محققان موفق به کشف روشی سریع و ارزان برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه الکساندریا روشی سریع، ارزان و پاک را برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی و با استفاده از روش‌های مرسوم پیدا کرده‌اند.

به گفته محققان، این روش جدید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر مناطق روستایی آسیای میانه، و شمال آفریقا داشته باشد؛ جایی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم مسئله‌ای غامض است و شرایط اجتماعی و ثبات اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارزان ترین روش برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی

اما در حال حاضر نمک زدایی از آب دریا بهترین راه حل برای تامین آب آشامیدنی برای جمعیت در حال رشد جهان می‌باشد.

در مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله علم و صنعت آب منتشر شد، محققان اعلام کردند روشی نوین یافته‌اند که می‌تواند آب دریا را با استفاده از موادی که به راحتی تولید می‌شوند و در بسیاری از کشورها نیز یافت می‌شوند پیدا کرده‌اند این روش به نیروی الکتریسیته هم نیازی ندارد.

این تکنولوژی با استفاده از روشی که در آن مایعات و جامدات را از یکدیگر جداسازی می کند و pervaporation نام دارد، انجام می گیرد.

Pervaporationیک فرایند ساده و دو مرحله ای است. اولین مرحله آن فیلتر کردن آب از یک غشاء سرامیکی یا پلیمری است و مرحله دوم نیاز به تبخیر و جمع آوری آب تغلیظ شده دارد. 

موفقیت این روش به کمک تولید یک غشاء نمکی است که با پودر استات سلولز مشتق شده و برای مرحله اول تصفیه بکار می‌رود. قیمت این الیاف‌ها ارزان بوده و به راحتی تقریبا در آزمایشگاهها یافت می شوند.

محققان امیدوارند با تجاری سازی این فرایند کمک بزرگی به کشورهایی که با مشکل آب روبرو هستند کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.