم تلویزیونی را برای کشورهای مهمان فراهم کند. ضمن اینکه سالن تمرین مناسب و استاندارد و هتل‌های خوب و آبرومند از دیگر شروط اعطای امتیاز میزبانی است. ما همه این‌ها را در تهران داریم. پس نباید به هیچ عنوان خودمان را دست کم بگیریم. کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و یونان هم تقاضای میزبانی داده‌اند تا همه چیز را برای صعودشان به المپیک مهیا کنند و تجربیات زیادی هم در میزبانی دارند. برای نمونه یونانی‌های و ترک‌ها سالن‌هایی با گنجایش 20 هزار نفر دارند.. با وجود همه این‌ها، ما باید رقابت‌ برای صعود به المپیک را از همین امروز آغاز کنیم و به فردا نیاندازیم  اگر به امید خدای بزرگ فیبا با میزبانی ایران موافقت کند، فرصت خوبی تا تیرماه سال آینده داریم تا به شرایط استاندارد میزبانی برسیم. ضمن این‌که تغیرات در برگزاری رقابت‌های سوپرلیگ بسکتبال هم با این اتفاق، اجنتاب ناپذیر است.

به هرحال این توفیقی تاریخی برای بسکتبال ایران وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون بسکتبال است و آنها باید دست در دست هم دهند و برای رشد و توسعه بسکتبال ایران از این فرصت مغتنم، نهایت استفاده را ببرند. به این ترتیب ایران پس از سالیان میزبان رویدادی بزرگ و جهانی در بسکتبال خواهد شد. ایران سابقه میزبانی مسابقات آسیایی 1374 و مسابقات ارتش‌های جهان را دارد و بعد از آن مسابقات غرب آسیا در ایران برگزار شد اما پس از آن کشورمان میزبان مسابقات مهم و تاثیرگذار بسکتبال نبوده است. لازم است برای شناخت بسکتبال ایران بین تیم‌های صاحب‌نام، به لطف حضور تماشاگران زیاد بتوانیم میزبان خوبی باشیم. این موضوع می‌تواند در توسعه، تعمیم، گستراش و علاقه‌مندی جامعه به بسکتبال نقش مهمی داشته باشد. سالیان در بسکتبال این مرز و بوم، پیروزی‌ها و شکست‌ها را دیده‌ایم، اشک‌ها و لبخندها، ناکامی‌ها و کامرانی‌ها و حالا... حالا با تمام وجود امیدوارم میزبانی ایران را در رقابت‌های انتخابی المپیک و رویارویی با تیم‌های بزرگ و قدرت‌های بسکتبال جهان را از نزدیک ببینم. مأ موریتی برای بسکتبال ایران که غیرممکن نیست. رویایی که برای تعبیرش لحظه‌شماری می‌کنم.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار