دخالت سرویس های جاسوسی داخلی و خارجی انگلیس در پنهان نگه داشتن اطلاعات مربوط به شبکه جاسوسی این کشور فاش می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، تازه ترین اسناد، دخالت سرویس های جاسوسی داخلی و خارجی انگلیس در پنهان نگه داشتن اطلاعات مربوط به شبکه جاسوسی این کشور از عموم مردم و حتی از دولت آمریکا را فاش می کند. 

روزنامه گاردین نوشت: ام آی پنج و ام آی شش، به شدت تلاش کردند فعالیت های مربوط به حلقه موسوم به حلقه جاسوسی کمبریج را پنهان کنند.

دامنه این تلاش سرویس های امنیتی انگلیس در بیش از 400 سند فوق محرمانه که «بایگانی های ملی» پس از بیش از 50 سال آن را منتشر کرده، فاش شده است. 

این اسناد به تفصیل نشان می دهند ام آی پنج و ام آی شش چطور با پشتیبانی مقامات ارشد وزارت خارجه انگلیس، سراسیمه تلاش کردند مانع از انتشار هر گونه اطلاعاتی درباره پنج جاسوس مسکو که دانشجوی دانشگاه کمبریج تحصیل می کردند، شوند. 

این پنج نفر به نام های کیم فیلبی، گای برجس، دونالد مکلین، سر آنتونی بلانت و جان کرنکراس در دهه 1930 در کمبریج درس می خواندند و به علت سقوط وال استریت و مخالفت با دولت انگلیس و دولت های دیگر در زمان ظهور هیتلر، جذب کمونیسم شده بودند. 

این اسناد نشان می دهد چطور فیلبی، که یک مقام اطلاعاتی بلندپایه انگلیسی بود، به یک مامور دوجانبه تبدیل شد و در نهایت به روسیه گریخت. برجس و مکلین در 25 مه 1951 به فرانسه فرار کردند. برجس نهایتا سال های پایانی عمر خود را در مسکو سپری کرد و در سال 1963 جان سپرد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار