فعالین اصلاحات اذعان داشتند:عدم رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم،بی توجهی به مشکلات کشاورزان، تورم و گرانی وحشت انگیز،جداشدن راه مجلس از راه مردم و مطالبات آنان، كمبود سرمايه‌گذاري، عدم اشتغال و بيكاري،‌كمبود دارو و درمان،‌مسكن و مشكلات ازدواج جوانان و... در نتيجه تضادي بين مطالبات پاسخ داده نشده مردم و عملكرد مجلس بوجود آورد كه موجب شد تا مجلس ششم از درون دچار آسيب شود.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران- مجلس ششم که اکثریت آنرا حزب مشارکت تشکیل داده بود، پرتنش ترین و جنجالی ترین مجلس پس از انقلاب بوده است . نامه 127 نماینده مجلس به رهبر معظم انقلاب اسلامی (که کارنامه ننگین و فضاحت باری برای مجلس ششم به حساب می آید و نشانه همراهی و همدلی عده ای از نمایندگان با دشمنان خارجی است)، حمایت نابجای نمایندگان مجلس از یک نماینده خاطی و محکوم در دادگاه، قرائت بیانیه نمایندگان در حمایت از جریان موسوم به ملی مذهبیها در صحن علنی مجلس، طرح منع شکنجه (بدون طی مراحل قانونی) (9) و ... و نیز نطق های اختلاف آفرین و دعوت به آشوب برخی از نمایندگان مجلس، تحصن در مجلس در پی ردصلاحیت شدنشان توسط شورای نگهبان و استعفای دسته جمعی و... کارنامه این مجلس بود، که در ایجاد تنش و جنجال در جامعه و سوق دادن کشور به سوی التهاب، درگیری و دور ماندن از آرامش به خصوص در دانشگاه ها تأثیر بسیاری داشت.
آنچه پيش رو داريم بررسي اجمالي از نقد هاي اصلاح طلبان بر عملكرد نمايندگان مجلس ششم است . با توجه به اينكه دو وظيفه " قانونگذاري " و " نظارت بر قوه مجريه " از جمله وظايف اصلي نمايندگان است، در اين گزارش به دنبال آن هستیم كه بدانيم به راستي مجلس ششم که اکثریت آنرا اصلاح طلبان تشکیل می دادند ، در زمينه اصلاحات ، يعني انجام مهم ترين وظيفه اش موفق بوده است؟

ب-بی توجهی به مشکلات مردم


*مشكل 70 درصد مردم، معضلات اقتصادي است1
سيد ممد خاتمي، رييس‌جمهور:‌اگر به نظرسنجي‌ها مراجعه كنيد، وقتي از مردم سوال مي شود مشكل عمده شما چيست، 70 تا 80 درصد آنها مي گويند: مشكلات اقتصادي...

*بيشترين انتقادات در زمينه مسائل اقتصادي است2
محمدرضا خاتمي، عضو فراكسيون جبهه مشاركت و دبير كل حزب مشاركت: امروز بيشترين انتقاد به دولت در زمينه مسائل اقتصادي است كه در جاي خود مي تواند انتقاد بر حقي باشد.

*كشاورزان با مشكلات متعددي مواجهند 3
فخرالدين صابري، عضو فراكسيون منجمع روحانيون مبارز: اعتراف مي كنم كه كشاورزان با چالش‌ها و مشكلات متعددي مواجه بوده و مجلس هنوز نتوانسته است قوانين لازم براي حل مشكلات كشاورزي را تدوين كند.

*مجلس ششم با مسائل اقتصادي كاري ندارد 4
رجب علي مزروعي، عضو فراكسيون جبهه مشاركت در پاسخ به اين سوال كه مجلس ششم در زمينه حل مشكلات اقتصادي چه طرح‌ها و برنامه هايي داشته است؟ گفت: قرار نيست مجلس ششم، مسائل اقتصادي را دنبال كند.

*تورم گراني وحشت‌انگيز است 5
مهدي كروبي، رييس مجلس: نيازها با امكانات برابر نيست و مجلس به اين موضوع آگاه است كه تورم و گراني وحشت‌انگيز است.

*انتظار مردم تحقق شعارهاي سياسي بود، نه اصلاح اقتصادي 6
بهزاد نبوي، عضو فراكسيون جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب: من كه نايب رييس مجلس هستم يا ادعاي آنان كه معتقدند مجلس ششم و دولت كاري نكرده‌اند، موافقم. چون مجلس ششم و دولت اصلاحات نتوانستند خواست و نظر مردم را محقق كنند، البته اختلاف نظر من با مخالفان اصلاحات درون حاكميت و نظام اين است كه من خواست ها و انتظارات مردم را آن چيزي كه آنها مي گويند، نمي دانم.
من معتقدم مردم از دولت و مجلس ششم، انتظار تحقق شعارهاي اصلاحي، تضمين حقوق و آزادي‌هاي قانوني، جلوگيري از بازداشت‌ها و توقيف فله اي روزنامه‌ها، دفاع از حقوق مردم بويژه زنان و جوانان، جلوگيري از برخورد لباس شخصي‌ها با فرزندانشان، جلوگيري از تكرار قتل‌هاي زنجيره‌اي، جلوگيري از شنود تلفني و جلوگيري از ورود نيروهاي مسلح به دانشگاه‌ها، استقرار صلح و مردم‌سالاري و سياست تنش زدايي در عرصه سياست خارجي و فراهم‌آوري زمينه توسعه اقتصادي با ثبات سياسي را داشتند كه البته مجلس ششم و دولت اصلاحات نيز در تحقق همه اين انتظارات مردم موفق نبوده اند.... هيچ كس از خاتمي انتظار حركت‌هاي اقتصادي عظيم را نداشت؛ م ردم خاتمي را به خاطر شعارهاي ديگري انتخاب كردند.

*مجلس در تحقق شعار توسعه سياسي ناموفق بوده 7
بهزاد نبودي،‌عضو فراكسيون جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب: دولت و مجلس در تحقق شعارهاي خود به خصوص توسعه سياسي، ناموفق بوده‌اند.

*نگرانم مجلس نتواند نيازهاي مردم را برآورده كند 8
مهدي كروبي، رييس مجلس: نگراني من اين است كه اگر مجلس نتواند اين نيازهاي را منعكس سازد، در جامعه سرخوردگي بوجود بيايد و نمايندگان بايد با توجه به شأن و جايگاه خود به اين انتظارات مردم توجه كنند.

*مشكلات مردم اقتصادي است، نه سياسي 9
محمد عبايي خراساني، عضو مجمع روحانيون مبارز، مشكلات مردم بحث اقتصادي است، اما اين نامه (نامه مجلس در حمايت از نهضت آزادي) يك بحث سياسي دارد، در نامه‌هاي ديگر بحث‌هاي اقتصادي هم مطرح شده است كه در اين نامه تنها بحث سياسي مطرح شده است.

*راه مجلس از راه مردم و مشكلات آنها جدا شده 10
محمد قمي، عضو فراكسيون مجمع روحانيون مبارز: جدايي از مسير مردم، آفت بزرگي براي اصلاحات است و نبايد مسير جريان دوم خرداد از مسير مردم جدا شود. دوم خرداد نتوانسته آن طور كه بايد، مطالبات مردم را محقق كند و اين امر تا حدودي به نبود عزم و جزم كافي و برنامه دقيق و مقداري هم به چالش‌هاي پيش روي اين جريان مربوط مي شود. تا حدود زيادي، راه مجلس از راه مردم و مشكلات آنها جدا شده است، دليل آن نيز بها دادن بيشتر به مسايل سياسي است.
مقدار زيادي از مسايل و مشكلات در مجلس، به عدم وقت گذاري و طراحي و برنامه‌ريزي درباره مسايل اساسي كشور برمي‌گردد. از طرفي مجلس تا حدود زيادي، راهش را از راه مردم و مشكلات آنها جدا كرده و فاصله گرفته و بيشتر به مسايل سياسي بها مي دهد.

*مجلس هنوز در روند حل مشكلات مردم قرار نگرفته 11
قدرت‌الله عليخاني، عضو فراكسيون مجمع روحانيون مبارز: مردم ما امروز براي مسايل زندگي خود مشكلاتي دارند كه تحمل آنها بسيار دردآور است. در حوزه انتخابيه اين جانب، 260 روستا وجود دارد كه بسياري از آنها فاقد آب كشاورزي، آب شرب و حتي در 30 روستا آب به صورت جيره‌بندي توزيع مي‌شود. آيا در چنين شرايطي مي توانيم با تصويب طرح‌هايي مانند اصلاح قانون مطبوعات پاسخگوي مردم باشيم؟!
كميسيون‌هاي مجلس هر چه از وجود عناصر با تجربه و متخصص باشد، باعث تقويت توان كارشناسي كميسيون مي‌شود، اما متاسفانه به اين مهم در انتخاب نمايندگان توجه نشد و مفاد آئين ‌نامه رعايت نگرديد. به نظر من، برخي كميسيون هاي مجلس از جمله كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي به طور سياسي شكل گرفت.

*مجلس ششم، در پرداختن به مسايل اصلي موفق نبود 12
مهدي كروبي، رييس مجلس: امروز جامعه با مشكلات زيادي همچون كمبود سرمايه‌گذاري، عدم اشتغال و بيكاري،‌كمبود دارو و درمان،‌مسكن و مشكلات ازدواج جوانان كه اين قدر از آنان دم مي زنيم، روبروست.

چون فضاي بعد از دوم خرداد 76 به گونه اي شكل گرفته كه بيشتر جناحي است، ممكن است ما در پرداختن به مسايل اصلي كاملا موفق نبوديم و در كارنامه مجلس ششم تا اينجا، موضوع هاي سياسي و مطبوعاتي بيشتر به چشم مي خورد...
تركيب نمايدگان مجلس ششم از نظر تنوع و تخصص خيلي خوب است، اما از نظر سوابق اجرايي و قانونگذاري هنوز با مشكل مواجه هستيم.

*مصوبات مجلس اثرات تورم زايي داشته است 13
محمدعلي كوزه‌گر، عضو فراكسيون جبهه مشاركت: مصوبات ديروز و امروز مجلس اثرات تورم‌زايي داشته است. هر وقت قيمت نفت كاهش پيدا مي‌كند، مردم را به رياضت كشيدن دعوت مي كنيم، در مقابل، مردم انتظار دارند وقتي قيمت نفت افزايش مي يابد، قيمت‌ها افزايش پيدا نكند، چگونه عوارض و ماليات غيرمستقيم مي گيريم در حالي كه قيمت بدترين توليدات ما با بهترين توليدات كشورهاي ديگر برابري مي‌كند؟

*اكثريت مجلس، دست گران‌فروشي را باز گذاشته 14
روزنامه مردم‌سالاري: مجلس ششم طي دو سال گذشته بيش از 100 مصوبه قانون داشته است، بدون اينكه قانون چنداني را لغو كند. به عبارت ديگر در عرصه هاي جديد ديگري آزادي مردم را محدود كرده است. عملكرد مجلس به شدت در جهت تحديد كردن آزادي قرار داشته است.
لذا اكثريت مجلس محترم بايد با تاكيد بر دفاع از آزاد به عنوان محور اصلي فعاليت، دست انحصارات را در گران‌فروشي باز گذاشته است.
نتيجه گيري: اكثريت مجلس با حزب مشاركت است، لذا عملكرد فوق (انتقادات در مقاله) را بايد به حساب حزب مشاركت گذاشت و نه نمايندگان مجلس، هر چند برخي از نمايندگان مجلس، هر چند برخي از نمايندگان مجلس – حتي در حزب مشاركت – نيز از اين عملكرد ناخرسند هستند، اما ناخرسندي آنها به وسيله هسته اصلي مركزي حزب مشاركت خنثي مي شود و سخنگوي حزب مشاركت، جناب آقاي مزروعي است.

*مجلس در برابر كارخانجات گرانفروش مسامحه مي‌كند 15
روزنامه توسعه: برخي از كارخانجات محصولات خود را به نمايندگان مجلس‌گاه تا يك سوم هزينه تمام شده هديه مي كنند. قيمت محصولات اين كارخانجات، گاه تا 2 برابر قيمت بازار جهاني خريداري كنند! در حالي كه متوسط دستمزد در ايران يك چهلم اورپاست. بعضا مشاهده مي شود كه مجلس نيز نسبت به اينگونه كارخانجات، با نظر مساعد و مسامحه برخورد مي‌كند.

*در استراتژي اصلاح‌طلبان، مردم تماشاگران غيرفعالند 16
روزنامه حيات‌ نو: اصلاح‌طلبان حتي بعد از تسلط بر دولت و مجلس، هنوز هم با لهجه اپوزيسيون صحبت مي كنند و تمايل دارند به عنوان يك حزب اپوزيسيون باقي بمانند...
اصلاح طلبان با لهجه‌اي دوگانه سخن مي گويند،‌در پاي صندوق‌ها با لهجه اپوزيسيون سخن مي گويند و آن هنگام كه در راس وزارتخانه‌هاي دولتي قرار مي گيرند،‌به لهجه مستوفيان ديواني... رشد انديشه اصلاح طلبي، بنيادي سلبي دارد و تبديل اين نكته به استراتژي، از خطاهاي اصلاح طلبان است.. استفاده از مردم توسط اصلاح طلبان تنها به صندوق‌هاي راي محدود شده و در استراتژي آنها، مردم تماشاگراني غيرفعال هستند.... مطبوعات دوم خردادي فقط با جناح راست مرزبندي دارند.

*مجلس در جايگاه واقعي خود قرار ندارد 17
محمدباقر ذاكري، عضو فراكسيون مجمع روحانيون:‌ سيستم مناسبي كه نمايندگان را به قانونگذاري و نظارت بر اجراي قوانين وادار كند، بر مجلس حاكم نيست و بخش عمده اي از وقت مجلس براي انجام كارهاي غيرمجلس صرف مي‌شود. اكنون، بيشتر نمايندگان ا قداماتي مي كنند كه جزء وظايف اصلي آنان نيست.

*مشكلات مردم چيز ديگري است، و ما در حال دعوا بر سر افزايش اختيارات رييس جمهور يا قانون انتخاباتيم 18

مقدمي زاد، عضو فراكسيون جبهه دوم خرداد: مشكلات و خواسته هاي مردم چيز ديگري است، با اين حال ما در حال دعوا هستيم كه اختيارات رييس جمهور را بيشتر كنيم و يا قانون انتخابات را عوض كنيم. مجلس و دولت اگر به كارهاي اصلي و نيازهاي اساسي مردم بيشتر توجه كند، بهتر است. مجلس و دولت بايد همه تلاش خود را به كارهاي اصلي متمركز كرده و كمتر وارد بحث‌هاي سياسي شوند.
مجلس سرگرم تهيه دفترچه‌هايي به نام «مردم چه مي گويند» است و جالب اين كه مردم ما را نفرين و لعنت مي كنند كه چرا به مشكلات آنها رسيدگي نمي شود. اگر مجلس ششم از ابتدا برنامه منظمي تهيه و براساس آن عمل مي‌كرد و بررسي مسائل را اولويت‌بندي مي كرد، مردم با اين همه مشكل مواجه نبودند.

*دولت و مجلس كار براي مردم انجام نداده‌اند 19
طاهره رضازاده، عضو فراكسيون همبستگي و مشاركت: رييس جمهور در پنج سال گذشته با پشتوانه و اختياراتي كه داشت، كاري براي مردم و كشور انجام نداد. ما نيز در مجلس كاري براي مردم انجام نداديم و ما هم در مجلس اشتباه كرديم و از همان اول سياست‌زده شديم و كارهاي اساسي را انجام نداديم. مجلس ششم و رييس جمهور ابزارهايي را كه هم در دست داشتند، از دست دادند.
تقصير انجام نشدن كارها را نبايد به گردن جناح رقيب انداخت، ما خودمان براي مردم كاري نكرديم و دولت هم كاري براي مردم نكرده است... من يكي از منتقدان عملكرد آقاي خاتمي مجلس ششم هستم.
ماخودمان را پشت نقاب سياسي پنهان كرده ايم و تاكنون هيچ كار مثبتي براي مردم انجام نداديم.

*بايد خود را سرزنش كنيم 20
عبدالرحمن تاج‌الدين،‌عضو فراكسيون جبهه مشاركت: بيش از يك سال از عمر مجلس ششم سپري شد. همه ما در زمان تبليغات انتخاباتي شعارهايمان بر محور استيفاي حقوق اساسي مردم،‌ توسعه پايدار و تعميم عدالت اجتماعي بود. اما آيا اگر امروز بر مسند قضاوت بنشينيم و كارنامه خود را نقد كنيم،‌خود را سرزنش نخواهيم كرد. آيا ما توانسته ايم از همه ظرفيت‌هاي موجود استفاده كنيم و در راستاي تحقق برنامه‌هايمان بكار گيريم. چقدر توانسته ايم در عمل ثابت كنيم كه مجلس در راس امور است. ايا واقعا پاسخ قانع‌كننده اي در محكمه وجدان خويش داريم يا قهرمان فرصت سوزي‌ها و بحران‌سازي‌هاي شده ايم.
خواسته يا نخواسته در چنبره اي گرفتار آمده‌ايم و هر روز براي ما سوژه اي را طراحي مي‌كنند و ما با بحث و جدل، موجب فرسايش نيروي خود و اميد مردم مي‌شويم.

*موفقيت جبهه اصلاحات كمتر از انتظارات مردم است 21
محمدرضا خباز، سخنگوي فراكسيون حزب همبستگي: برخي فراكسيون‌ها به دنبال سهم‌خواهي هستند كه موجب نگراني اعضا را بوجود آورده و انعكاس بيروني اين اختلافات، جبهه را در حال منحل شدن نشان مي‌دهد... طبق ارزيابي از نماينگان مجلس شوراي اسلامي، 50 درصد از عملكرد فراكسيون راضي بوده‌اند،‌ولي نبايد به اين رضايت نمايندگان قانع باشيم؛ چرا كه انتظارات مردم از مجلس ششم بسيار بالاتر است.

*مجلس براساس مطالبات مردم،‌قانوني تصويب نكرده 22
طه‌ ‌هاشمي، از فعالان مطبوعاتي جبهه دوم خرداد: مجلس ششم نتوانسته متناسب با مطالبات هزينه شده، اقدامات و قوانين خاصي را تصويب كند دولت را در رفع نابساماني‌هاي موجود كمك كند.

*شعار توسعه سياسي يك جوك است 23
طاهر رضازاده، عضو فراكسيون همبستگي و مشاركت: شعار توسعه سياسي و آزادي براي مردمي كه حق و حقوق اوليه شان تامين نشده، واقعا يك جوك است.

*بلندپروازي‌ها، مجلس ششم را دچار ناكامي كرد 24
جعفر گلباز، عضو فراكسيون جبهه مشاركت: متاسفانه بلند پروازي‌ها، مجلس ششم را دچار ناكامي كرد. مجلس ششم مطالبات مردم را خيلي بالا برد، در نتيجه تضادي بين مطالبات پاسخ داده نشده مردم و عملكرد مجلس بوجود آمد كه موجب شد تا مجلس ششم از درون دچار آسيب شود.
وي درباره توجه مجلس به معضلات اساسي جامعه اظهار داشت: مجلس، مسايل اقتصادي و معضلات اساسي كشور را محور كار خود قرار نداد، البته بنده دليل اين امر را نمي‌دانم، ولي اين طور هم نيست كه در اين حوزه هيچ كاري صورت نگرفته باشد(!)
استعفا، پوست خربزه‌اي است كه در زير پاي اصلاح طلبان انداخته‌اند. ممكن است تعدادي از نمايندگان افراطي دوم خرداد يا ديگران اين كار را كرده باشند، ولي به هر حال، بنده اين كار را به نفع مصالح عمومي نمي‌دانم، ضمن اينكه با استعفاي عده كمي از نمايندگان هيچ اتفاقي رخ نخواهد داد و فقط ممكن است دشمنان ما را نسبت به اصل نظام كينه توزتر كند.

*مجلس از مسير اصلي خود خارج شده 25
محمدباقر ذاكري، عضو فراكسيون مجع روحانيون مبارز: مجلس شوراي اسلامي از مسير اصلي خود خارج شده است و براي انجام وظايفش تلاش چنداني نمي كند. نمايندگان مجلس گرفتار اموري هستند كه قانون پيگيري آنان را از آنها نخواسته است؛ چرا كه فضاي كشور به گونه اي است كه هر نماينده، خود را نماينده حوزه انتخابيه اش مي داند و نماينده كشور نمي‌داند. در حالي كه قانون اساسي، وظايف نمايندگان را در سطح ملي،‌تعريف كرده است، ولي ما برخلاف قانون اساسي به دنبال حل مشكلات منطقه اي خود هستيم... به دليل آن كه نمايندگان مجلس درگير مسايلي هستند كه ارتباطي به آنها ندارد، نمي توانند وظيفه نظارتي خود را به درستي انجام دهند و در بخش قانونگذاري نيز ضعيف عمل مي‌كنند.

*بايد به مطالبات معيشتي مردم پاسخ مي‌داديم 26
محمد علي کوزه‌گر،‌ عضو فراکسيون جبهه مشارکت: ببينيد! بايد اين نظام باشد تا ما نماينده‌اش باشيم و بتوانيم درباره توسعه سياسي بحث کنيم. اگر نظام نباشد،‌ما هم نخواهيم بود تا به اين موضوع بپردازيم. بنابراين،‌ معني اين سخن رئيس جمهور که اشتغال فراتر از اصلاحات است، اين است که اگر ما به مطالبات معيشتي و اشتغال مردم پاسخ ندهيم، ديگر نظامي باقي نمي‌ماند تا بخواهيم درباره اصلاح آن و توسعه‌اش بحث کنيم.

*انتقادات زيادي بر عملکرد نمانيدگان اصلاح‌طلب وجود دارد27
رضا يوسفيان، عضو فراکسيون جبهه مشارکت: بخشي از مطالبات سياسي، اقتصادي و اجتماعي مردم هنوز برآورده نشده است و بين واقعيات موجود در جامعه و مطالبات مردم، روز به روز فاصله‌ها بيشتر مي‌شود... انتقادات زيادي بر عملکرد ما نمايندگان اصلاح‌طلب وجود دارد.


*اصلاح‌طلبان مجلس در بالا بردن توقعات مردم مقصرند
28
محسن ميردامادي،‌ عضو فراکسيون جبهه مشارکت: اصلاح‌طلبان تمام توان خود را براي فتح کرسي‌هاي مجلس ششم به کار بستند و براي پس از پيروزي برنامه مشخصي نداشته‌اند... شايد خود ما هم در بالا بردن توقعات مقصر بوديم. اين انتظار که با تشکيل مجلس دوم خردادي همه مسائل به سرعت حل مي‌شود، منطبق بر واقعيات نبود.

*مسئوليت بيکاري،‌ گراني و عدم امنيت اجتماعي مستقيماً متوجه دولت و مجلس است 29
محمدهاشمي، عضو مرکزيت حزب‌کارگزاران: جناح چپ که در حال حاضر اکثريت مجلس و دولت را در اختيار دارند، با توجه به شعارهاي زيادي که در دوسه انتخابات مطرح کرده‌اند و پشتوانه عملي نداشته است، در افکار عمومي افت زيادي کرده‌اند.
بر اساس نظرسنجي{داخلي حزب مشارکت} فقط 2.6 درصد از مردم مشکلات و خواسته‌هايشان مربوط به مسائل سياسي بود. در مقابل، 94 درصد از پاسخگويان مطالبات و مشکلاتشان را مسايل بيکاري، تورم و گراني و عدم امنيت اجتماعي ذکر کرده‌اند که مسئول و متولي اغلب يا همه موارد فوق مستقيماً متوجه دولت و مجلس است.


*متاسفانه مجلس از دولت درباره گراني توضيح نمي‌خواهد 30
محمد محمدرضايي، عضو فراکسيون جبهه دوم خرداد: وزراي کابينه به دليل پاره‌اي از ملاحظات سياسي و زد و بندهاي اقتصادي برخي نمايندگان که در قبال پشتوانه‌هاي مالي و حزبي وارد مجلس شده‌اند، از استيضاح مصون مانده‌اند و متاسفانه مجلس از دولت درباره‌گراني توضيح نمي‌خواهد.
اکنون خيلي از طرح‌هاي استيضاح و سوالات نمايندگان ابتر مانده است واين هماهنگي و همکاري و همراهي اکثريت مجلس از دولت به ضرر ملت است. بايد وزيران اقتصادي و تيم اقتصادي کابينه خاتمي به مجلس فراخوانده شده و از گردونه خارج شوند و اگر مجلس اين کار را نکند، مردم سزاي سکوت مجلس در مقابل ضعف کابينه دولت را خواهد داد.

*تفکر اصلاح‌طلبان مجلس،‌ فرسنگ‌ها با شعارهاي اصلاحات فاصله دارد 31
روزنامه مردم‌سالاري: در حالي که به سومين سال انتخابات مجلس ششم نزديک مي‌شويم، بسياري از حقايق روشن شده و مردم ايران به خوبي به اين حقيقت تلخ واقف گرديده‌اند که تعداد زيادي از نمايندگان مجلس در طيف اکثريت اصلاح‌طلب قرار دارند، ولي مواضع تفکرات آنها، فرسنگ‌ها با شعارها و آرمان‌هاي جنبش اصلاحات فاصله دارد. برخي از آنان اساساً اصلاح‌طلب نبوده و با پنهان کردن انديشه‌هاي دروني خود در جبهه اصلاح‌طلبان نفوذ کرده‌اند و بعضي هم مفاهيم حقيقي شعارهاي اصلاحات را درک ننموده و با سوء تفاهم و تفسير و تعبيرهاي شخصي خود، گمان مي‌کنند که ا صلاح‌طلب مي‌باشند.
مردم ايران به خوبي متوجه شده‌اند که در حال حاضر بخشي از اصلاح‌طلبان مجلس، فاقد اعتقاد قلبي و التزام عملي به آزادي و مردم‌سالاري مي‌باشند و هرگاه که لايحه يا طرحي در جهت توسعه و تعميق مباني و دمکراسي و آ‍زادي‌خواهي به مجلس مي‌آيد، با مخالفت‌ها و کارشکني‌هاي زيرکانه و شيطنت‌آميز اين به اصطلاح اصلاح‌طلبان مجلس روبرو مي‌شود.

*انتقاد از برخوردهاي دوگانه مجلس و دولت با نمايندگان مناطق محروم 32
محمد محمد‌رضايي، عضو فراکسيون جبهه دوم خرداد: مکاتبات ما نمايندگان استان کردستان با وزارت کشور و مقامات اجرايي، بعضاً بدون جواب و يا با پاسخ‌هاي بي‌ربط و خلاف واقع روبه‌رو مي‌شود.
برخوردهاي دوگانه با نمايندگان مناطق محروم، از جمله انتقاداتي است که هم به مجلس و هم به دولت مدعي اصلاحات مردم‌سالاري وارد است.
متاسفانه در شرايطي که اکثريت مجلس بنا بر مصالحي در خدمت و همسو با دولت درآمده، در مجلس علاقه کافي براي برخورد جدي با ضعف‌ها و کاستي‌هاي دولت مردان وجود ندارد.

*مردم از عملکرد ما بسيار ناراضي هستند 33
مهدي کروبي، رئيس مجلس: خيال نکنيم حضور مردم در راهپيمايي‌ها و انتخابات، به خاطر ماست. مردم از عملکرد ما بسيار ناراضي هستند، آنان با مشکلات اقتصادي، معيشتي، فرهنگي و سياسي متعددي مواجه‌اند. اما به خاطر خون‌هاي مبارک شهدا، مبارزات طولاني مدت و نصايح بنيانگذار نظام حضرت امام خميني(ره)، حضوري فعال در صحنه دارند.

*مجلس بيشترين اختيار را دارد، بايد پاسخگو باشد 34
علي‌محمد احمدي، عضو فراکسيون مشارکت: همکاران محترم طبق نظريه علمي تفکيک‌ناپذير بودن اختيار و مسئوليت به دليل اين که مجلس بيشترين اختيار قانوني را دارد و در کنار وظيفه قانون‌گذاري،‌وظيفه نظارت بر اجراي قانون را هم دراد، مجلس و کليه کميسيون‌ها و تک تک نمايندگان هم مسئول مي‌باشيم.
چند نفر از ما نمايندگان يا کدام يک از کميسيون‌هاي مجلس بر اجراي کاربردي‌ترين و عملياتي‌ترين قانون که قانون بودجه ساليانه هم بوده، نظارت کرده است؟ بياييد تا دير نشده بار اصلاحات را تقسيم کنيم و تنها دولت را مسئول پيشبرد اصلاحات و پاسخ‌گويي بر مطالبات مردم و حل مشکلات و دغدغه بيکاران ندانيم.

8تا فرصت هست بايد بازگرديم 35
عباس الله‌ياري، عضو مجمع روحانيون مبارز: مجلس ششم که با بيم و اميد فراوان و پايمردي ملت فهيم ايران شکل گرفت، در آستانه يکمين سال تاسيس خود قرار دارد. جا دارد از خود سوال کنيم: آيا مصوبات مجلس و دغدغه خاطر نمايندگان محترم در راستاي چاره‌جويي براي چالش‌ها و مشکلات عمده کشور هدايت شود؟ آيا نيازي نمي‌بينيم که بر اساس يک مطالعه جامع علمي، مشکلات و چالش‌هاي عمده کشور را احصاء و آن‌گاه سمت و سوي مجلس را بدان جهت هدايت کنيم تا سه سال باقي‌مانده يادگاري در تاريخ سياسي ايران باشد؟ /ن

______________________________________________________________________________________________________

 

1- روزنامه همبستگي: 3 تير 80.
2- روزنامه کيهان: 19 ارديبهشت 80، ص14.
3- روزنامه کيهان: 18دي 80، ص 14.
4- روزنامه کيهان: 28 آبان 79،‌ ص 2.
5- روزنامه کيهان: 10 مرداد 79، ص1.
6- روزنامه شرق: 29 مهر 82، ص3.
7- روزنامه همبستگي: 28آبان 82،‌ص3.
8- روزنامه کيهان: 7تير 79، ص3.
9- روزنامه کيهان: 16مرداد 81، ص3.
10- روزنامه کيهان: 29 ارديبهشت 81،ص3.
11-روزنامه رسالت: 14 تير 79، ص 4.
12- روزنامه رسالت: 5 دي 79، ص2.
13-روزنامه کيهان: 3 بهمن 79،ص2.
14- روزنامه مردم‌سالاري: 30 ارديبهشت81، ص 4.
15-روزنامه توسعه: 11 آذر 80، ص 11.
16-روزنامه حيات‌نو: 24 آبان 79.
17- روزنامه آفتاب يزد: 6آذر80، ص14.
18- روزنامه کيهان: 11 مهر 81، ص2.
19- روزنامه کيهان: 26ارديبهشت 81، ص14.
20- روزنامه کيهان: 19 تير 80، ص 14.
21- روزنامه همبستگي: 6 آبان 80، ص3.
22- روزنامه توسعه: 7 خرداد 81، ص9.
23- روزنامه کيهان: 22 خرداد 81، ص3.
24- روزنامه جمهوري اسلامي: 8 خرداد 82، ص13.
25- روزنامه کيهان: 24 تير 81،‌ص14.
26- روزنامه کيهان: 22 خرداد 81، ص3.
27- روزنامه کيهان: 26 ارديبهشت 81، ص14.
28- روزنامه کيهان: 20 دي 80، ص2.
29- روزنامه کيهان: 15 ارديبهشت 81، ص14.
30- روزنامه رسالت: 10 خرداد 82، ص4.
31- روزنامه مردم‌سالاري: 17 مهر 81، ص1.
32- روزنامه رسالت: 12 مهر 80، ص3.
33- روزنامه سياست روز: 28 بهمن 81،‌ص2.
34- جلسه 147 صحن علني: تاريخ 15 مهر80
35- جلسه 107، تاريخ 26 شهريور 80.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار