هفته ای که گذشت اقتصاد کشور روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت.رونمایی از بسته اقتصادی دولت، جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی و مهر تایید شورای پول و اعتبار بر وام خودرو و مسکن تنها بخش از مهمترین اخبار اقتصادی هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهمترین اخبار اقتصادی طی هفته گذشته به شرح زیر است: 


تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو با نرخ سود 16 درصد به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند رونق هر چند ناچیز به بازار خودرو بدهد به شرط آنکه پرداخت این وام به سرنوشت وام‌ 15 میلیون تومانی دچار نشود .


وزیرنفت از آمادگی ایران برای افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید به محض لغو تحریمها خبر داد و گفت: ما برای تولید نفتمان از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیریم.


سیف در خصوص یکسان سازی نرخ ارز گفت: احتمال دارد در اوایل سال 95 یکسان نرخ ارز عملی شود.


وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین پروژه مشترک بین ایران و روسیه اجرای پروژه برقی کردن خط گرمسار به اینچه برون با هزینه 1.2 میلیارد دلار است.


وزير نيرو گفت: در خصوص احيای درياچه اروميه با شرايط سختی رو برو هستيم؛ ولی طبق تصميم دولت از هيچ تلاشی برای احيای درياچه اروميه کوتاهی نخواهیم کرد.



عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: هنوز در بسته حمایتی دولت دستورالعملی برای حمایت از اقشارکم درآمد جامعه برای خرید خانه نشده و با این جهش قیمت‌ها نباید انتظار داشت که افراد آسیب پذیر توانایی خرید پیدا کنند.


رئیس اتحادیه چایکاران گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی در راستای حمایت از چایکاران می‌تواند موجب ایجاد امید و انگیزه بیشتر در راستای افزایش تولید شود.   


رییس اتحادیه تولیدکنندگان پلاستیک و ظروف یکبار مصرف از شهرداری ها خواست تا با تعبیه اماکن مخصوص جمع آوری ظروف یکبار مصرف استفاده شده،امکان بازیافت این محصولات و بازگشت دوباره آن به چرخه تولید را فراهم کنند.


ظریف گفت: اگر از فرصت برجام استفاده نشود و ناامیدی به فعالان اقتصادی و مردم تزریق شود نمره برجام صفر خواهد شد.


طبق برنامه ریزی های انجام شده احکام تکراری در برنامه‌های 5 ساله گذشته از قالب برنامه جدا و تحت عنوان احکام دائمی ارائه و هفته آینده لایحه احکام دائمی قوانین برنامه‌ای به مجلس ارائه می شود.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بسته حمایتی دولتی نمی‎تواند تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن داشته باشد زیرا خروج مسکن از رکود نیازمند تثبیت برنامه جامع و کامل همراه با جزئیات است.


معاون اول رئیس جمهور گفت: تحریم‌ها در آذر ماه به صورت کلی لغو خواهد شد و دوران جدیدی نیز آغاز خواهد شد و در تلاش هستیم که روزانه 500 هزار بشکه نفت به صادرات خود بیافزاییم.


علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفت: تا دو ماه دیگر تورم نقطه به نقطه تک رقمی خواهد شد و همچنین طی هفته جاری 7500 میلیارد تومان از طلب پیمانکاران پرداخت می شود.

مدیرعامل منابع آب ایران گفت: خوشبختانه تحریم‌ها تأثیری روی مسائل فنی و تأمین منابع آب ندارد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: کلیت بسته حمایتی دولت می‌تواند به بخش تولید کمک بسزایی کرده وبرای خروج از رکود شرایط را فراهم کند.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت : طی هفته جاری 7500 میلیارد تومان از طلب پیمانکاران پرداخت می شود.

وزیر نیرودر نامه ای خطاب به معاون برق و انرژی اش از موضوعی پرده برداشت که ذهن ها را به سمت سخت بودن تامین برق در زمستان می برد.


گمرک ایران دربخشنامه ای به گمرکات اجرایی ضوابط واردات خودرو سواری Audi مدل Q5 را ابلاغ کرد.


در حالی که این روزها کشاورزان چشم انتظار فروش محصولات و دریافت دسترنج زحمت یکساله خود هستند،کاهش قدرت خرید بیش از پیش مردم موجب کسادی بازار میوه شده است.


کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه امروز شاخص در نهایت272.3 واحد رشد کرده و به عدد63 هزار و 71.4 رسید .


مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از صادرات سوخت هواپیما به ارمنستان و افغانستان خبر داد.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشور طی نامه ای به عباس آخوندی وزیر راه شهر سازی خواستار ابطال و برگزاری مجدد هفتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان شد.


سیف در خصوص برنامه های بانک مرکزی پرداخت وام خودرو به مصرف کننده به میزان 80 درصد قیمت خودرو و تا 25 میلیون تومان به مدت هشت ساله را از دیگر برنامه های این بانک اعلام کرد.


وزیر بهداشت گفت: بدون رجزخوانی با کسانی که با سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد خواهیم کرد و در این زمینه به حمایت‌های دولت و قوه قضاییه نیاز داریم.


رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: بسته اقتصادی دولت که با هدف افزایش رشد اقتصاد و مهار تورم تهیه شده طی یک بازه زمانی 6 ماهه اجرا می شود.


رئیس سازمان چای گفت: برداشت برگ سبز چایی در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش 32 درصدی همراه بوده است.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر علت افزایش قیمت طلا و سکه در هفته گذشته را روند صعودی قیمت جهانی طلا عنوان کرد.


با واریز پنجاه و ششمین یارانه نقدی طی یکشنبه هفته پیش رو، یارانه دریافتی هر ایرانی به 2 میلیون و 548 هزار تومان میرسد.


صادرات شیرینی و شکلات در ایران همواره مقام اول را در صنایع غذایی کشور داشته و سالانه حدود 600 میلیون دلار ارزآوری دارد.


نائب رئیس مجلس گفت: ما تقریبا با عقلانیت اقتصادی رسیده ایم که در مبنای آن باید برای گشودن گره های تولید از تمام ظرفیت ملی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار